خلاصه کتاب معامله روزانه و معامله سوئینگ در بازار ارز(بخش اول)

کتاب معامله روزانه و معامله سوئینگ در بازار ارز نوشته‌ی کتی لین از آن دسته کتاب‌هایی است که می‌تواند معامله‌گران مبتدی را در بازار فارکس از گمراهی و سردرگمی در بیاورد و به حرفه‌ای ها نکاتی بیاموزد که در روند معاملاتی آن‌ها تاثیر مثبت بگذارد. به تازه‌واردان نقشه‌ای برای رد شدن از پیچ و خم‌های مسیر معامله‌گر حرفه‌ای شدن بیاموزد، نمایی کلی به آن‌ها نشان دهد و از رفتن به بی‌راهه‌های فراوان این مسیر آن هارا مصون دارد. کتاب مطالبی در خصوص اقتصاد و چارچوب کلی سیاست‌های بانک‌های مرکزی، پارامتر های تجاری، استراتژی‌های تکنیکال، بهترین زمان های معاملات ارز‌ها، همبستگی ارزها و بازار‌‌های اقتصادی و برخی ویژگی‌های منحصر به فرد ارز‌ها را پوشش می‌دهد.

درمورد نویسنده

کتی لین از دانشکده بازرگانی استرن دانشگاه نیویورک فارغ التحصیل شد و کار خود را در ۱۸ سالگی در وال استریت با تمرکز ویژه روی ارزها آغاز کرد. کتی سابقه فعالیت ۱۵ ساله در JPMorgan را در کارنامه خود دارد. در سال ۲۰۰۳ به FXCM پیوست و یکی از پورتال‌های تحقیقاتی ارز خارجی آنلاین را آغاز کرد. او تیمی متشکل از ۱۰ تحلیلگر مختص به ارائه تحقیق و تفسیر در بازار ارز خارجی را مدیریت کرد.

کتی در سال ۲۰۱۲ برای آموزش سرمایه‌گذاران در معاملات فارکس به دور دنیا سفر می‌کرد. اغلب در Wall Street، Sydney Morning Herald، UK Telegraph، Journal، رویترز، بلومبرگ، مارکت واچ، و دیگر نشریات برجسته از او نقل قول می‌شود. او همچنین به طور منظم در CNBC ایالات متحده، آسیا، و اروپا و در Sky Business ظاهر می‌شود.

فصل اول: مبادله ارز، سریع ترین بازار در حال رشد در زمان ما

بازار مبادله ارز خارجی بزرگترین و پربازده‌ترین بازار در جهان است. این بازار به طور سنتی، پلتفرمی است که از طریق آن دولت ها، تجار، سرمایه‌گذاران، مسافران و سایر طرف‌های ذینفع و علاقه‌مند به تبدیل و مبادله ارزی می‌پردازد. معامله‌گران و بازارسازان فارکس در اطراف دنیا به صورت ۲۴ ساعته از طریق تلفن، کامپیوتر و فکس برای ایجاد یک بازار منسجم و یکپارچه بهم متصل هستند.

دنبال کردن حرکات بازار فارکس برای معامله‌گران سهام، اوراق و کالایی که بخواهند تصمیمات تجاری بیشتری اخذ کنند، بسیار مهم است. برای مثال معامله‌گرانی که با سهام ژاپن کار می‌کنند نیز باید از تحولات دلار و چگونگی تاثیر آن بر تقویت شاخص بورس ژاپن آگاه باشند.

اکثر فعالیت‌های تجاری زمانی اتفاق می‌افتد که بازارها باهم همپوشانی دارند. برای مثال، هم‌زمانی معاملات آسیا و اروپا بین ساعات ۱۲ صبح تا حدود ۲ صبح، اروپا و ایالات متحده بین ۸ تا ۱۲ بعدازظهر به وقت نیویورک است، درحالی که هم‌زمانی بازارهای ایالات‌متحده و آسیا بین ۵  تا ۹ بعدازظهر می‌باشد. در حین ساعات نیویورک و لندن، تمام جفت ارزها فعالانه معامله می‌شوند. ضمنا در طی ساعات کاری آسیا، فعالیت تجاری برای جفت‌هایی مانند پوند به ین و دلار استرالیا در مقابل ین ژاپن به اوج خود می‌رسد.

قیمت ارز بازتاب تعادل عرضه و تقاضا برای ارزهاست. دو فاکتور اصلی موثر بر عرضه و تقاضای ارزها نرخ‌های بهره و قدرت کلی اقتصاد هستند. از منظر تاریخی، اگر یک کشور نرخ بهره خود را افزایش دهد، ارز آن کشور در مقایسه با سایر کشور‌ها تقویت خواهد شد چراکه سرمایه‌گذاران برای بدست آوردن سود بیشتر دارایی های خود را به آن کشور منتقل می‌کنند. در مقابل، افزایش نرخ بهره به طورکلی برای سهام خبر خوبی نیست. این به آن معنی است که هزینه‌های دریافت وام افزایش یافته است. در پاسخ به افزایش نرخ بهره برخی از سرمایه‌گذاران از بازار سهام کشور خارج می‌شوند و موجب تضعیف ارز کشور می‌شوند. شاخص‌هایی که بیشترین تاثیر را روی نرخ بهره دارند عبارت‌اند از قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده، اشتغال، هزینه‌ها‌ و تولید ناخالص داخلی.

فصل دوم: رویدادهای تاریخی بازار فارکس

پیش از یادگیری نحوه معامله ارزها، برای هر شرکت‌کننده جدید یا باتجربه بازار مهم است که  در خصوص مهمترین رویدادهای تاریخی که بازار ارز را شکل داده‌اند، اطلاعات کافی داشته باشد. تا امروز رویداد‌هایی مانند برتون وودز، توافق پلازا، بحران مالی ۱۹۹۷ آسیا و یا پیمان ماستریخت توسط معامله‌گران حرفه‌ای اغلب به عنوان مرجع استفاده شده است. برسی جزئیات هر یک از رویداد‌های تاریخی و مقایسه آن‌ها با شرایطی کنونی بازارها اطلاعات مفیدی به شما می‌دهد.

برای نمونه در دوم جولای سال ۱۹۹۷ سقوط دومینووار اقتصاد نوظهور ببر آسیایی نمونه کاملی از وابستگی بازاهای سرمایه جهان و اثرات بعدی آن در سراسر بازارهای ارز بین‌المللی را فراهم کرد. بر اساس چندین ضعف اساسی، علت عمده این سقوط وام‌های مکرر پنهانی، کسری تجاری شدید و بازار سرمایه نابالغ بود. در مجموع گردآمدن این عوامل موجب بروز یک طوفان کامل شد که بازار‌های بزرگ منطقه‌ای را ناتوان ساخت و بهای ارزهای با ارزش را یک‌باره به میزان قابل‌توجهی به سطوح پایین کاهش داد.

فصل سوم: چه چیز بازار ارز را به حرکت در می‌آورد؟

دو راه عمده برای تحلیل‌ بازارهای مالی وجود دارد: تحلیل بنیادی یا فاندامنتال و تحلیل فنی یا تکنیکال. تحلیل‌های بنیادی بر پایه درک شرایط اصلی اقتصادی استوار است، در حالی که تحلیل‌های تکنیکال از پیشینه تاریخی قیمت‌ها جهت پیش‌بینی حرکت‌های آینده استفاده می‌کند. دانستن علت حرکت ارزها در بازار ارز خارجی، پیش از اجرای استراتژی‌های تجاری موفق، مهم است. بهترین استراتژی ترکیب هردو تحلیل تکنیکال و بنیادی است.

تحلیل بنیادی بر روی نیاز‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هدایت کننده عرضه و تقاضا استوار است. کسانی که از تحلیل‌های بنیادی به عنوان ابزار تجاری استفاده می‌کنند به شاخص‌های کلان اقتصادی مختلف نظیر نرخ رشد، نرخ بهره، تورم و بیکاری نگاه می‌کنند.

جریان‌های سرمایه و تجارت مفهمومی است که تعادل پرداخت‌های کشور_که تعیین‌کننده مقدار تقاضا در طی یک دوره معین برای یک ارز است_را تشکیل می‌دهد. از لحاظ تئوری برای حفظ ارزش فعلی یک ارز، تعادل تراز پرداختی برابر با صفر موردنیاز است. از سوی دیگر تراز منفی پرداخت‌ها، نشان‌دهنده خروج سرمایه با سرعت بیشتری از ورود آن به اقتصاد است و از این رو ارزش ارز مرتبط با آن باید کاهش یابد.

جریان سرمایه، سنجش مقدار خالص یک ارز است که به دلیل سرمایه‌گذاری نقدینگی در حال خریدوفروش است. توازن جریان مثبت سرمایه نشان می‌دهد که جریان‌های خارجی سرمایه‌گذاری‌های مالی یا سهام در یک کشور بیش از خروج آن است. تعادل جریان منفی سرمایه نشان می‌دهد که بودجه این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر توسط سرمایه‌گذاران داخلی خریداری شده تا سرمایه‌گذاران خارجی. به طور کلی دونوع جریان نقدینگی وجود دارد، جریان فیزیکی و جریان های پرتفوی سهام ( که بیشتر به بازارهای سهام و بازارهای درآمد ثابت تقسیم می‌شوند).

درست همان ارتباطی که بازار سهام با حرکت نرخ ارز دارد، بازار اوراق درآمد ثابت نیز دارد.در زمان بی‌ثباتی جهانی،  سرمایه‌گذارای‌ در اوراق درآمد ثابت (با توجه به امنیت ذاتی‌شان) می‌توانند جذابیت داشته باشند. در این زمینه نظارت بر اختلاف بازدهی اوراق ده ساله امریکا اهمیت دارد.

تجزیه و تحلیل تکنیکال بهتر است یا فاندامنتال؟

هیچ کس تاکنون نتوانسته است نبرد طولانی تحلیل فنی و بنیادی را برنده شود. با این حال بسیاری از معامله‌گران مستقل با تحلیل تکنیکال شروع به معامله می‌کنند زیرا درک آن ساده‌تر بوده و نیازی به ساعت‌ها مطالعه ندارد. تحلیلگران فنی همچنین می‌توانند بسیاری از ارزها و بازارها را همزمان دنبال کنند درحالی که تحلیل‌گران بنیادی به دلیل مقدار زیاد داده‌ها در بازار تمایل به تمرکز به چند جفت محدود دارند. با این حال درنظر گرفتن هردو استراتژی مهم است، زیرا تحلیل بنیادی می‌تواند حرکات فنی مانند شکست‌ها یا معکوس شدن روند هارا ایجاد کند، از سوی دیگر تحلیل تکنیکال نیز خصوصا در بازار‌های سهام، می‌تواند حرکاتی که باعث ایجاد مقاومت در روند و یا حرکات غیرقابل توصیف را که از عهده تحلیل فاندامنتال خارج است، توضیح دهد.

فصل چهارم: نگاهی عمیق‌تر به بازار فارکس

سه فصل بعد برخی مطالعات منحصربه‌فرد در بازار فارکس است که برخی جزئیات را برای هر دو گروه معامله‌گران مبتدی و پیشرفته بیان می‌کند. این شامل موارد زیر است:

  1. بهترین زمان برای مطالعه جفت ارزهای اصلی چه زمانی است؟
  2. بیشترین اطلاعات و داده‌های اقتصادی متغیر بازار چیست؟
  3. ارتباط و همبستگی ارزها چیست و چگونه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؟

فصل پنجم: بهترین زمان معامله جفت ارزهای اصلی چه زمانی است؟

در معامله ارزها زمان‌بندی همه‌چیز است. دانستن مقدار نقدینگی موجود در زمان برای به حداکثر رساندن فرصت‌های تجاری در ساعات بازار یک معامله‌گر مهم است. علاوه بر نقدینگی، دامنه معاملاتی جفت ارزها به شدت به موقعیت جغرافیایی و عوامل اقتصاد کلان وابسته است. دانستن اینکه چه زمانی در روز یک جفت ارز دامنه معاملات بیشتر یا کمتر دارد، بدون شک به معامله‌گران برای بهبود ابزار سرمایه‌گذاری خود با توجه به تخصیص بهتر سرمایه کمک خواهد کرد.

(ساعت شروع و پایان بازار‌ها را به تایم محلی خود می‌توانید از سایت market24hclock.com مشاهده کنید.)

جلسه معاملاتی آسیایی (توکیو): ۷ بعدازظهر تا ۴ صبح به وقت شرقی

در معاملات آسیا بیشترین حجم معاملات در توکیو و به دنبال آن هنگ‌کنگ و سنگاپور است. بانک‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و صندوق‌های سرمایه‌گذای تلاش می‌کنند از جلسه آسیایی برای تعیین سطوح مهم استفاده کنند.

به طور کلی نوسان در این تایم کمتر است و به محافظت معامله‌گران و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری آن‌ها از حرکات نامنظم بازار ناشی از تفکرات تهاجمی روزانه کمک می‌کند.

جلسه معاملات ایالات‌متحده (نیویورک): ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر به وقت شرقی

نیویورک دومین بازار بزرگ است. اکثریت معاملات در طی بازار ایالات‌متحده بین ساعت ۸ صبح تا ۱۲ بعدازظهر به وقت نیویورک صورت می‌پذیرد، یک دوره با نقدینگی بالا زیرا بازارهای اروپایی و آمریکا همزمان می‌شود. زمانی که بازارهای سهام و اوراق قرضه ایالات‌متحده در خلال بازار آمریکا باز می‌شوند، سرمایه‌گذاران خارجی ارزهای داخلی خودرا از قبیل یورو، ین ژاپن و فرانک سوئیس را به دلار، دارای غالب به‌منظور انجام معاملات خود تبدیل می‌کنند.

جلسه معاملاتی اروپایی ( لندن): ۳ صبح تا ۱۲ بعدازظهر به وقت شرقی

لندن بزرگترین و مهم‌ترین مرکز معاملات جهان است. اکثر موارد خرید بانک‌های بزرگ در لندن قرار دارد و بیشتر معاملات عمده فارکس در طول ساعت کار لندن به دلیل نقدینگی و کارآیی بالای بازار تکمیل می‌شود.

همپوشانی بازار امریکا و اروپا: ۸ صبح تا ۱۲ بعدازظهر به وقت شرقی

به طور متوسط ۷۰ درصد از کل میانگین معاملات برای جفت ارزها در طول ساعات معاملاتی اروپا و ۸۰ درصد کل میانگین معاملات برای همه جفت ارزها در طول ساعات معاملاتی ایلات‌متحده است. این درصد تنها به معامله گران روزانه می‌گویند که نمی‌خواهند در تمام طول روز در مقابل صفحه نمایش باشند. پس بهترین ساعات معامله زمان همپوشانی بازارهای اروپا و امریکا است.

همپوشانی بازارهای اروپا و آسیا: ۲ صبح تا ۴ صبح به وقت شرقی

نوسان کمی در همپوشانی بازارهای آسیا و اروپا به دلیل معاملات آهسته و کم بازار صبح آسیا وجود دارد.

فصل ششم: بیشترین اطلاعات اقتصادی موجود در بازار چیست؟

برای هر نوع تریدر فاندامنتال یا تکنیکال، اهمیت اطلاعات اقتصادی را نمی‌توان دست کم گرفت.

معامله‌گرها اغلب از بازارها پیش از انتشار اخبار کلیدی اقتصادی خارج می‌شوند. در حقیقت بسیاری از معامله‌گران سیستمی، سیستم های معاملاتی خود را پیش از انتشار خبرهای بزرگ مانند گزارش های اشتغال بخش غیرکشاورزی خاموش می‌کنند. البته متخصصینی هستند که عوامل اصلی را در استراتژی های خود وارد می‌کنند و حتی برخی از برخی از نکات کلیدی اقتصادی برای معامله استفاده می‌کنند.

اهمیت نسبی اطلاعات در طول زمان تغییر می‌کند، نکته مهم در یک بازار پویا و فعال تغییر اهمیت داده‌های اقتصادی با زمان است. به طور معمول این امر منطقی است زیرا با توجه بازار به بخش‌های مختلف اقتصاد و اطلاعات بر اساس شرایط اقتصاد داخلی تغییر می‌کند، برای مثال تراز تجاری ممکن است زمانی که یک کشور کسری بودجه ناپایدار دارد، بسیار مهم باشد در حالی که برای یک اقتصاد با مشکل ایجاد شغل، نرخ بیکاری مهم‌ترخواهد بود.

برای معامله‌گران طرفدار سبک بریک‌اوت، دانستن اینکه چه اطلاعاتی پتانسیل ایجاد بیشترین محدوده میانگین حرکتی برای ارز‌ها را دارند، می‌تواند در تایید چگونگی ایجاد موقعیت‌های مربوطه مفید باشد.

فصل هفتم: همبستگی ارزها چیست و چگونه می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم؟

همه‌چیز در بازار فارکس تا حدودی باهم در ارتباط است و دانستن جهت و چگونگی این رابطه قوی می‌تواند یک مزیت باشد و این پتانسیل را دارد که یک ابزار معاملاتی بزرگ باشد.

همبستگی‌های مثبت/منفی به چه معنی است و چگونه استفاده می‌شود؟ هرگونه محاسبه همبستگی به صورت اعشاری است، هرچه رابطه بین دو ارز قوی تر باشد این عدد به ۱ نزدیک‌تر است در حالی که ارقام کمتر به ما می‌گویند جفت‌های موردنظر معمولا به صورت موازی باهم حرکت نمی‌کنند و هرچه این عدد به ۱- نزدیک تر باشد، حرکت ارزها مخالف هم هستند.

حقیقت مهم در همبستگی بین ارزها این است که آن‌ها با توجه به شرایط اقتصادی، تمایلات و قیمت‌گذاری هر روز تغییر می‌کنند.

فصل هشتم: پارامترهای تجاری برای شرایط مختلف بازار

اولین گام مهم برای هر معامله‌گر، صرف نظر از اینکه در چه بازاری کار می‌کند، ایجاد یک دفتر یا ژورنال معاملاتی است.

به واسطه تجربیاتم آموختم که معامله‌گران موفق به دنبال یافتن یک جام مقدس از شاخص‌هایی که کاملا پیش‌بینی ۱۰۰% حرکات را داشته باشند، نیستند اما در عوض به دنبال توسعه نظم و انظباط هستند. من نمی‌توانم اهمیت ژورنال معاملاتی را به عنوان اولین گام برای یک مامله‌گر حرفه‌ای و موفق شدن نادیده بگیرم. برای جلوگیری از تکرار اشتباهات و زیان‌های بزرگ، نمی‌توانم به اندازه کافی بر اهمیت نگهداری یک ژورنال معاملاتی تاکید کنم. ژورنال معاملاتی طراحی شده تا اطمینان حاضل شود شما به‌عنوان یک معامله‌گر تمامی زیان‌ها را محاسبه می‌کنید و از هر اشتباه درس می‌آموزید.

ترتیب ژورنال معاملاتی که من پیشنهاد می‌دهم باید به سه بخش تقسیم شود:

۱. چک‌لیست جفت ارز

۲. معاملاتی که در انتظار آن‌ها هسیتم

۳. معاملات موجود یا تکمیل شده

اغلب مشاهده کرده‌ام که معامله‌گران به‌صورت مکرر مرتکب اشتباهات مشابهی می‌شوند. این شامل برداشت زودهنگام سود، اجازه افزایش زیان، احساسی عمل کردن در معامله، نادیده گرفتن داده‌ها و اخبار اقتصادی یا ورود زودهنگام به معامله است. نگهداری سابقه معاملات مانند سوابق مکالمات شماست. اهمیت ژورنال معاملاتی این است که مداخله عاطفی معاملات را به حداقل می‌رساند.

شما چه یک معامله‌گر فارکس،سهام یا آتی باشید ده قانون معاملاتی وجود دارد که معامله‌گران موفق باید با آن زندگی کنند:

۱. زیان‌های خود را کاهش دهید.

۲. اجازه دهید سودهای شما افزایش یابد.

۳. اندازه پوزیشن خود را حفظ کنید.

۴.نسبت ریسک به ریوارد خود را بدانید.

۵. به اندازه کافی سرمایه‌گذاری کنید.

۶. با روند مقابله نکنید.

۷. هرگز به پوزیشن‌های زیان‌ده اضافه نکنید.

۸. انتظارات بازار را بشناسید.

۹.از اشتباهات خود بیاموزید و به ثبت معاملات ادامه دهید.

۱۰. حداقل افت سرمایه را داشته باشید.

فصل نهم: تجزیه و تحلیل تایم فرم‌های چندگانه

۷۰ درصد حرکات بازار در ۲۰ درصد از زمان بازار رخ می‌دهد. این موضوع تجزیه‌وتحلیل تایم فرم‌های چندگانه را مهم می‌سازد.

جستجو برای فرصت‌های خرید در یک روند صعودی یا فروش در یک روند نزولی می‌تواند به‌مراتب بسیار سودمندتر از تلاش برای شکار نقطه سقف یا کف قیمتی باشد. اهمیت آنالیز تایم فرم‌های چندگانه را نمی‌توان دست‌کم گرفت. نگاه به یک تصویر بزرگ یا چشم‌انداز دور در ابتدا می‌تواند معامله‌گران را از بسیاری از معاملات خطرناک محافظت کند.  به دلیل این حقیقت ساده که خرید در کف و فروش در سقف یک مفهوم ساده قابل درک است، اکثریت معامله‌گران تازه‌کار در بازار به عنوان معامله‌گران رنج شناخته می‌شوند. اگر معامله‌گران می‌خواهند همیشه در سود باشند باید به فضای کلی معاملاتی بازار توجه داشته باشند.

از فصل دهم تا انتهای فصل شانزدهم کتاب، کتی لین درمورد استراتژی های تکنیکال خود صحبت میکند که به اختصار در مورد ۲ استراتژی پرکاربرد و مفیدترآنها صحبت خواهیم کرد.

استراتژی کانالها: کانال معاملاتی یک تکنیک معاملاتی کمتر متعارف ولی محبوب برای ارزهاست. دلیل چرایی کارکرد آن این است که ارزها به‌ندرت زمان زیادی را در یک دامنه معاملاتی محدود می‌گذرانند و تمایل به گسترش و توسعه روندهای قوی دارند. کانال‌ها می‌توانند به سادگی شناسایی شده و اغلب رخ دهند. یک سناریو معمول کانال‌های معاملاتی دوره آسیایی و یک شکست در هریک از جلسات لندن یا ایالات‌متحده است. کانال‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که خط روند را رسم کرده و سپس یک خط به‌موازات آن خط روند ترسیم کنیم. اکثر فعالیت قیمت جفت ارز باید بین دو خط کانال باشد.

برخی قوانین برای استفاده از این تکنیک در یافتن معاملات خرید بلندمدت وجود دارد:

  1. ابتدا شناسایی یک کانال در هریک از نمودارهای روزانه یا میان‌روزی. قیمت باید شامل یک محدوده باریک باشد.
  2. درصورتی که قیمت کانال را از بالا با ۱۰ پیپ اختلاف شکست، وارد معامله خرید شوید.
  3. استاپ را روی خط پایینی کانال قرار دهید.
  4. هنگامی که قیمت دوبرابر میزان ریسک حرکت کرد، از پوزیشن خارج شوید.

(قوانین برای معاملات فروش معکوس خواهد بود)

استراتژی نظم کامل: یک نظم کامل در میانگین‌های متحرک به‌عنوان یک مجموعه از میانگین‌های متحرک در یک ترتیب توالی تعریف شده است. برای یک روند صعودی یک نظم کامل موقعیتی خواهد بود که میانگین متحرک ساده ۱۰روزه (SMA) بالاتر از میانگین قیمت ۲۰روزه (SMA) و بالاتر از ۵۰ روزه (SMA) قرار دارد. در عین حال SMA صد روزه زیر SMA 50 روزه خواهد بود و همچنین SMA 200 روزه پایین‌تر از SMA 100 روزه قرار دارد. در روند نزولی خلاف این ترتیب صادق است. این نه تنها نشان‌دهنده حرکت در مسیر روند است بلکه میانگین‌های متحرک نیز به عنوان سطوح مختلف حمایتی عمل می‌کنند.

قوانین استفاده از این استراتژی:

  1. در نظم کامل به دنبال جفت ارزی با ترتیب میانگین‌های متحرک فوق باشید.
  2. در جسنجوی ADX نشان‌دهنده روند صعودی باشید، (در حالت ایده‌آل بالای ۲۰).
  3. ۵ کندل بعد از تشکیل اولیه نظم کامل خرید کنید. (اگر هنوز پابرجاست)
  4. توقف اولیه در پایین روز تقاطع اولیه برای بلندمدت و بالای آن برای کوتاه‌مدت است.
  5. خروج از پوزیشن؛ زمانی که دیگر نظم کامل دیگر برقرار نباشد.

ادامه مقاله را در بخش دوم  “خلاصه کتاب معامله روزانه و معامله سوئینگ در بازار ارز” مطالعه کنید.


بیشتر بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا