الگوی مثلث چیست؟

منظور از الگوی مثلث (Triangle) چیست؟ 

الگوی مثلث، یک الگوی نموداری است که توسط دو خط روند همگرا که محدوده اصلاحی این الگو را تشکیل می‌دهند، شناخته می‌شود. این محدوده اصلاحی به ما نشان می‌دهد که در روند قبلی بازار توقف یا مکثی صورت گرفته است. تحلیل‌گران تکنیکال این الگو را جزء الگوهای ادامه‌دهنده روند محسوب می‌کنند.

درک الگوی مثلث

دلیل نامگذاری این الگوها به مثلث، خطوط روند صعودی و نزولی هستند که در نقطه‌ای به هم می‌رسند و زاویه‌ای (نوک، راسی) تشکیل می‌دهند. همچنین اگر نقطه مبدا خط روند بالایی را به نقطه مبدا خط روند پایین متصل کنیم، دو زاویه دیگر مثلث به دست می‌آیند و شکل مثلث تکمیل می‌شود. با متصل کردن سقف‌های قیمتی، خط روند صعودی به دست می‌آید و برعکس خط روند پایین از اتصال کف‌هایی قیمتی تشکیل می‌شود.
مثلث‌ها شبیه به الگوهای مثلث جمع‌شونده و پرچم سه‌گوش هستند که اگر الگوی معتبری تشکیل شود، ادامه روند قبلی و اگر الگوی معتبری تشکیل نشود، سیگنال بازگشت روند را به ما می‌دهند. بسته به نوع حرکت قیمت در ناحیه اصلاحی (مثلث)، سه نوع الگوی مثلثی ممکن است تشکیل شوند. از جمله این مثلث‌ها می‌توان به مثلث افزایشی، کاهشی و متقارن اشاره کرد. شکست یا عدم شکست الگوی مثلث مخصوصا همراه با افزایش حجم معاملات می‌تواند سیگنال ادامه روند صعودی یا نزولی و یا حتی بازگشت روند را به بدهد.

انوع مثلث‌ها

  • الگوی مثلث افزایشی: مثلث افزایشی (Ascending Triangle)، زمانی شکل می‌گیرد که قیمت خط روند بالایی مثلث را که شکلی افقی دارد، بشکند. این شکست بهتر است همراه با افزایش حجم معاملات باشد. تشکیل این الگو ادامه روند صعودی را به ما سیگنال می‌دهد. خط روند افقی نشان می‌دهد که سقف‌های قیمتی تقریبا در یک نقطه قرار گرفته‌اند و محدوده مقاومتی در این ناحیه شکل گرفته است. خط روند پایین الگو، باید شیب صعودی داشته باشد که نشان از ورود خریداران به بازار را دارد. در نهایت صبر خریداران تمام می‌شود و قیمت دارایی را به سمت محدوده بالای مقاومت هل می‌دهند. زمانی که قیمت بالای محدوده مقاومتی تثبیت می‌شود به دلیل این که روند صعودی ادامه یافته است، خریداران جدید وارد بازار می‌شوند. خط روند بالا که قبلا نقش مقاومت را برای ما بازی می‌کرد، حالا تبدیل به ناحیه حمایتی برای قیمت می‌شود.
  • الگوی مثلث کاهشی: الگوی مثلث کاهشی (Descending Triangle) دقیقا بر عکس مثلث افزایشی است و شکست نزولی را سیگنال می‌دهد. در این الگو، خط روند پایین، باید افقی باشد، که شکل‌گیری کف‌های قیمتی در یک محدوده را نشان می‌دهد. خط روند بالایی، باید شیبی نزولی داشته باشد تا در نهایت در نقطه‌ای خط افقی را قطع کند. زمانی که قیمت خط روند افقی و محدوده حمایتی را می‌شکند، شکست نزولی رخ می‌هد و روند نزولی ادامه می‌یابد. محدوده‌ای که قبلا نقش حمایت داشت، حالا به مقاومت تبدیل شده است.
  • مثلث متفارن: الگوی مثلث متقارن (Symmetrical triangle)، از دو خط روند همگرا تشکیل می‌شود. اگر قیمت بتواند مثلث را به سمت بالا بشکند، روند صعودی ادامه خواهد داشت و اگر خط روند نزولی شکسته شود، روند نزولی ادامه خواهد یافت.
    معامله‌گران باید حجم معاملات را زیر نظر داشته باشند و ببینید آیا در زمان شکست، حجم افزایش یافته است یا خیر. همچنین باید حداقل دو کندل (بسته به نوع نموداری که استفاده می‌کنید) بالای محدوده شکست بسته شوند، تا شکست معتبر محسوب شود. اگر حجم معاملات و تعداد کندل بعد از شکست، مناسب نباشند، ممکن است، شکست ما شکست جعلی باشد. الگوی مثلث متقارن، معمولا الگوی ادامه‌دهنده روند است. یعنی زمانی که این الگو شکل می‌گیرد، احتمالا الگو در جهت روند قبلی شکسته می‌شود. برای مثال اگر قبل از تشکیل الگو، بازار روند صعودی داشته باشد، معامله‌گران انتظار دارند که الگو به سمت بالا شکسته شود.

منبع: Investopedia


بیشتر بخوانید: راهنمای جامع الگوی کندل استیک انگلفینگ (پوشاننده) Engulfing

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا