نکات کلیدی تعیین حد ضرر یا استاپ لاس (بخش دوم)

تعیین حد ضرر به کمک باندهای بولینگر (Bollinger Band)

در این روش حد ضرر بر اساس میزان نوسانات بازار انتخاب می‌شود. در واقع اگر ما بتوانیم میزان نوسانات آتی بازار را پیش‌بینی کنیم، می‌توانیم یک حد ضرر منطقی برای معامله انتخاب کنیم. برای این کار کافی است اندیکاتور باند بولینگر (Bollinger Band) را به نمودار قیمتی اضافه کنید. اگر وارد معامله فروش شدید، حد ضرر را در بالای باند بولینگر و اگر وارد معامله خرید شدید در زیر باند بولینگر قرار دهید.

تعیین حد ضرر به کمک حمایت و مقاومت

اگر در تحلیل بازار حرفه‌ای هستید و می‌توانید حمایت‌ها و مقاومت‌های کلیدی بازار را با دقت بالایی تشخیص دهید، باید از این نوع حد ضرر استفاده کنید. در این روش شما حمایت‌ها و مقاومت‌های بازار را انتخاب می‌کنید. اگر وارد معامله خرید شدید، فرض شما این است که تا وقتی حمایت کلیدی بازار شکسته نشده، می‌توان معامله خرید را باز نگه داشت. پس حد ضرر را کمی پایین‌تر از حمایت قرار می‌دهید. در مقابل برای معاملات فروش هم فرض می‌کنیم که بازار به بالای مقاومت کلیدی عبور نخواهد کرد. چون اگر مقاومت شکسته شود، یعنی سناریوی نزولی باطل شده است. به همین دلیل می‌توانید حد ضرر معامله فروش را کمی بالاتر از مقاومت قرار دهید.

تعیین حد ضرر به کمک میانگین متحرک (Moving Average)

در این روش باید میانگین‌های متحرک را به نمودار قیمتی اضافه کنید. شاید بهتر باشد که از میانگین‌های ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ استفاده کنید. میانگین متحرک ۲۰ هم می‌تواند ایده خوبی باشد. در این روش فرض می‌کنیم که تا وقتی بازار به زیر میانگین متحرک سقوط نکرده، به حرکات صعودی ادامه خواهد داد. پس حد ضرر معامله خرید را در زیر میانگین متحرک قرار می‌دهیم. در مقابل اگر بازار زیر میانگین متحرک باشد و بخواهیم فروش بزنیم، حد ضرر را در بالای میانگین متحرک قرار می‌دهیم. این یعنی از نظر ما تا وقتی‌که قیمت به بالای میانگین متحرک عبور نکرده، روند بازار نزولی است و معامله فروش را باز نگه خواهیم داشت.

تعیین حد ضرر به کمک اوج و کف قیمتی

در این روش ابتدا باید اوج و کف قیمتی بازار را پیدا کنید. می‌توان از بالاترین و پایین‌ترین سطح قیمتی بازار در یک دوره خاص برای تعیین حد ضرر استفاده کنیم. اگر وارد معامله فروش شدید، حد ضرر را اندکی بالاتر از اوج قیمتی بازار قرار می‌دهید. یا اگر وارد معامله خرید شدید، حد ضرر معامله را در زیر کف قیمتی قرار می‌دهید. از دید تکنیکال وقتی بازار به بالای اوج قیمتی عبور می‌کند، یعنی در حال ورود به روند صعودی است. پس اگر فروشنده هستید، باید سریعاً از معامله فروش خارج شوید. در مقابل اگر بازار به زیر کف قیمتی عبور کند، یعنی بازار در حال ورود به روند نزولی است، پس اگر خریدار هستید باید سریعاً معامله خرید را ببندید.

تعیین حد ضرر به کمک فیبوناچی

سطوح فیبوناچی نقش مهمی در تحلیل‌های تکنیکال دارند. نه‌تنها سطوح فیبوناچی اصلاحی حمایت یا مقاومت بازار هستند و محتمل‌ترین محدوده برای بازگشت بازار را نشان می‌دهند، بلکه می‌توانند حد ضرر مناسبی هم برای معاملات شما باشند. معمولاً سطح ۶۱٫۸ درصد فیبوناچی اهمیت بیشتری دارد. به همین دلیل اگر وارد معامله شدید می‌توانید حد ضرر معامله را به فاصله کوتاهی از اصلاح فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی قرار دهید. این فیبوناچی باید برای آخرین موج صعودی یا نزولی بازار رسم شود.

تعیین حد ضرر به کمک پین بار (pin bar)

بهترین روش تعیین حد ضرر استفاده از سیگنال پین بار است. کندل های پین بار شانس موفقیت بالایی در بازار دارند. یعنی اگر حد ضرر شما بر اساس کندل پین بار تعیین شود، به احتمال زیاد حد ضرر فعال نخواهد شد.

از سطوح قیمتی منطقی برای تعیین حد ضرر استفاده کنید

اگر هنوز هم حد ضرر برای شما مبهم است و یا اهمیت زیادی ندارد، به این فکر کنید که حد ضرر نشان می‌دهد که کی معامله یا تحلیل شما بی‌اعتبار خواهد شد! آیا برای شما مهم است که بدانید کی و کجا دانسته‌های شما از بازار باطل خواهند شد؟ اینکه بازار در خلاف جهت معامله شما حرکت کند، یک اتفاق عادی و طبیعی است. اما بعد از مدتی، بازار به حدی از تحلیل شما فاصله می‌گیرد که دیگر تحلیل شما موضوعیتی ندارد. حد ضرر، مرزی است که نشان می‌دهد تحلیل شما کی و کجا معتبر و کجا غلط است. به همین دلیل همیشه باید در تعیین حد ضرر به سطوح انتخاب شده دقت کنید.

حد ضرر را به یک مسئله شخصی تبدیل نکنید!

ضرر بخشی از کار است. نمی‌شود با وین ریت (Winrate) صد درصدی معامله کرد. همه ما این را می‌دانیم. اما وقتی‌که می‌خواهیم با حد ضرر کار کنیم، اکثراً بر اساس معیارهای شخصی تصمیم می‌گیریم. وقتی‌که قیمت به حد ضرر برخورد می‌کند، به این معنی نیست که شما معامله‌گر بدی هستید. فعال شدن حد ضرر تنها به این معنی است که معامله طبق پیش‌بینی‌ها عمل نکرده است. شما باید این توانایی و قابلیت را داشته باشید که بعد از فعال شدن حد ضرر، دوباره به پشت میز کار باز گردید. هیچ وقت سعی نکنید به دنبال مقصر باشید. اگر از دید شما دستور حد ضرر ایراد داشت، دفعه بعد جور دیگری حد ضرر را تعیین خواهد کرد. چنین تغییرات بی‌مورد در نهایت باعث بی‌اعتباری دستورات حد ضرر خواهد شد.

حد ضرر را دورتر نبرید!

متأسفانه نه‌تنها معامله گران تازه‌کار، بلکه معامله گران با تجربه هم گاهی به این تله می‌افتند. تنها کافی است یک‌بار با تغییر حد ضرر به نتیجه مطلوب خود برسید. نه‌تنها حد ضرر را همیشه تغییر خواهید داد، بلکه بعد از مدتی دیگر حد ضرر برای شما به مفهوم خروج از معامله نخواهد بود. آیا شما هم عادت دارید که حد ضرر را تغییر دهید؟ آیا از پیامدهای خطرناک تغییر حد ضرر آگاه هستید؟

وقتی حد ضرر را تغییر می‌دهید، به این معنی است که از نظر شما هیچ وقت اشتباه نمی‌کنید و تنها کافی است که به بازار فرصت دهید تا بازار متوجه شود که حق با شما بوده است! حد ضرر برای محدود کردن زیان معامله در مواقعی که سیگنال باطل شده استفاده می‌شود و به هیچ‌وجه نباید آن را تغییر دهید.

10 کتاب برتر روانشناسی معامله‌گری که باید خوانده شوند

چرا حد ضرر را حرکت می‌دهید؟

چه ایرادی دارد که معامله‌ای در جهت خلاف بازار باشد. این اتفاق برای همه می‌افتد. اما فرض کنید، وقتی بازار به حد ضرر معامله نزدیک می‌شود. شما خیلی سریع آن را حرکت می‌دهید تا بازار فاصله بیشتری با حد ضرر پیدا کند و به نوعی حس امنیت به شما بدهد. این کار را دوباره تکرار می‌کنید تا در نهایت زیان معامله تمام موجودی حساب را پاک می‌کند. در واقع شما با تغییر محل حد ضرر، ریسک معامله را به تدریج افزایش می‌دهید تا جایی که ریسک یک معامله زیان ده خیلی بیشتر از ریسک اولیه شما می‌شود.
شاید اطلاعات جدیدی به دست آورده‌اید و به همین دلیل می‌خواهید حد ضرر را کمی بزرگ‌تر کنید و از محل اولیه خود دور کنید. شاید احساس می‌کنید که محل درست حد ضرر را پیدا کرده‌اید و حد ضرر اولیه اشتباه بوده است. اعتماد به نفس داشتن یکی از ویژگی‌های خوب معامله گران فارکس و سهام است. اما یک بار دیگر هم فکر کنید. بعد از این‌که وارد معامله شدید، چه اتفاقی افتاده یا چه چیز جدیدی یاد گرفته‌اید که فکر می‌کنید باید حد ضرر را کمی دورتر قرار دهید؟ احتمال اینکه اتفاق جدیدی در این فاصله افتاده باشد خیلی کم است. با دقت به این مسئله فکر کنید. چه عاملی باعث شده تا به سیگنالی که پیدا کرده بودید، شک کنید و از برنامه اولیه خود دور شوید؟ به احتمال زیاد برنامه اولیه شما برای ورود به معامله خوب بوده باشد. بدون شک برنامه جدیدی که برای معامله طرح کرده‌اید، فوری و با عجله بوده است.
عامل دیگری که شما را به حد ضرر اولیه معامله بدبین می‌کند، ترس از زیان است. اجازه دهید یک بار دیگر هم معامله را بررسی کنیم. شما با یک برنامه و ریسک مشخص وارد معامله شدید. ریسک معامله را پیش از ورود به معامله محاسبه کرده‌اید. دیگر چه لزومی دارد که بعد از ورود به معامله، حد ضرر را دور کنید و ریسک بیشتری را به خود تحمیل کنید؟

بعد از دور کردن حد ضرر چه اتفاقی می‌افتد؟

در اکثر مواقعی که حد ضرر را دور می‌کنید، بازار به همان حرکت قبلی خود ادامه می‌دهد و معامله شما بیشتر وارد زیان می‌شود. آیا به یاد می‌آورید که حد ضرر اولیه معامله را چرا انتخاب کردید؟ چون‌که اگر بازار در خلاف جهت مطلوب شما حرکت کرد، خیلی سریع با یک ضرر کوچک از بازار خارج شوید. این منطق درست بوده است. اما وقتی حد ضرر را حرکت دادید، تنها به بازار اجازه داده‌اید که زیان بیشتری را به شما تحمیل کند. این یعنی شما بیش از آن چیزی که فکرش را می‌کردید ضرر کرده‌اید. این یعنی حساب معاملاتی شما خیلی سریع‌تر پاک خواهد شد و شما فرصتی برای انجام معاملات جدید و جبران زیان نخواهید داشت.
حال فرض کنید استثنایی هم در کار باشد. یعنی شما حد ضرر را حرکت می‌دهید و به معامله اجازه می‌دهید تا فضای بیشتری برای مانور داشته باشد. بازار هیچ وقت حد ضرر شما را فعال نمی‌کند و در ادامه در جهت مطلوب معامله شما حرکت می‌کند. همین یک اتفاق تصادفی کافی است تا با اعتماد به نفس کاذب، همیشه حد ضرر را حرکت دهید و هیچ وقت قبول نکنید که شاید شما هم در معامله اشتباه کنید! یعنی از نظر شما همیشه همه معاملاتی که انجام می‌دهید، سود ده هستند و اشکال کار تنها در حد ضرر است! و اگر با نزدیک شدن بازار به حد ضرر، محل آن را تغییر دهید، در نهایت با سود از معامله خارج خواهید شد. این طرز فکر برای شکست شما در این بازار کافی است! دفعه بعد با حجم بزرگ‌تری معامله خواهید کرد و حد ضرر را دوباره دور خواهید کرد. اما در یک معامله حد ضرر شما فعال خواهد شد و حساب کال مارجین خواهد شد.

ادامه مقاله را در بخش سوم مطالعه کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا