نیروی خود ویرانگر! (بخش دوم)

” 12 گام رهایی”

الکلی ھا

به خاطر روانپزشک بودنم با بیماران الکلی زیادی تماس داشتم که مایل به ترک این اعتیاد بودند با انجمن الکلی های گمنام آشنا شدم و در جلسه آنھا بود که فھمیدم وضع یک تریدر بازنده با یک الکلی بسیار شبیه است. فقط الکلی می خواهد از شر الکل راحت شود و تریدر از شر زیانھایش! روش درمان آنھا ” 12 گام رهایی” است. روش موثری که در ترک سایر عادات ناپسند نیز به کار برده می شود .

انکار

کسانی که به صورت معمولی مشروب می خورند از آن لذت می برند و به انداره می نوشند. آنھا بر مصرف خود کنترل دارند ولی الکلی وقتی شروع به نوشیدن کند تا سیاه مست نشود دست از بطری بر نمی دارد و تازه آن موقع است که به یاد می آورد قرار بود دیگر زیاده روی نکند. او هم معتقد است که باید مصرفش را قطع کند ولی به این نکته که نمی تواند این کار را بکند اشراف ندارد! فرد الکلی انکار میکند که کنترلی روی الکل ندارد. بیشترشان خیال می کنند که می توانند کمتر بنوشند در حالی که الکل زندگیشان را نابود کرده است. شباهت تربدری که سرمایه اش را در معرض ضررهای پیاپی قرار داده با یک الکلی در تعویض مداوم روشھای برخورد با یک مساله است. تریدر استراتژی هایش را عوض می کند تا ضرر را کنترل کند الکلی از مشروب سنگین به مشروبھای سبک تر پناه میبرد تا الکل را کنترل کند.

قعر فلاکت

فرایند بھبودی یک الکلی تنھا زمانی شروع می شود که او بپذیرد که معتاد به الکل است. او باید قبول کند که این الکل است که زندگی او را کنترل می کرده و نه چیز دیگر. معمولا معتادان به الکل، این حقیقت دردناک را قبول نمی کنند مگر به قعر فلاکت افتاده باشند. از کار اخراج شده باشند یا خانواده شان را از دست داده باشند. فقط در این وضع است که معتاد پی به موقعیت خودش می برد درد این فلاکت چنان توانی دارد که سد انکار را فرو بریزد.

فرد در مقابل انتخاب ساده ای قرار میگیرد: بمیر یا زندگی ات را عوض کن !

بازمانده

وقتی یک تریدر سود می کند احساس قدرت می کند. مارکت مستش می کند. می خواهد دوباره این حس را تجربه کند معاملاتی پی درپی میکند و… سود قبلی را هم از دست می دهد. بیشتر افراد تاب تحمل چندین ضرر جدی را ندارند. بسیاری در برخود با این واقعه از بازار خداحافظی می کنند. آنھایی که افتادن به حضیض ذلت را تحمل می کنند و باقی می مانند می فھمند که روش معامله آنھا اشتباه نبوده بلکه نگاه آنھا به بازار اشتباه اصلی شان بوده است. نجات یافتگان این شانس را دارند که تغییر کنند و معامله گران موفقی شوند.

12 گام بھبودی

فرد وابسته به الکلی که می خواهد سلامتش را باز یابد مسیری 12 مرحله ای را شروع کرده است. او باید نگاهش را تغییر دهد. نگاه به خودش و هرآنچه به او مربوط می شود. اولین مرحله بھبود، سخت ترین مرحله است. در اولین قدم او باید بپذیرد که سررشته زندگی اش از دستش خارج شده؛ باید قبول کند که الکل از او قوی تر است. بیشتر الکلی ها نمی توانند این مرحله را بگذرانند. برمی گردند و باقی مانده زندگی خود را نابود می کنند. اگر آنھا واقعا قبول کنند که الکل از آنھا قویتر است در آن صورت هرگز جرات نخواهند کرد لب به مشروب بزنند؛ و این همان است که بسیاری نمی خواهند. آنھا نمی توانند لذت نوشیدن را برای تمام عمر کنار بگذارند. پس برنامه بھبودی را به بھای زندگی شان ترک می کنند. تنھا رنج عظیم فرو غلطیدن به قعر فلاکت است که می تواند آنھا را از این مرحله بگذراند.

این بار، امروز

” این بار، امروز” شعار انجمنھای بھبودی است که الھام بخش افراد زیادی برای ترک شده است. فرد الکلی از خودش می خواهد که امروز لب به مشروب نزند. او به خودش میگوید که شب مست به بستر نخواهد رفت. این شعار اثر می کند. روزها تبدیل به هفته ها، ماهھا و سالھا می شوند و او آزاد شده است. جلسات گروهی انجمن کمک موثری برای پاک نگاه داشتن اعضا است. جلسات جالبی هستند. رایگان تشکیل می شوند و اعضا دور هم می نشینند و داوطلبانه از وضعیت خودشان حرف می زنند. از مشکلاتشان با الکل می گویند و تجربیات شان را با هم قسمت می کنند. کافی است بنشینید و با دقت گوش کنید. فقط به جای کلمه الکل در ذهنتان ضرر را جایگزین کنید. شما در یک سمینار تریدینگ هستید!!

بازنده ھای گمنام

شباهت بین بازنده ها و الکلی ها حیرت آور است. الکلی روی الکل کنترل ندارد و بازنده روی ضررهایش. هردو گروه رفتار مشابھی دارند پس می توانیم رفتار بازنده ها را با توجه به رفتار الکلی ها پیش بینی کنیم. الکلی ها درمان می شوند بازنده ها هم همین طور، فقط باید روش درمان انجمن ” بازنده گمنام ” را پیگیری کنند.

برای مطالعه ادامه مقاله به بخش سوم نیروی خودویرانگر بروید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا