پرایس اکشن به سبک لنس بگز (بخش چهارم)

سیگنال تست

سیگنال تست یا TST) TEST SETUP): در این ستاپ یا استراتژی یک سطح حمایتی/مقاومتی داریم که قیمت به سمت آن حرکت می کند، در اکثر اوقات قیمت قدرت ضعیفی به سمت مقاومت/حمایت حرکت می کند و بعد از لمس آن به سمت پایین/بالا باز می گردد. البته این استثنا وجود دارد که در برخی از موارد قیمت بعد از برخورد به محدوده مقاومتی/حمایتی به صورت شارپ حرکت کند.

شماتیک ستاپ تست 1 55 آموزش پرایس اکشندر ستاپ تست، قیمت بعد از لمس ناحیه مقاومتی یا حمایتی بر خلاف روند اولیه حرکت می کند.

بنابراین در ستاپ TST قبل از ورود به بازار بایستی به سه نکته زیر توجه کنید:

  1. ضعف در ناحیه حمایتی/مقاومتی اتفاق بیفتد.
  2. نسبت ریسک به ریوارد معقول باشد.
  3. تائیدیه ورود به بازار صادر شود (به عنوان مثال شکست خط روندی، تشکیل الگوهای کندلی و…).
مثال برای ستاپ تست 56 آموزش پرایس اکشنستاپ TST در سطح مقاومتی به خوبی عمل کرده است.

در تصویر فوق نمونه ای از ستاپ تست در تایم فریم ۳۰ دقیقه ای جفت ارز GBPUSD آورده شده است. قیمت با شتاب/مومنتوم ضعیف به سمت سطح مقاومتی حرکت کرده است که نشانگر ضعف روند صعودی است و بدین دلیل احتمال بازگشت نزولی بازار از سطح مقاومتی وجود دارد. همانطور که ملاحظه می کنید قیمت در شکست سطح مقاومتی ناموفق بوده و در نتیجه ستاپ TST به خوبی عمل کرده است.

سیگنال شکست ناموفق

سیگنال یا ستاپ Breakeout Failure) BOF) یا شکست ناموفق در سطوح حمایتی و مقاومتی اتفاق می افتد. بدین منظور که یک سطح حمایتی یا مقاومتی داریم که قیمت به بالای این سطح عبور می کند و در نتیجه با شکست مقاومت/حمایت وارد بازار می شوند، اما ضعف در شکست اتفاق می افتد و در نتیجه بعد از شکست ناموفق قیمت به زیر/بالا سطح حمایتی/مقاومتی باز می گردد.

در این ستاپ نیز باید به سه نکته زیر توجه کنید:

  1. در ناحیه حمایتی/مقاومتی ضعف در شکست رخ دهد.
  2. ریسک به ریوارد معامله منطقی باشد.
  3. تائیدیه ورودی تشکیل شود.
شماتیک ستاپ شکست ناموفق 57 آموزش پرایس اکشنستاپ شکست ناموفق نیز در محدوده حمایتی/مقاومتی اتفاق می افتد و بسیاری از معامله گران را به دام می اندازد.
مثال شکست ناموفق 58 آموزش پرایس اکشنبهتر است که بعد از انتشار خبر مراقب ستاپ BOF باشید.

در نمودار فوق بازار بین دو سطح مقاومتی و حمایتی نوسان می کند و روند بازار خنثی یا رنج است. در ادامه با انتشار اخبار اقتصادی، قیمت با مونتوم صعودی به بالای سطح مقاومتی عبور کرده است که به نظر شکست قوی بوده است. اما بعد از انتشار اخبار هیجانات بازار فروکش کرده و قیمت به زیر سطح مقاومتی بازگشته است که نشانگر ستاپ BOF یا شکست ناموفق می باشد.

مثال شکست ناموفق2 59 آموزش پرایس اکشنستاپ BOF در سطح حمایتی به خوبی عمل کرده و قیمت دوباره به بالای سطح حمایتی بازگشته است.

این بار ستاپ شکست ناموفق در سطح حمایتی رخ داده است. ابتدا قیمت با شتاب نزولی ضعیف به سطح حمایتی نزدیک شده است که در این شرایط بهتر است مراقب ستاپ تست باشید. اما این نکته را به خاطر بسپارید که هر ستاپ TST قادر به شروع حرکت صعودی/نزولی جدید نیست. در ادامه قیمت با ثبت شکست ناموفق دوباره به بالای سطح حمایتی بازگشته است.

نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد، این است که هر چند قیمت با کندل مومنتوم نزولی به زیر سطح حمایتی عبور کرده اما با توجه به تمایلات کندلی می توان فهمید که احتمال ادامه حرکت نزولی وجو ندارد. بدین صورت که دو کندل بعدی به نشانگر تمایلات خنثی در بازار هستند اما کندل سوم با مونتوم صعودی قوی بسته شده است.

سیگنال شکست موفق

سیگنال یا ستاپ بریک اوت پولبک یا Breakout Pullback Setup) BPB) در یک محدوده حمایتی/مقاومتی اتفاق می افتد.بدین معنی که قیمت به بالای ناحیه کلیدی عبور می کند و بعد از پولبک به این ناحیه به حرکت اولیه خود ادامه می دهد. شکست محدوده حمایتی یا مقاومتی با مومنتوم قوی اتفاق می افتد، اما پولبک به سمت آن محدوده به صورت ضعیف و با کندل های قیمتی کوچک است. در این شرایط می توان وارد بازار شد و حدضرر معامله را زیر/بالای ناحیه شکسته شده قرار داد.

شماتیک ستاپ شکست موفق 60 آموزش پرایس اکشندر ستاپ شکست موفق، قیمت از محدوده حمایتی/مقاومتی عبور می کند و بعد از پولبک به آن، به حرکت اولیه خود ادامه می دهد.
مثال شکست موفق 61 آموزش پرایس اکشنبعد از شکست موفق و پولبک قیمت به آن، سطح حمایتی به مقاومت تبدیل شده است.

در تصویر فوق، قیمت در طول رالی نزولی به زیر سطح حمایتی عبور می کند و اولین پولبک بلافاصله بعد از شکست اتفاق افتاده است که این پولبک نسبتاً ضعیف بوده است. در دومین پولبک قیمت سطح مقاومتی (حمایتی قبلی) را لمس کرده و با تشکیل کندل پین بار نزولی، بازار سقوط کرده است. بدین ترتیب هر دو ستاپ BPB به خوبی عمل کرده اند.

مثال شکست موفق 2 62 آموزش پرایس اکشن

ستاپ های پولبک

ستاپ های پولبک در طول روندهای نزولی/صعودی و به دو صورت پولبک ساده/PB و پولبک پیچیده/CPB اتفاق می افتد که در ادامه به توضیح هر یک از این ستاپ ها پرداخته شده است.

ستاپ پولبک ساده

ستاپ پولبک ساده یا Pullback Setup) PB) در طول روند نزولی یا صعودی اتفاق می افتد. بدین صورت که یک اصلاح ساده در روند فعلی تشکیل می شود و سپس قیمت به روند اولیه خود ادامه می دهد. بنابراین معامله گران می توانند در این پولبک ها به دنبال موقعیت های معاملاتی پیرو روندی باشند.

شماتیک پولبک ساده 1 63 آموزش پرایس اکشنستاپ پولبک ساده در طول روند نزولی/صعودی اتفاق می افتد و معامله گران پیرو روندی می توانند از این ستاپ استفاده کنند.

ستاپ PB شبیه الگوی FTR در سبک RTM می باشد. بدین معنی که قیمت در طول روند صعودی به صورت پلکانی حرکت می کند و اصلاح و پولبک ساده در طول این حرکت اتفاق می افتد. معامله گران می توانند در برخورد مجدد به این نواحی پولبک به دنبال معامله خرید باشند. آقای لنس بگز برای رسم ناحیه بازگشت بازار، گام/لگ پولبک را به صورت کامل در نظر می گیرد.

شماتیک رسم ناحیه بازگشت 64 آموزش پرایس اکشنبعد از رسم ناحیه بازگشت، انتظار می رود که قیمت به این ناحیه واکنش نشان دهد و به روند اولیه خود ادامه دهد.
مثال پولبک ثابت 65 آموزش پرایس اکشندر این تصویر، روند اولیه بازار نزولی است و ستاپ پولبک ساده در طول روند اتفاق افتاده است. هر دو پولبک A و B منجر به ادامه روند نزولی شده اند.

در تصویر فوق، قیمت در قالب پولبک A به سمت سوئینگ قیمتی قبلی برخورد کرده و مقاومت این سوئینگ منجر به ادامه روند نزولی شده است. پولبک B نیز ناحیه بازگشت را به خوبی لمس کرده و سپس به روند اولیه بازار (روند نزولی) ادامه داده است.

ستاپ اصلاح پیچیده

ستاپ پولبک پیچیده یا Complex Pullback) CPB) نیز در راستای روند نزولی/صعودی اتفاق می افتد که این اصلاح نسبت به پولبک ساده زمان زیادی صرف می کند. همانطور که می دانید تشکیل سه سوئینگ قیمتی نشان دهنده ورود بازار به فاز اصلاح پیچیده است که این اصلاح بسیاری از معامله گران را به دام می اندازد و سپس قیمت به روند اولیه خود ادامه می دهد.

شماتیک ستاپ پولبک پیچیده 66 آموزش پرایس اکشنستاپ پولبک پیچیده در طول روند نزولی/صعودی اتفاق می افتد و بعد از خروج قیمت از این فاز، بازار به روند اولیه خود ادامه می دهد.
مثال پولبک پیچیده 67 آموزش پرایس اکشندر طول روند صعودی، ستاپ اصلاح پیچیده اتفاق افتاده و سپس قیمت به روند اولیه خود ادامه داده است.

در نمودار فوق، در نوسان سوم قیمت به زیر سوئینگ A عبور کرده است که در این شرایط معامله گرانی که به دنبال معامله فروش هستند، جذب بازار می شوند. اما از روی بدشانسی شکست ناموفق اتفاق افتاده و قیمت به بالای سوئینگ A بازگشته است، در نتیجه حدضرر این معامله گران فعال شده و آنها از بازار خارج شده اند.

معامله با ستاپ اصل اول – قیمت تا حمایت/مقاومت حرکت کند.

در اصل اول انتظار داریم که قیمت تا سطح مقاومتی/حمایتی بعدی حرکت کند، مگر اینکه روند صعودی/نزولی در طول مسیر تضعیف شود. اگر اصل اول در طول روند اتفاق بیفتد، می توان به دنبال فرصت های معاملاتی با ستاپ های پولبک ساده/PB و پولبک پیچیده/CPB بود.

مثال ستاپ اصل اول 68 آموزش پرایس اکشندر این نمودار، روند بازار صعودی است و قیمت بالای میانگین نمایی ۲۰ حرکت می کند. بازار با ضعف به سمت سطح حمایتی بازگشته و به همین دلیل اصلاح پیچیده یا CPB اتفاق افتاده است.
مثال ستاپ اصل اول 2 69 آموزش پرایس اکشندر این نمودار قیمت بالای میانگین نمایی ۲۰ حرکت می کند و روند بازار صعودی می باشد. در هر بار قیمت به سمت این سطح حمایتی پولبک زده و سپس روند اولیه خود ادامه داده است.

معامله با ستاپ اصل دوم – ضعف در روند باعث ورود به اصلاح پیچیده خواهد شد.

در اصل دوم انتظار داریم که بعد از وجود ضعف در روند نزولی/صعودی، قیمت وارد فاز اصلاح پیچیده شود و سپس به روند اولیه خود ادامه دهد. در این صورت احتمال شکل گیری ستاپ پولبک پیچیده نسبت به پولبک ساده بیشتر است.

مثال ستاپ اصل دوم 70 آموزش پرایس اکشنروند اولیه بازار صعودی می باشد اما همانطور که ملاحظه می کنید، در انتهای این حرکت روند صعودی در حال ضعف می باشد. در این تصویر ستاپ CBP ،B نسبت به ستاپ PB ،A احتمال بیشتری دارد، زیرا در نقطه B معامله گران زادی به دام می افتند. در همین شرایط نیز اتفاق افتادن ستاپ CPB ،D نسبت به ستاپ PB ،C بیشتر است. همانطور که ملاحظه می کنید تغییر روند بازار به خوبی اتفاق افتاده است.

معامله با ستاپ اصل سوم – قیمت در فاز خنثی نوسان می کند.

در اصل سوم، قیمت در یک فاز خنثی یا رنج به حرکت خود ادامه می دهد، مگر این که نشانه ای از قوت در یکی از سطوح فاز رنج وجود داشته باشد. در این ستاپ دو حال پیش می آید:

احتمال اول: اگر قیمت به سمت سقف/کف فاز خنثی حرکت کند و موفق به شکست آن سطح نشود، ستاپ BOF شکل خواهد گرفت. هم چنین احتمال وجود ستاپ تست/TST در سقف و کف فاز خنثی وجود دارد.

مثال ستاپ اصل سوم 71 آموزش پرایس اکشنقیمت تا نزدیکی هر یک از سطوح حمایتی و مقاومتی فاز رنج حرکت کرده اما موفق به شکست آن نشده، بنابراین ستاپ تست اتفاق افتاده است.

احتمال دوم: در فاز خنثی یا رنج زمانی که قیمت از سقف به سمت کف یا بالعکس حرکت می کند، می توانیم به دنبال ستاپ های معاملاتی PB یا CPB باشیم. احتمال شکل گیری این ستاپها خیلی کم است.

مثال ستاپ اصل سوم2 72 آموزش پرایس اکشندر دامنه های نوسانی نیز می توانید به دنبال فرصت های معاملاتی باشید. در این نمودار، بازار ساختار نزولی در بازار رنج دارد و از این رو ستاپ پولبک پیچیده (CPB، دایره قرمز رنگ) اتفاق افتاده است.

معامله با ستاپ اصل چهارم – شکست فاز خنثی.

در اصل چهارم انتظار داریم که قیمت یکی از سطوح فاز خنثی را رنج را بشکند و حرکت نزولی/صعودی جدید به راه بیندازد. در این صورت دو حالت زیر پیش می آید:

  1. ضعف در شکست و تشکیل ستاپ معاملاتی شکست ناموفق/BOF
  2. ضعف در پولبک و ادامه روند که نشان دهنده ستاپ معاملاتی شکست موفق یا BPB می باشد.
مثال ستاپ اصل چهارم 1 73 آموزش پرایس اکشندر این نمودار، قیمت با مومنتوم نزولی در زمان انتشار اخبار (فلش سیاه رنگ) به زیر سطح حمایتی کلیدی عبور کرده است. اما هر دو شکست این سطح حمایتی ناموفق بوده و فرصت ورود به بازار بر اساس ستاپ BOF ایجاد شده است.
مثال ستاپ اصل چهارم 2 74 آموزش پرایس اکشندر این نمودار، قیمت به زیر سطح حمایتی کلیدی عبور کرده و سپس بازار به سمت این سطح پولبک زده است. هر دو پولبک به خوبی عمل کرده اند که نشانگر ستاپ BPB می باشند.

معامله با ستاپ اصل پنجم – حفظ موقعیت حمایت/مقاومت.

در اصل پنجم انتظار داریم که قیمت به سمت حمایت/مقاومت حرکت کند، در ادامه این سطح کلیدی موقعیت خود را حفظ کند و قیمت به سمت بالا/پایین بازگردد. بنابراین بعد از لمس سطح مقاومتی/حمایتی، ستاپ معاملاتی تست/TST اتفاق می افتد.

مثال ستاپ اصل پنجم 75 آموزش پرایس اکشنقیمت به سمت سطح مقاومتی حرکت کرده اما ضعف روند در نزدیکی این سطح اتفاق افتاده و سپس بازار با تشکیل ستاپ تست به سمت پایین بازگشته است.

معامله با ستاپ اصل ششم – شکست حمایت/مقاومت

طبق اصل ششم، اگر قیمت به محدوده حمایتی/مقاومتی برسد، انتظار داریم که قیمت این محدوده را بشکند و به روند اولیه ادامه دهد. در این صورت دو احتمال زیر پیش می آید:

  1. شکست ناموفق یا ضعف در شکست محدوده مقاومتی/حمایتی که در این شرایط ستاپ معاملاتی BOF اتفاق می افتد.
  2. ضعف در پولبک که در این صورت می توان انتظار ادامه روند اولیه بعد از شکست محدوده مقاومتی/حمایتی را داشت. این امر نشانگر ستاپ معاملاتی BPB است.
مثال اصل ششم 76 آموزش پرایس اکشنقیمت در ادامه روند نزولی با قدرت به سمت سطح حمایتی حرکت کرده و حتی به زیر این سطح عبور کرده است. اما شکست سطح حمایتی ناموفق بوده و ستاپ معاملاتی BOF اتفاق افتاده است.
مثال اصل ششم 2 77 آموزش پرایس اکشنقیمت با مومنتوم صعودی قوی به بالای سطح مقاومتی عبور کرده و این سطح به حمایت تبدیل شده است. در ادامه قیمت به سطح شکسته شده پولبک زده و ستاپ معاملاتی BPB اتفاق افتاده است.

تعیین حدضرر/استاپ لاس

همانطور که می دانید قبل از ورود به هر ستاپ معاملاتی بهتر است که محل حدضرر را تعیین کنید. حدضرر شما باید در نقطه ای باشد که اگر قیمت طبق انتظار شما حرکت کرد، حدضرر شما فعال نشود. اما در صورتی که حدضرر شما فعال شود، دو حالت زیر پیش می آید:

  1. فرضیه معاملاتی شما اشتباه بوده یا تمایلات بازار تغییر کرده است.
  2. زمان ورود شما به بازار اشتباه بوده است.

در تصاویر زیر محل حدضرر یا استاپ لاس در هر یکی از ستاپ های معاملاتی آورده شده است:

شماتیک حدضرر 1 78 آموزش پرایس اکشندر ستاپ های TST، BOF و BPB می توانید حدضرر معامله را چند پیپ بالاتر/پایین تر از سطح مقاومتی/حمایتی قرار دهید.
شماتیک استاپ لاس 79 آموزش پرایس اکشنمحل استاپ لاس همیشه در سطحی است که فرضیه معاملاتی شما را بی اعتبار می کند. در ستاپ های PB و CPB می توانید حدضرر را پشت پولبک ها قرار دهید.

در نمودار زیر بازار ساختار صعودی یا بولیش دارد و قیمت در حال حرکت به سمت سطح مقاومتی از تایم فریم بالا است. طبق اصل اول انتظار می رود که ستاپ معاملاتی TST در این سطح مقاومتی اتفاق بیفتد و بازار به سمت پایین بازگردد. در صورتی که که این پیش بینی به خوبی عمل کند، می توان حدضرر معامله فروش را چند پیپ بالاتر از سطح مقاومتی قرار داد.

مثال برای حدضرر 80 آموزش پرایس اکشنحدضرر معامله بالای سطح مقاومتی کلیدی قرار گرفته است.

تصویر سمت چپ زیر تعیین حدضرر برای یکی از نمونه ستاپ های PB در تایم فریم ۳ دقیقه را نشان می دهد و تصویر سمت راست نشانگر جزئیات دقیق بازار در نمودار یک دقیقه ای است. زمانی که ستاپ پولبک PB اتفاق می افتد، معامله گران می تواند حدضرر خود را در نقطه SP1 قرار دهند و بعد از شکل گیری کندل A، حدضرر را به زیر این کندل در نقطه SP2 انتقال دهند. کندل A یک کندل پوششی صعودی است که تائیدی بر پایان پولبک و ادامه روند اولیه است.

مثال حدضرر2 81 آموزش پرایس اکشندر هر ستاپ معاملاتی با حرکت بازار می توانید محل حدضرر را جابجا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا