خلاصه کتاب معامله روزانه و معامله سوئینگ در بازار ارز(بخش دوم)

فصل هفدهم: استراتژی معاملاتی بنیادی جفت شدن قوی با ضعیف

یکی از مهمترین راه‌ها برای معاملات ارزها در تحلیل فاندامنتال جفت کردن قوی‌ترین ارز با ضعیف‌ترین ارز است. البته پیدا کردن این جفت شدن به‌ندرت ساده خواهد بود، زیرا ما در یک اقتصاد جهانی زندگی می‌کنیم که سلامت یک اقتصاد بزرگ بر چشم‌انداز دیگری تاثیر می‌گذارد. با این حال خرید نادانسته یک ارز ضعیف و فروش آن در برابر یک ارز قوی، می‌تواند اشتباه بزرگی باشد.

فصل هجدهم: استراتژی معاملاتی بنیادی معاملات حملی اهرمی

معاملات حملی اهرمی یک روش معاملاتی رایج است که مدت‌هاست به‌عنوان یکی از استراتژی‌های مورد‌علاقه صندوق‌های تامینی و بانک‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود و شامل خرید یک ارز پربازده (با ثبات بالا) و یافتن جفت آن با فروش یک ارز کم‌بازده و کم‌درآمد است. معاملاتی حملی زمانی سودده هستند که نرخ ارز بدون تغییر بماند و سرمایه‌گذاران قادر به دریافت تفاوت نرخ بهره یا اسپرد بین دو ارز باشند. اگر نرخ ارز بیش از تفاوت نرخ بهره کاهش یابد، برای سرمایه‌گذاران زیان خالص محقق می‌شود. به طور خلاصه یک معامله حملی شامل خرید یک ارز است که نرخ بهره بالاتر پیشنهاد می‌دهد درحالی که ارزی که نرخ پایین‌تر دارد فروخته شود.

فصل نوزدهم: اثرات معاملاتی وقایع بزرگ

هرگز نباید از حوادث کلان که ممکن است در اقتصاد یا جهان به وجود آیند، غافل شوید. تاثیر آن‌ها فراتر از یک تغییر ساده یک یا دو روزه است. زیرا بسته به اندازه و دامنه آن‌ها این رویداد‌ها پتانسیل تغییر شرایط بنیادی در برابر یک ارز برای ماه‌ها و حتی سال‌ها  را دارد. اتفاقاتی از قبیل جنگ‌ها، عدم اطمینان سیاسی، بلایای طبیعی و جلسات بزرگ بین‌المللی یا تغییرات سیاست پولی چنان قدرتمند هستند که می‌توانند تاثیرات گسترده روان‌شناختی و عملی در بازار ارز داشته باشند.

لیست تعدادی از مهم‌ترین‌ها:

  • جلسات مهم وزرای دارایی گروه G7
  • انتخابات ریاست جمهوری
  • نشست‌های مهم
  • جلسات اصلی بانک مرکزی
  • تغییرات بالقوه در ساختار ارز
  • نکول بدهی احتمالی در کشورهای بزرگ
  • جنگ‌های احتمالی در نتیجه تنش‌های ژئوپلتیک
  • اظهارات هر شش ماه رئیس فدرال رزرو در زمینه اقتصاد

بیشتر بخوانید: آینده جغرافیای سیاسی جهان؛ بازآرایی قدرت سیاسی پس از بحران اوکراین و تایوان


فصل بیستم: کاهش کمی و تاثیر آن بر فارکس

بعد از بحران مالی جهانی بسیاری از کشورها دچار رکود اقتصادی شدند و درنتیجه بانک‌های مرکزی دنیا نرخ‌های بهره را برای کاهش اثرات رکود، پایین آوردند. هنگامی که نرخ‌ها دیگر نمی‌توانستند پایین‌تر بروند، آن‌ها مجبور بودند به اقدامات بی‌سابقه‌ای متوسل شوند که قدرتمندترین آن‌ها تسهیل کمی (QE) بود.

تسهیل کمی جهانی به این صورت است که در شرایط نرخ بهره کم، به بازار نقدینگی تزریق شود. برای انجام این کار، بانک مرکزی با خرید دارایی‌های مالی مانند اوراق قرضه دولتی از بانک‌ها پول خلق می‌کند. این اساسا ایجاد پول جدید است. همچنین بازده را پایین نگه می‌دارد زیرا قیمت اوراق رابطه معکوس با بازده پرداخت پول به بانک‌ها دارد. امید این است که وام‌دهی را تشویق نماید و به نوبه خود منجر به فعالیت اقتصادی بیشتر شود.

فصل بیستویکم: قیمت کامودیتی‌ها به‌عنوان یک شاخص پیشرو

کامودیتی‌ها مانند طلا و نفت ارتباط مهمی با بازار فارکس دارند. شناخت ماهیت این ارتباط می‌تواند به معامله‌گران در برآورد ریسک پیش‌بینی تغییرات قیمت و درک قرار گرفتن در معرض آن کمک کند. ۴ ارز اصلی وجود دارد که ارزهای کالایی درنظر گرفته می‌شوند: دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار نیوزلند و فرانک سوئیس. با این وجود هریک از این ارزها به دلیل نوع همبستگی آن‌ها با انواع کالاها، تفاوت‌هایی باهم دارند. به طور مثال دلار کانادا، تمایل به حرکت هم‌جهت با قیمت نفت دارد، اما این همبستگی بی‌ثبات و پیچیده است.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دلار کانادا و جفت ارز USDCAD در فارکس


طلا

پیش از بررسی ارتباط طلا با ارزهای کالایی، درک ارتباط بین طلا و دلار ایالات‌متحده اهمیت دارد. ایالات متحده چهارمین تولیدکننده طلای جهان است، اما افزایش قیمت طلا همیشه منجر به بالا رفتن دلار نمی‌شود. درواقع هنگامی که دلار سقوط می‌کند قیمت طلا افزایش می‌یابد و بالعکس. این رویداد به ظاهر غیرمنطقی نتیجه جانبی درک سرمایه‌گذار از نگهداری طلا به عنوان دارایی ایمن است.

استرالیا دومین تولیدکننده برزگ طلای جهان است. صادرات این فلز گران‌بها سالانه ۵ میلیارد دلار است. بدین دلیل همبستگی AUDUSD با قیمت طلا قوی است. از طرفی کانادا پنجمین تولیدکننده بزرگ طلای جهان و برخوردار از یک ارز ریسکی است. بدین ترتیب افزایش قیمت طلا می‌تواند پیش‌درآمد رشد قیمتی در AUD و گاهی حتی در CAD باشد.

نفت

قیمت نفت تاثیر بزرگی در اقتصاد جهانی دارد. همبستگی بین نفت و ارزها بسیار پیچیده‌تر و کم ثبات‌تر از طلا است. در حقیقت در بین تمام ارزهای کالایی فقط دلار کانادا رابطه معناداری با نفت دارد. همبستگی این دو ۰.۶۷ است. کانادا پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است، بنابراین قیمت نفت می‌تواند تاثیر مهمی بر اقتصاد کشور داشته باشد.

قیمت نفت بر تورم جهانی نیز تاثیرگذار است. اگر قیمت نفت به طرز قابل توجهی کاهش یابد، این به طورکلی به سیاست‌های انبساطی پولی بیشتر منجر می‌شود، بخصوص اگر با رشد ضعیف هدایت شود و با تقاضای قوی‌تر جبران نشود.

در مقابل افزایش قیمت نفت می‌تواند فشارهای تورمی ایجاد کند، که منجر به شرایط سیاست پولی انقباظی می‌شود. بنابراین مسیر قیمت نفت نه‌تنها برای CAD بلکه برای تمام ارزهای اصلی و فرعی پیامدهایی دارد.


بیشتر بخوانید: آموزش معامله نفت برای معامله‌گران(بخش اول)


سنگ آهن و لبنیات

سنگ آهن مهم‌ترین صادرات استرالیا است. بدین معنی که افزایش قیمت سنگ‌آهن سود شرکت‌های بزرگ و به نوبه خود دلار استرالیا را افزایش خواهد داد. در عین‌حال کاهش قیمت سنگ‌آهن به ارز این کشور صدمه خواهد زد.

از آن‌جا که شیر بهترین صادرات نیوزلند است، قیمت لینیات می‌تواند بر کارایی دلار این کشور اثر بگذارد.

فصل بیستودوم: استفاده از تفاوت بازده اوراق قرضه به‌عنوان شاخص پیشرو برای بازار فارکس

نتایج تغییرات نرخ بهره نه تنها اثرات کوتاه‌مدت دارد بلکه برای بازار ارز دارای پیامدهای بلندمدت نیز می‌باشد. یک تصمیم نرخ بانک مرکزی می‌تواند در بیش از یک جفت ارز در فارکس تاثیر بگذارد. تفاوت عملکرد ابزارهای ثابت درآمد مانند نرخ‌های لایبور و بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله می‌تواند به عنوان شاخص‌های پیشرو در حرکات ارزها استفاده شود.

درک همبستگی بین تفاوت نرخ بهره و جفت ارزها می‌تواند بسیار مفید باشد، به‌خصوص اینکه مهم‌ترین هدایتگر حرکات ارزی است. بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذار به طور فعال منابع مالی را از دارایی‌های کم بازده به دارایی‌های پربازده تغییر می‌دهند.

فصل بیستوسوم: انحرافات ریسک

انحرافات ریسک یک ابزار خوب برای اندازه‌گیری تمایلات بازار است. بررسی درست سقف‌ها و کف‌ها نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید و فروش چگونه است. اگر انحرافات ریسک نزدیک به صفر باشد، نشان می‌دهد که تردید بین صعود و نزول وجود دارد و اینکه هیچ‌گونه کشش قوی در بازار وجود ندارد.

فصل بیستوچهارم: استفاده از نوسانات احتمالی در حرکات زمان بازار

به‌عنوان یک دستورالعمل دو قانون ساده برای دنبال کردن وجود دارد. اولین مورد این است که اگر نوسانات احتمالی کوتاه‌مدت بسیار کمتر از نوسانات بلندمدت هستند، باید انتظار یک شکست را داشته باشیم، درک جهت شکست با این قانون تعریف نیست. درنهایت اگر نوسانات احتمالی کوتاه‌مدت از نوسانات بلندمدت بسیار بالاتر هستند، باید انتظار بازگشت به میانگین را داشت.

در طی دوره تثبیت، تاثیر نوسانات احتمالی کم یا در حال کاهش خواهد بود. گرایش این قوانین این است که در طی دوره‌های دامنه معاملاتی تمایلات آن‌ها به حرکت کم است. ما بیشتر مراقب زمان‌هایی هستیم که نوسانات احتمالی به شدت سقوط می‌کنند که می‌تواند نشانه‌هایی از شکست در پیش باشد. هنگامی که نوسانات کوتاه‌مدت بالای نوسانات بلندمدت هستند به این معنی است که رفتار کوتاه‌مدت قیمت بیش از میانگین رفتار آن در بلندمدت است. این نشان می‌دهد که محدوده‌ها در نهایت به سوی سطوح میانگین برمی‌گردنند. روند، بیشتر در داده‌های غیرعلمی قابل توجه است. توجه به این نکته لازم است که ما از نوسانات یک‌ماهه به‌عنوان کوتاه‌مدت و از تغییرات ۳ ماهه به‌عنوان نوسانات بلندمدت استفاده می‌کنیم.

فصل بیستوپنجم: مداخله

مداخله توسط بانک‌های مرکزی یکی از مهم‌ترین هدایتگران فاندامنتالی محرک بازار کوتاه و بلندمدت برای بازار است. برای معامله‌گران کوتاه‌مدت مداخله می‌تواند منجر به حرکات شدید میان‌روزی در مقیاس ۱۵۰ تا ۲۵۰ پیپ در چند دقیقه می‌شود. برای معامله‌گران بلندمدت مداخله می‌تواند علامت یک تغییر مهم در روند باشد، زیرا نشان می‌دهد که بانک مرکزی در حال انتقال یا تثبیت موضع خود و ارسال پیامی به بازار است که بانک از جهت حرکت خاصی از بازار حمایت می‌کند. اصولا دونوع مداخله وجود دارد: استریل شده و غیراستریل شده. مداخله استریلیزه نیاز به متعادل کردن مداخله با خرید یا فروش اوراق قرضه دولتی دارد درحالی که مداخله غیراستریلیزه شامل هیچ تغییری در پایه پولی برای برقراری تعادل نمی‌شود. بسیاری استدلال می‌کنند که مداخل غیراستریلیزه در ارز پایدارتر از مداخله استریلیزه می‌باشد.


بیشتر بخوانید: مداخله ارزی بانک‌های مرکزی و مثال‌هایی از تاثیر آن بر بازار ارز


فصل بیستوششم: مشخصات و چشم‌انداز ارز

به منظور درک چگونگی معاملات ارزی به صورت مؤثر، داشتن یک درک کامل از ویژگی‌های اقتصادی عمومی معمول‌ترین ارزهای معامله‌شده مهم است. این امر شامل درک این مسئله است که عوامل و گزارش‌های اقتصادی بارزترین تأثیر را بر حرکات ارز دارند.

مشخصات ارز: دلار ایالتمتحده (USD)

مرور کلی اقتصادی

ایلاتمتحده با تولید ناخالص داخلی به ارزش بیش از ۱۷ تریلیون دلار تا سال ۲۰۱۴ قدرت اقتصادی پیشرو در جهان است. این در جهان بالاترین است و براساس مدل تساوی قدرت خرید، چهار برابر اندازه تولید ناخالص ژاپن، ۵ برابر آلمان و هفت برابر انگستان است. ایالات‌متحده در درجه اول یک کشور خدمات محور است با تقریبا ۸۰ درصد از تولید ناخالص داخلی که از املاک و مستغلات، حمل‌و‌نقل، امور مالی، خدمات درمانی و خدمات کسب‌وکار به دست می‌آید. با این حال وسعت بخش تولیدی ایالات‌متحده هنوز هم دلار آمریکا را به‌ویژه به تحولات این بخش حساس می‌کند.

باوجود برخورداری ایالات متحده از بزرگترین و مؤثرترین بازارهای درآمد ثابت در جهان، سرمایه‌گذاران خارجی به طور مداوم خرید خود را از دارایی‌های ایالات‌متحده افزایش می‌دهند. بر طبق IMF (صندوق بین‌المللی پول) سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایالات‌متحده تقریبا ۴۰ درصد کل جریان خالص جهانی برای ایالات‌متحده است. به طور خالص ایالات‌متحده ۷۱ درصد از مجموع پس‌اندازهای خارجی را جذب می‌کند.

اکثر اقتصادهای بزرگ نیز  ایالات‌‌متحده به عنوان نماینده ۲۰ درصد حجم معاملاتی جهان را بزرگترین شریک جهانی خود به حساب می‌آورند. این رتبه‌بندی‌ها بسیار مهم هستند، زیرا تغییرات ارزش دلار و نوسان آن در فعالیت‌های معاملاتی ایالات‌متحده با کشورهای مربوطه تاثیر می‌گذارد. به طور مشخص یک دلار ضعیف صادرات بیشتر را تشویق خواهد کرد و برعکس یک دلار قوی‌تر می‌تواند تقاضای خارجی را برای کالاهای آمریکایی کنترل کند.

بازارهای عمده صادراتی:

۱. کانادا ۲. مکزیک ۳. چین ۴. اتحادیه اروپا ۵. ژاپن

منابع وارداتی پیشرو:

۱. چین ۲. کانادا ۳. مکزیک ۴. اتحادیه اروپا ۵. ژاپن

منبع: US Trade. Gove 2014

اندیکاتورهای اقتصادی مهم برای ایالات‌متحده:

اشتغال بخش غیرکشاورزی (Nonfarm Pay Rolls)

گزارش اشتغال مهم‌ترین و پربیننده‌ترین اندیکاتور تقویم اقتصادی است. اهمیت آن بیشتر به‌جای دلایل اقتصادی خالص، به دلیل تاثیرات سیاسی است. چنانچه فدرال رزرو برای کنترل بیکاری تحت فشار شدیدی باشد، در نتیجه سیاست کنترل نرخ بهره مستقیما تحت تاثیر شرایط اشتغال خواهد بود.

شاخص قیمت مصرف کننده Consumer Price Index(CPI)

یک شاخص کلی تورم است. این شاخص، قیمت یک سبد ثابت کالاهای مصرفی را اندازه‌گیری می‌کند.

خردهفروشی Retail Sales

کلید رشد، هزینه‌های مصرف‌کننده است و این دلیل گزارش خرده‌فروشی نیز بسته به‌شدت حرکت بازار است. شاخص خرده‌فروشی، کل کالاهای فروخته شده را به‌وسیله نمونه‌برداری از فروشگاه‌های خرده‌فروشی در طول یک ماه اندازه‌گیری می‌کند.

شاخص مدیران خرید غیرتولیدی و تولیدی ISM

گزارش PMI غیرتولیدی و تولیدی ماهانه منتشر می‌شود. ISM یک شاخص مرکب ماهانه بر اساس نظرسنجی از ۳۰۰ مدیر خرید در سراسر کشور به نمایندگی از ۲۰ صنعت مختلف منتشر می‌شود. اعداد بالای ۵۰ نشان‌دهنده رشد است درحالی که ارزش زیر ۵۰ نمایانگر انقباض است.

شاخص اعتماد مصرفکننده

شاخص اعتماد مصرف‌کننده چگونگی احساس افراد درباره اقتصاد را اندازه‌گیری می‌کند. دو گزارش خوب وجود دارد یکی توسط کنفرانس بورد (CB) و دیگری توسط دانشگاه میشیگان منتشر می‌شود.

شاخص قیمت تولیدکننده

این شاخص میانگین تغییرات قیمت‌های فروش توسط تولیدکنندگان داخلی برای تولیدات آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. PPI تغییرات قیمت‌ها برای تقریبا همه کالاهای تولیدی در اقتصاد داخلی را دنبال می‌کند.

تولید ناخالص داخلی

تولید ناخالص داخلی یا GDP میزان کل تولید و مصرف کالاها و خدمات است. اداره تحلیل اقتصادی دو مؤلفه مکمل از تولید ناخاص داخلی را ایجاد می‌کند، یکی بر پایه دآمد و دیگری بر اساس مخارج.

فصل بیست‌وهفتم: مشخصات ارز یورو (EUR)

اتحادیه اروپا به‌عنوان یک چارپوب نهادی برای ساخت یک اروپای متحد توسعه یافت. در فوریه سال ۲۰۰۲ اتحادیه اروپا متشکل از ۲۸ کشور عضو، یورو را به‌عنوان ارز رایج با ۱۹ کشور از آن‌ها به اشتراک گذاشت.

اتحادیه با تولید ناخالص داخلی به ارزش تقریبی ۱۸ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۴ دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان است.

بازارهای عمده صادرات:

۱. ایلات متحده ۲. چین ۳. سوئیس ۴. روسیه ۵. ترکیه

منابع عمده واردات:

۱. چین ۲. روسیه ۳. ایالات متحده ۴. نروژ ۵. سوئیس

نقش روبه‌رشد اتحادیه اروپا در تجارت بین‌المللی پیامدهای مهمی برای تعیین نقش یورو به‌عنوان ارز جایگزین داشته است. بیشتر کشورهایی که با منطقه یورو تجارت می‌کنند، انگیزه بیشتری برای جمع‌آوری یورو جهت کاهش ریسک مبادلات و هزینه‌های معامله دارند.

بزرگترین کشورها در منطقه یورو به ترتیب سهم تولید ناخالص داخلی آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا هستند.


بیشتر بخوانید:  چگونگی شکل‌گیری ناحیه یورو و دلایل قدرت و ضعف ارز یورو که باید بدانید


شاخصهای مهم برای یورو

PMIها

هرماه اقتصاددان‌های بازار شاخص PMI را برای بخش‌های تولیدی و خدمات منتشر می‌کنند و برای منطقه یورو آن‌ها این اطلاعات را برای چهار اقتصاد و یک شاخص مرکب برای منطقه تهیه می‌کنند.

نظرسنجی IFO

آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا و مسئول ۲۰ درصد از کل تولیدات ناخالص داخلی این ناحیه است. IFO یک نظرسنجی ماهانه است که توسط موسسه IFO انجام می‌شود. آن‌ها بیش از ۷۰۰۰ کسب‌وکار را در آلمان بررسی می‌کنند و خواستار ارزیابی آن‌ها از شرایط تجاری آلمان و برنامه‌های کوتاه‌مدتشان می‌شوند. دامنه معمول برای این داده بین ۸۰ تا  ۱۲۰ است، اعداد بالاتر نشان‌دهنده اعتماد بیشتر کسب‌وکار است.

شاخصهای تورم HICP

این شاخص با اطلاعاتی درباره قیمت‌های بازیابی شده توسط آژانس مالی ملی گردآوری شده است. این یک داده مهم است زیرا به‌عنوان شاخص تورمی مرجع برای بانک مرکزی اروپا که قصد حفظ تورم را بین ۰% تا ۲% در منطقه دارد، عمل می‌کند.

تولیدات صنعتی و بیکاری آلمان از آن دسته از شاخص‌هایی هستند که معیارهای مهمی برای سلامت اقتصاد اتحادیه هستند و سرمایه‌گذاران بازار از این شاخص‌ها برای تصمیمات خود استفاده می‌کنند.

ادامه مقاله را در بخش سوم  “خلاصه کتاب معامله روزانه و معامله سوئینگ در بازار ارز” مطالعه کنید.


بیشتر بخوانید:استراتژی معاملاتی مارتینگل و آنتی مارتینگل چیست؟


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا