NFP چیست و چگونه بر مبنای آن معامله کنیم؟

NFP چگونه بر بازار فارکس تأثیر می‌گذارد؟

NFP چیست؟

گزارش NFP یا (nonfarm payroll)، به تعداد مشاغل غیر کشاورزی ایجاد شده طی یک ماه گذشته در ایالات متحده می‌گویند، در اقتصاد آمریکا NFP یک شاخص مهم اقتصادی است و حتی به عنوان مهم‌ترین شاخص اقتصادی موثر بر بازارها نیز شناخته می‌شود. این عدد تعداد کل مشاغل اضافه شده به استثنای بخش کشاورزی، شاغلین دولتی، افراد شاغل در منزل و شاغلین سازمان‌های غیرانتفاعی را طی ماه میلادی قبل از انتشار آن نشان می‌دهد.

تعداد مشاغل ایجاد شده که توسط گزارش NFP منتشر شده‌اند. از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۶

انتشار NFP عموما سبب تحرکات بزرگی در بازار فارکس می‌شود چرا که مستقیما با معیشت مردم و هزینه کرد آنها در ارتباط است. حدود دو سوم تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را بخش مصرف‌کنندگان تشکیل می‌دهد. در نتیجه هرچه بیکاری بیشتر باشد، مصرف کنندگان نیز مصرف کمتری خواهند داشت و در نهایت تولید ناخالص داخلی کاهش می‌یابد. بنابراین، داده‌های اشتغال مستقیما با تولید ناخالص داخلی در ارتباط بوده و یک معیار مهم برای رصد اقتصاد ایالات متحده است. داده های NFP معمولا در اولین جمعه هر ماه، ساعت ۸:۳۰ صبح به وقت نیویورک (ET) یا ساعت ۱۷ به وقت ایران منتشر می‌شود. در این مقاله به نقشی که NFP در اقتصادهای جهانی ایفا می‌کند و نحوه به کارگیری آن در استراتژی های معاملاتی فارکس می‌پردازیم.

NFP چگونه بر بازار فارکس تأثیر می‌گذارد؟

داده NFP از این جهت مهم هستند که به صورت ماهیانه منتشر می شوند و بر وضعیت کنونی اقتصاد تاثیر بسزایی دارد. این داده‌ها توسط اداره آمار کار آمریکا منتشر می‌شود و تاریخ انتشار بعدی داده‌ها را می‌توان در تقویم‌های اقتصادی یافت.

اشتغال نه تنها بر تولید ناخالص داخلی تاثیر می‌گذارد، بلکه برای بانک مرکزی آمریکا (Fed) نیز شاخص مهمی است. زمانی که نرخ بیکاری بالا باشد، سیاستگذاران اتخاذ یک سیاست پولی انبساطی را کارآمدتر می‌دانند. هدف سیاست پولی انبساطی افزایش خروجی اقتصادی و اشتغال حداکثری است.

بنابراین اگر نرخ بیکاری بالاتر از حد معمول باشد، اینگونه برداشت می‌شود که اقتصاد پایین‌تر از ظرفیت واقعی خود کار می‌کند و سایست‌گذاران سعی در تحریک آن خواهند داشت. یک سیاست پولی تسهیلی و محرک، شامل نرخ بهره پایین‌تر و کاهش تقاضا برای دلار می‌شود. (پول از ارزی که نرخ بهره پایین‌تر دارد خارج می‌شود به همین سبب تقاضای آن ارز کمتر می‌شود.)

نمودار زیر نشان می دهد که فارکس تا چه اندازه می تواند پس از انتشار NFP با نوسان همراه شود. انتظارات برای داده NFP در ۸ مارس ۲۰۱۹ برابر با ۱۸۰ هزار افزایش شغل بود در صورتی که داده نهایی عدد ناامیدکننده ۲۰ هزار شغل جدید بود. در نتیجه، ارزش شاخص دلار (DXY) کاهش یافت و نوسانات افزایش یافت.

کاهش ارزش شاخص دلار با انتشار گزارش NFP کمتر از انتظارات

 

معامله‌گران فارکس باید نسبت به انتشار داده‌هایی همچون NFP هُشیار باشند. افزایش ناگهانی نوسانات می‌تواند معامله‌گران بسیاری را از دور خارج کند. با افزایش نوسانات، اسپردها نیز افزایش می‌یابند که این موضوع به نوبه خود ‌می‌تواند به کال مارجین (صفر شدن حساب) منتهی شود.

اجزای مهم گزارش NFP:

گزارش NFP اگرچه بسیار مهم است، اما در اکثر مواقع اجزای آن از اهمیت به مراتب بالاتری برخوردار هستند. در ادامه به اجزای مهم آن می‌پردازیم:

نرخ بیکاری (Unemployment Rate)

نرخ بیکاری در گزارش NFP نشان دهنده تعداد افرادی است که به طور فعال در جستجوی شغل هستند، اما هنوز شغلی پیدا نکرده‌اند. این گزارش به صورت درصدی از کل نیروی کار محاسبه می‌شود. توجه داشته باشید که محاسبه این رقم از محاسبه آمار اشتغال جدا است. آمار NFP با استفاده از آمار حقوقی و دستمزدی که در اداره کار ثبت می‌شود، محاسبه می‌گردد. هر کسب و کار رسمی در ایالات متحده موظف است میزان حقوق و دستمزدی که به کارمندان و کارگران خود می‌پردازد، در سامانه اداره کار ثبت کند، با این حال، آمار بیکاری بر اساس تعداد افرادی که جویای کار هستند، محاسبه می‌شود که این مساله ممکن است گاهی در آمار منتشر شده تناقضاتی ایجاد کند. به عنوان مثال ممکن است در یک ماه، آمار اشتغال افزایش پیدا کند اما آمار بیکاری نیز متعاقب آن افزایش پیدا کند. این تفاوت به خاطر تفاوت در محاسبه دو آمار است.

شاید سوال کنید که چرا اداره کار، از آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری برای تعیین نرخ بیکاری استفاده نمی‌کند. یکی از دلایل این است که افراد زیادی تا اتمام بیمه بیکاری به دنبال کار نمی‌روند. همین مساله، محاسبات را با این آمار غیرقابل اعتماد می‌کند.

همچنین علاوه‌بر نرخ بیکاری، معیار گسترده‌تری از بیکاری نیز هست که به عنوان نرخ بیکاری U6 شناخته می‌شود. نرخ بیکاری معمولی که به آن نرخ بیکاری U3 گفته می‌شود، تنها افراد جویای کار را در نظر می‌گیرد، اما U6 علاوه‌بر افرادی که در جستجوی کار هستند، افرادی که کم‌کار هستند را نیز در محاسبات خود در نظر می‌گیرد. بسیاری افراد ممکن است در مشاغل موقت یا نیمه وقت کار کنند، که این افراد در آمار U6 لحاظ می‌شوند. نرخ بیکاری U6 بسیار بی‌ثبات است چرا که ممکن است طی یک ماه تغییرت زیادی داشته باشد.

نرخ مشارکت (Participation Rate)

علاوه‌بر افرادی که در جستجوی کار هستند و افرادی که در مشاغل موقت شاغل هستند، کسانی هستند که اساسا در بازار کار فعالیت ندارند. نرخ مشارکت، یک جزء کلیدی از گزارش اشتغال NFP‌ است. این نرخ تعداد افرادی را که در سن اشتغال هستند و در بازار کار نیز حضور دارند، نشان می‌دهد. با کمک نرخ مشارکت متوجه می‌شویم چند درصد از جمعیت اساسا در بازار کار حضور دارند و همچنین چه تعداد از افراد در بازار کار حضور ندارند، این افراد ممکن است دانشجویان، افرادی که به دنبال توسعه مهارت خود هستند، مادران خانه‌دار، افراد از کار افتاده و ناتوان یا حتی افراد بی‌مهارتی باشند که از یافتن شغل دلسرد شده‌اند.

معمولا پس از رکودهای اقتصادی نرخ مشارکت کاهش پیدا می‌کند. زیرا افراد پس از چند ماه جستجو برای شغل، از یافتن کار دلسرد می‌شوند. همچنین ممکن است در طی رکود، مهارتی که آنها طی سال‌ها کسب کرده‌اند، دیگر کارآمد نباشد. بنابراین، بانک‌های مرکزی عمدتا به دنبال آن هستند که نرخ مشارکت را تا جایی که امکان دارد، بالا نگه دارند یا سیاست‌های تسهیلی را تا جایی حفظ کنند که نرخ مشارکت به سطح پیش از رکود بازگردد.

نرخ مشارکت می‌تواند بر سایر آمار نیز تاثیر بگذارد. افزایش نرخ مشارکت به این معنی است که افراد جویای کار افزایش پیدا کرده‌اند. اگر نرخ مشارکت افزایش پیدا کند، اما تعداد بیکاران ثابت باقی بماند، نرخ بیکاری کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، فرض کنید ۱۰۰ نفر در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که ۸۰ نفر از آنها وارد بازار کار شده‌اند. در اینجا نرخ مشارکت هشتاد درصد است. فرض کنیم ۵ نفر از این ۸۰ نفر بیکار هستند، در اینجا نرخ بیکاری ۶.۲۵ درصد خواهد بود. حال اگر نرخ مشارکت از ۸۰ نفر به ۹۰ نفر افزایش پیدا کند، در اینجا شاهد آن خواهیم بود که نرخ مشارکت ۱۰ درصد افزایش یافته است. اگر همچنان همان ۵ نفر بیکار را داشته باشیم، نرخ بیکاری به ۵.۵ درصد کاهش می‌یابد.

دستمزدها (Average Earnings)

یکی از مسائلی که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است، بحث دستمزدها است. گزارش اشتغال NFP میزان تغییرات در دستمزدها را نیز نشان می‌دهد. افزایش دستمزد می‌تواند برای فدرال رزرو بسیار مهم باشد، چرا که نشان دهنده احتمال افزایش تورم است. هنگامی که سیاست‌های تسهیلی آنقدر ادامه پیدا کند که بازار به سطح اشتغال کامل برسد، کسب و کارها برای جذب افراد بیشتر مجبور به افزایش دستمزدها می‌شوند. اگر این افزایش دستمزد به قدری نباشد که افراد بیشتری را وارد بازار کار کند، شاهد افزایش تورم خواهیم بود.

این اتفاق به دلایل متعددی رخ می‌دهد. به عنوان مثال ممکن است افرادی که خارج از بازار کار هستند، توانایی یا مهارت کافی برای ورود به بازار کار را نداشته باشند یا استانداردهای کسب و کارها آنقدر بالا باشد که آنها تمایلی به ورود به بازار کار نداشته باشند. یا به یک دلیل ساده، آنها کاری غیررسمی پیدا کرده‌اند. بیماری همه‌گیری منجر به آن شده است که بسیاری افراد وارد شغل‌های جدید مانند اینفلوئنسری یا سایر مشاغل دیگر شوند. بدین ترتیب، این افراد تمایلی به ورود به بازار کار ندارند. با این حال، اگر فدرال رزرو این مساله را در نظر نگیرد و به دنبال افزایش نرخ مشارکت به هر ترتیبی باشد، ممکن است این امر با عدم بازگشت افراد به بازار کار، منجر به افزایش دستمزدها و در نتیجه افزایش تورم شود.

مشاهده می‌کنید که NFP تا چه داده مهمی است. این داده در خود تمام مولفه‌های مهم اقتصاد از جمله سنتیمنت، تورم و رشد را جای داده است.

کدام جفت ارزها بیشتر تحت تأثیر NFP قرار می گیرند؟

داده NFP شاخصی برای اشتغال آمریکا است بنابراین جفت ارزهایی که دلار آمریکا یک‌طرف آن‌ها هست بیشتر تحت تأثیر NFP قرار دارند. با این حال بهترین ارزهایی که می‌توانید در این زمان معامله کنید، به ترتیب GBPUSD و EURUSD هستند.

دیگر جفت‌ارزها نیز هنگام انتشار NFP با افزایش نوسانات همراه می‌شوند و معامله‌گران نیز باید از این پدیده آگاه باشند درغیر این صورت، نوسانات می‌تواند منجر به بسته‌شدن بسیاری از معاملات آن‌ها شود. نمودار زیر جفت ارز CADJPY را طی انتشار NFP نشان می‌دهد. همانگونه که در تصویر می‌بینید، افزایش نوسانات می‌تواند باعث بسته‌شدن معاملات افراد شود حتی در صورتی که هیچ یک از جفت ارزهای شامل دلار را معامله نکرده باشید.

 

نوسان جفت ارز CADJPY همزمان با انتشار گزارش NFP

 

با توجه به طبیعت بی‌ثبات انتشار NFP، توصیه ما استفاده از استراتژی پول‌بک به جای استراتژی بریک اوت است. در استراتژی پول‌بک، معامله‌گران‌ باید منتظر باشند تا جفت ارز پیش از ورود به معامله به سطح قیمتی پیش از حرکت خود بازگردد.

با این تفاسیر، با درنظرگرفتن نتیجه ۲۰K برای NFP در مقابل عدد موردانتظار ۱۸۰K باید انتظار کاهش ارزش دلار را داشت. در مثال زیر ما از جفت ارز EURUSD استفاده می‌کنیم. از آنجایی که داده NFP از حد انتظار بدتر بود، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که جفت ارز EURUSD با افزایش روبرو شود. (منظور از K، هزار است)

 

معامله به هنگام انتشار داده های NFP

چگونه در زمان انتشار آمار NFP معامله کنیم؟

همانطور که گفته شد، داده NFP یکی از مهم‌ترین داده‌های منتشر شده در ایالات متحده است. این آمار به طور همزمان رشد اقتصاد، تورم و احساسات را نشان می‌دهد. با این حال، همین امر تفسیر این داده‌ها را بسیار دشوار می‌کند.

به عنوان مثال، ممکن است در یک ماه داده‌های اشتغال قوی باشند، اما نرخ مشارکت نیز افزایش پیدا کند، این می‌تواند منجر به آن شود که نرخ بیکاری افزایش پیدا کند. در این حال، این سیگنال به فدرال رزرو صادر می‌شود که اگرچه اشتغال قوی است، اما بازار کار هنوز فضا برای بهبود بیشتر دارد.

همچنین ممکن است داده‌های اشتغال ضعیف باشند، اما به خاطر کاهش مشارکت یا عدم افزایش مشارکت نیروی کار، نرخ بیکاری افزایش پیدا کند، این مساله می‌تواند این سیگنال را به فدرال رزرو ارسال کند که بازار فضای زیادی برای بهبود بیشتر ندارد و بهتر است سریعا سیاست‌های انقباضی را در پیش بگیرد. اگر این وضعیت با افزایش دستمزدها نیز همراه باشد، سیگنال افزایش نرخ بهره قوی‌تر خواهد بود.

سه روش برای معامله در هنگام انتشار داده‌های NFP وجود دارد. اول اینکه منتظر یک بریک‌اوت بمانیم. معمولا قیمت جفت‌ارزها پیش از انتشار داده‌های NFP در یک محدوده نوسان می‌کند. همچنین در ساعات پیش از انتشار داده، قیمت معمولا به سمت یکی از دو کران این محدوده حرکت می‌کند. شما می‌توانید منتظر یک بریک‌اوت باشید و فورا پس از انتشار آمار، معامله را در سمتی که بریک‌اوت انجام شده است، باز کنید.

در روش دوم می‌توانید پیش از انتشار داده‌ها، آن را حدس بزنید. به عنوان مثال تصور کنید که اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند برای ماه سپتامبر ۵۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شده است، اما شما با توجه به داده‌های PMI و مدعیان بیکاری حدس می‌زنید که این آمار احتمالا بسیار بدتر از پیش‌بینی خواهد بود. بنابراین، پیش از انتشار داده‌ها اقدام به معامله می‌کنید. در این زمان اگر حدس شما صحیح بود، قیمت به سمت مورد نظر شما حرکت می‌کند.

اما این استراتژی‌ها ریسک بالایی دارد. چرا که در زمان انتشار چنین داده مهمی، نوسانات بسیار بالا خواهد بود و مدتی طول می‌کشد تا معامله‌گران داده‌ها را هضم کنند. همانطور که گفته شد، این آمار جزئیات بسیار زیادی دارد که هرکدام به نوبه خود دارای اهمیت هستند. مطالعه تمام این داده‌ها زمان زیادی می برد. حتی ممکن است بازار یک ساعت در جهت به خصوصی حرکت کند، اما به ناگهان یک داده مهم توجه آنها را جلب کند و حرکت کاملا معکوس شود.

استراتژی بهتر این است که منتظر پولبک بمانید. اگر داده‌های واقعی با آنچه اقتصاددانان انتظار داشتند، تفاوت فاحشی داشت، قیمت سریعا حرکت می‌کند. با این حال در این استراتژی منتظر می‌مانیم تا بازار به طور کامل داده‌ها را هضم کند. این کار از ورود عجوانه به بازار جلوگیری می‌کند.

این استراتژی را می‌توان در تایم فریم‌های ۵ یا ۱۵ دقیقه‌ای انجام داد. ما در این جا از تایم فریم ۱۵ دقیقه‌ای استفاده می‌کنیم. اگرچه می‌توان قوانین که در ادامه می‌آید را در تایم فریم ۵ دقیقه‌ای نیز اجرا کرد.

  1. در اولین کندل پس از انتشار گزارش هیچ کاری انجام ندهید. صبر کنید تا ۱۵ دقیقه از انتشار خبر بگذرد.
  2. کندل ایجاد شده در این ۱۵ دقیقه، یک کندل بزرگ خواهد بود. صبر کنید تا در کندل بعدی، بخشی از حرکت کندل اولی پس گرفته شود، معمولا در این کندل، تمام حرکت اولیه پس گرفته خواهد شد.
  3. در اینجا می‌توانید وارد معامله شوید، و حد ضرر خود را بر روی ۳۰ پیپ پایین‌تر قرار دهید
  4. در صورتی که قیمت به حد ضرر شما برخورد کرد، یک معامله دیگر باز کنید. اما اگر دوباره برخورد کرد، دیگر وارد معامله جدید نشوید.
  5. به طور کلی، حرکت قیمت پس از ۴ ساعت از انتشار خبر به پایان می‌رسد، بنابراین می‌توانید پس از ۴ ساعت از معامله خارج شوید، یا اینکه از حد ضرر متحرک استفاده کنید.

ریسک این روش آن است که ممکن است حرکت قیمت پیشخور شود. همانطور که گفته شد، معمولا قیمت پیش از انتشار اخبار به یک سمت حرکت می‌کند، این سمت، همان سمتی است که اکثریت بازار انتظار آن را دارند. به عنوان مثال، اگر اکثریت بازار انتظار داشته باشند، آمار قوی‌تر از حد انتظار باشد، قیمت دلار افزایش پیدا خواهد کرد. اگر افزایش قیمت دلار، پیش از انتشار آمار تا آنجایی پیش برود که عملا تمام حرکت دلار قیمت‌گذاری شود، ممکن است قیمت افزایش چندانی نداشته باشد، یا پولبک نزند.

نکاتی که برای معامله هنگام انتشار داده NFP باید به خاطر داشته باشید:

  1. داده NFP اولین جمعه هر ماه منتشر می‌شود.
  2. انتشار این داده‌ها سبب افزایش نوسانات و افزایش اسپردها می‌شود.
  3. جفت ارزهایی که شامل دلار نمی‌شوند نیز ممکن است با افزایش نوسان و اسپرد مواجه شوند.
  4. به دلیل افزایش نوسانات و افزایش اسپردها، معامله پس از انتشار NFP می‌تواند خطرناک باشد. برای پیشگیری از این خطر و جلوگیری از بسته شدن معاملات استفاده از یک اهرم مناسب (یا ترجیحا استفاده از هیچگونه اهرمی) را توصیه می‌کنیم.

این داده همچنین با نام‌های زیر نیز شناخته می‌شود:

  • Non-Farm Employment Change
  • Non-Farm Payrolls
  • NFP
  • Employment Change

منبع: DailyFX و منابع دیگر


 

بیشتر بخوانید: الگوی فنجان و دسته چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا