پرایس اکشن به سبک لنس بگز (بخش سوم)

اصول پیش بینی آینده چارت

بر اساس مطالب فوق می توان گذشته چارت یا بازار را بررسی کرد که این کار برای پیش بینی آینده بازار لازم است. در سبک آقای لنس بگز پیش بینی روند آینده طبق ۶ اصل تعریف شده که در ادامه به توضیح این اصل ها می پردازیم:

اصل اول – قیمت تا مقاومت/حمایت بعدی حرکت می کند.

انتظار می رود که روند صعودی/نزولی تا سطح مقاومتی/حمایتی بعدی ادامه یابد، مگر این که شواهدی از ضعف روند وجود داشته باشد.

شماتیک اصل اول 36 آموزش پرایس اکشن
مثال ستاپ اول 1 37 آموزش پرایس اکشندر این نمودار طبق اصل یک انتظار می رود که بازار تا سطح مقاومتی پیش رو حرکت کند، مگر اینکه نشانه هایی از ضعف روند وجود داشته باشد.

اصل دوم – اگر قیمت به حمایت/مقاومت نرسید، برای اصلاح پیچیده آماده شوید.

اگر روند صعودی/نزولی پیش از حرکت به سوی سطح مقاومتی/حمایتی تضعیف شود، احتمال ورود بازار به اصلاح پیچیده قویتر از بازگشت روند است.

شماتیک اصل دوم 2 38 آموزش پرایس اکشن
مثال ستاپ دوم 39 آموزش پرایس اکشندر طول روند نزولی، ضعف در روند اتفاق افتاده است (فلش سیاه رنگ)، از این رو طبق اصل دوم انتظار می رود که قیمت ابتدا به سمت بالا حرکت کند و سپس به روند نزولی ادامه دهد.

اصل سوم – در فاز خنثی قیمت بین حمایت و مقاومت نوسان می کند.

روند خنثی یا رنج تا زمانی ادامه می یابد که در یکی از سطوح مقاومتی/حمایتی، شواهدی از قوت حرکت صعودی/نزولی دیده شود.

شماتیک اصل سوم 40 آموزش پرایس اکشن
مثال ستاپ اصل سوم 41 آموزش پرایس اکشنطبق اصل سوم، انتظار می رود که قیمت به نوسان در بین سطوح حمایتی و مقاومتی ادامه دهد.

اصل چهارم – بعد از شکست فاز خنثی دو سناریو می تواند روی دهد.

بعد از شکست سقف یا کف ناحیه رنج/خنثی دو احتمال وجود دارد:

  1. ضعف در شکست، که در این صورت قیمت به داخل فاز خنثی باز می گردد.
  2. ضعف در برگشت، که در این شرایط پولبک به سقف/کف فاز خنثی صورت می گیرد و سپس حرکت جدیدی شروع می شود.

شماتیک اصل چهارم 42 آموزش پرایس اکشنپرایس اکشن به سبک لنس بگز

مثال اصل چهارم 43 آموزش پرایس اکشنزمانی که قیمت به سطح مقاومتی/حمایتی می رسد، بهتر است مراقب ضعف در شکست باشید که در این صورت قیمت دوباره به زیر سطح مقاومتی بازمی گردد. اما در صورتی که ضعف در پولبک اتفاق بیفتد، نشانه ای از ادامه روند اولیه می باشد.

اصل پنجم – حمایت/مقاومت در برخورد اول قیمت واکنش نشان می دهند.

انتظار حفظ موقعیت حمایت/مقاومت: در این اصل انتظار می رود زمانی که قیمت به سطح مقاومتی/حمایتی رسید، این سطح قیمتی عمل کند و منجر به بازگشت روند شود.

شماتیک اصل پنجم 44 آموزش پرایس اکشن
مثال اصل پنجم 45 آموزش پرایس اکشنطبق اصل پنجم انتظار می رود که سطح مقاومتی موقعیت خود را حفظ کند و بازار به سمت پایین بازگردد، مگر اینکه در زمان نزدیک شدن قیمت به سطح مقاومتی، حرکت صعودی از خود قدرت نشان دهد.

اصل ششم – شکست حمایت/مقاومت دو سناریو در پی دارد.

بعد از شکست ناحیه حمایتی/مقاومتی دو حالت پیش می آید:

  1. ضعف بعد از شکست، که در این صورت قیمت به داخل محدوده حمایتی/مقاومتی بازمی گردد.
  2. ضعف در پولبک، که در این شرایط انتظار می رود بازار بعد از پولبک به محدوده مقاومتی/حمایتی به حرکت خود ادامه دهد.
شماتیک اصل ششم 46 آموزش پرایس اکشن
مثال اصل ششم 47 آموزش پرایس اکشندر برخورد اول قیمت به سطح مقاومتی، بازار در شکست آن ناموفق بوده و قیمت با یک پولبک ضعیف به سمت پایین بازگشته است. از آنجایی که پولبک ضعیف بوده، قیمت با قدرت به بالای سطح مقاومتی عبور کرده است. در صورتی که نشانه ای از ضعف در شکست وجود نداشته باشد، قیمت می تواند به روند صعودی خود ادامه دهد.

تجسم آینده چارت

بعد از یادگیری شش اصل آینده چارت سبک لنس بگز، به گام بعدی یعنی تجسم آینده چارت می رسیم. برای این که بتوانیم آینده چارت را تجسم کنیم، بایستی تمام احتمالاتی را که به ذهنمان می رسد را در نظر بگیریم و بهتر است که حرکت بازار را به صورت کندل به کندل پیگیری کنیم.

خلاصه فرآیند سبک لنس بگز

بنابراین تا اینجای کار فرایند تحلیل اولیه بازار به پایان می رسد و شماتیک خلاصه این فرایند به صورت زیر است:

شماتیک خلاصه تحلیل بازار 48 آموزش پرایس اکشن
مثال تجسم آینده 49 آموزش پرایس اکشنقیمت بین دو سطح مقاومتی و حمایتی نوسان می کند و تجسم ما از حرکت آینده بازار این است که قیمت به نوسان در موقعیت کنونی خود ادامه دهد.

تحلیل کندل قیمتی برای درک سنتیمنت یا تمایلات بازار

در تحلیل تکنیکال کلاسیک زمانی الگوهای کندلی برای معامله گران مهم هستند که در یک سطح مقاومتی/حمایتی مهم شکل گرفته باشند. به عنوان مثال تشکیل کندل پین بار نزولی در اطراف محدوده مقاومتی نشانگر بازگشت بازار و شروع حرکت نزولی جدید است. اما در سبک لنس بگز می توان تمایل بازار را کندل به کندل بررسی کرد. در این سبک، قیمت بسته شدن هر کندل قیمتی بسیار مهم است، زیرا close یا قیمت بسته شدن هر کندل، نشان دهنده تمایل آن کندل است. بدین معنی که آقای بگز یک کندل را با close بالا یا کلوز میانی یا close پایین تعریف می کند.

شماتیک کلوز کندل قیمتی 50 آموزش پرایس اکشن

تحلیل کندل به سبک لنس بگز

طبق تصویر فوق، آقای بگز یک کندل قیمتی را به سه قسمت مساوی تقسیم کرده است:

  • اگر close کندل در یک سوم بالا باشد، کندل قیمتی تمایل صعودی دارد که به آن کلوز در بالا گفته می شود.
  • اگر کلوز در یک سوم میانی باشد، کندل تمایلات خنثی یا رنج دارد و close میانی یا خنثی نامیده می شود.
  • اگر close در یک سوم پایینی باشد، کندل قیمتی تمایلات نزولی دارد و کلوز در پایین گفته می شود.

حالت های مختلف کندل ها

اما تمایلات کندل ها متفاوت از یکدیگر است که در تصویر زیر حالت های مختلف آن آورده شده است:

کلوز تمامی کندل های a تا f نشانگر تمایلات صعودی بازار هستند، اما تفاوت کوچکی در مقدار تمایل صعودی دارند. به عنوان مثال کندل b نسبت به کندل a تمایل صعودی بیشتری دارد، زیرا قدرت خریداران در این کندل به خوبی قابل درک است.

همه کندل های g تا l نشانگر close میانی هستند و درجه تمایل به خنثی بودن در این کندل ها نیز متفاوت است. مثلاً در کندل i قیمت بسته شدن در نزدیکی یک سوم بالا قرار دارد و از این رو این کندل تمایل خنثی در سمت صعودی دارد. اما کلوز کندل l در نزدیکی یک سوم پایین قرار دارد و تمایل خنثی در سمت نزولی دارد.

شماتیک انواع کلوز قیمتی 51 آموزش پرایس اکشن

در کلوز پایین، تمامی کندل های m تا r نشانگر تمایلات نزولی در بازار هستند که میزان تمایلات نزولی این کندل ها با یکدیگر تفاوت دارد. به عنوان مثال کندل o نشانگر فشار نزولی قابل توجهی در بازار است.

مقایسه close دو کندل قیمتی

در مبحث قبلی فقط قیمت بسته شدن یک کندل مورد بررسی قرار گرفت. در این مرحله close دو کندل قیمتی متوالی با یکدیگر مقایسه می شود. کندل دوم در کجای کندل قیمتی قبلی بسته شده است؟

از دید آقای بگز، یک کندل صعودی کندلی است که بالاتر از اوج کندل قبلی بسته شود. کندل خنثی یا رنج درون محدوده کندل قبلی بسته می شود و در کندل نزولی، close کندل دوم پایین تر از کف کندل قبلی است. در تصویر زیر شماتیک این کندل ها آورده شده است:

شماتیک مقایسه قیمت بسته شدن 52 آموزش پرایس اکشن

در تصویر فوق سه حالت تمایلات صعودی، رنج و نزولی وجود دارد و هر یک از این حالت ها شامل سه نوع الگو است، بنابراین ۹ ساختار کندلی وجود دارد. کندل های a تا c نشانگر تمایلات صعودی کندلها در بازار هستند و الگوی a نسبت به دیگر الگوها قویتر است. در کندل های d تا f، قیمت بسته شدن داخل محدوده کندل قبلی است و از این رو نشانگر تمایلات رنج یا خنثی است. کندل های g تا i، کلوز کندل دوم زیر کندل قبلی بوده و نشان دهنده تمایلات نزولی در بازار است. ساختار i دارای قوت نزولی بیشتری است.

سیگنال معاملاتی سبک لنس بگز

تا اینجای کار در سبک آقای لنس بگز آموختیم که چارچوب ساختار و روند بازار را تعریف کنیم و سپس آینده بازار را پیش بینی کنیم. بنابراین زمان آن رسیده است که در این سبک، با فرصت های معاملاتی و استراتژی های مدنظر آقای بگز آشنا شویم. در همه ستاپ های معاملاتی لنس بگز دو مفهوم نهفته زیر وجود دارد:

معامله همراه با روند رو به رشد بازار

همانطور که می دانید ما دو نوع تریدر در بازار داریم: معامله گر پیرو روند یا Trend Traiding و معامله گر خلاف روندی یا Counter-Trend Traiding.

آقای لنس بگز معامله گر پیرو روندی است و پیشنهاد می کند که در جهت قوت روند حرکت کنید. زمانی که ضعف در روند اتفاق می افتد، بسیاری از معامله گران به دام می افتند و به همین دلیل بهتر است که بر خلاف ضعف روند حرکت کنید که در مطالب قبلی نحوه شناسایی ضعف و قوت روند را آموختیم.

روند ضعیف را چگونه تشخیص دهیم و از آن دوری کنیم؟

تصویر زیر حالت هایی از ضعف روند و به دام افتادن معامله گران را نشان می دهد:

  1. شکل a نشانگر ضعف در پولبک خلاف روند است. روند اولیه بازار صعودی است و پولبک نزولی در آن اتفاق افتاده است. در این حالت زمانی که قیمت وارد فاز پولبک می شود، معامله گران خلاف روند اصلی بازار وارد معامله فروش می شوند و حدضرر خود را بالای SH قرار می دهند. اما در ادامه قیمت بعد از پولبک ضعیف به سمت بالا باز می گردد و با فعال کردن استاپ لاس ها به روند اولیه خود ادامه می دهد. بنابراین در صورتی که پولبک بازار ضعیف بود، بهتر است که منتظر پایان پولبک باشید و سپس در جهت قوت وارد بازار شوید.
  2. شکل b نشانگر ضعف در شکست است: زمانی که قیمت به یک سطح مقاومتی می رسد و به بالای آن عبور می کند. اما در صورتی که بعد از شکست سطح مقاومتی، ضعف در حرکات قیمتی وجود داشته باشد، نشان دهنده شکست ناموفق بوده و احتمال بازگشت مجدد قیمت به زیر سطح مقاومتی وجود دارد. یا به عبارتی قیمت با کندل های ضعیف به بالای سطح مقاومتی عبور می کند اما با مومنتوم نزولی به زیر مقاومت باز می گردد، از این رو بهتر است که بر خلاف روند ضعیف وارد معامله فروش شوید. برای شناسایی ضعف در شکست، می توانید از تمایلات کندل های قیمتی کمک بگیرید.
  3. شکل c نشانگر ضعف در لمس سطح مقاومتی/حمایتی است: زمانی که قیمت خیلی ضعیف به سمت سطح مقاومتی حرکت می کند، برخی از معامله گران بدون توجه به ضعف روند، بر اساس رالی صعودی وارد معامله خرید می شوند که در ادامه قیمت به سطح مقاومتی واکنش نشان می دهد و به سمت پایین حرکت می کند.
  4. شکل d ضعف در پولبک پس از شکست است: قیمت به بالای سطح مقاومتی عبور می کند که نشان دهنده ادامه حرکت صعودی است. بعد از شکست مقاومت، قیمت برای برخورد مجدد به سمت آن باز می گردد. اما این پولبک به صورت ضعیف است و سپس قیمت به روند صعودی خود ادامه می دهد. برخی از معامله گران در این پولبک ضعیف وارد معامله فروش می شوند که در نتیجه شکست می خورند.
شماتیک حرکت خلاف ضعف 53 آموزش پرایس اکشن

حرکت بر خلاف تریدرهای در دام افتاده

هدف ما در سبک لنس بگز این است که نقاط یا محدوده هایی که معامله گران در آنها به دام افتاده اند را شناسایی کنیم و بر خلاف آنها وارد بازار شویم. به عنوان مثال، یک سطح مقاومتی را در نظر بگیرید که قیمت به بالای آن عبور کرده است، در این صورت بسیاری از معامله گران وارد معامله خرید می شوند و حدضرر خود را زیر مقاومت قرار می دهند. اما ضعف در شکست سطح مقاومتی اتفاق می افتد و قیمت به زیر سطح مقاومتی باز می گردد، در نتیجه تریدرهایی که وارد پوزیشن خرید شده بودند به دام می افتند.

مثال برای حرکت برخلاف تریدرهای در دام افتاده 54 آموزش پرایس اکشن

در سمت چپ تصویر فوق، یک روند صعودی قوی وجود دارد که در پولبک قیمت به زیر آخرین سوئینگ عبور کرده است. معامله گران با این شکست وارد موقعیت فروش می شوند اما پدیده شکست ناموفق اتفاق می افتد و در نتیجه قیمت به حرکت صعودی اولیه خود ادامه می دهد که این امر منجر به ضرر فروشندگان می شود. در سمت راست، قیمت با قدرت به سمت ناحیه مقاومتی حرکت می کند، بنابراین تریدرها در نزدیکی این ناحیه وارد معامله خرید می شوند. اما از آنجایی که ورود این معامله گرها با تاخیر بوده است، بنابراین به دام می افتند و قیمت در واکنش به محدوده مقاومتی به سمت پایین بازمی گردد.

ادامه مقاله را در بخش چهارم مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا