سندباکس (Sandbox) چیست؟ (بخش دوم)

 

توکن ASSET

توکن ASSET همان طور که از نامش پیداست، نماینده دارایی‌های شما درون بازی sandbox است. پیش‌تر هم اشاره کردیم که ASSETها یا همان دارایی‌ها به سازه‌های واکسلی طراحی‌شده توسط کاربران گفته می‌شود که به‌هنگام بارگذاری در بازار سندباکس، در قالب توکن‌ غیرمثلی و مبتنی بر قرارداد هوشمند ERC1155 ارائه می‌شوند.

‌‌توکن ASSET در قالب گروه‌های مختلف شخصیت‌های غیرقابل‌بازی، حیوانات، تجهیزات و سلاح‌ها، لباس‌ها و پوشیدنی‌ها، آثار هنری و تزیینی و همچنین عناصری مانند آب، گِل، شن، آتش و سایر موارد دسته‌بندی می‌شود. این دارایی‌ها برای تغییر و سفارشی‌سازی قطعات زمین (LAND) به کار گرفته می‌شوند.

توکن‌های ASSET اولیه به‌صورت پیش‌فرض در گیم میکر بازیکنان موجود هستند. کاربران می‌توانند این توکن‌ها را توسط نرم‌افزار واکس‌ادیت طراحی و از آنها در بازی‌های مختلف استفاده کنند یا این توکن‌ها را در بازار سندباکس به فروش برسانند.

توکن‌ GEM

این توکن کاربردی با استاندارد ERC20 کار می‌کند و نشان‌دهنده ویژگی‌هایی است که دارایی‌های شما می‌توانند داشته باشند. وضعیت، ارزش و میزان سودمندی دارایی شما با ویژگی‌هایی که به آن می‌دهید تعیین می‌شود.

هر توکن GEM می‌تواند ۲۵ امتیاز ویژگی خاص به دارایی شما ببخشد. با کمک توکن‌های CATALYST، می‌توانید از ۴ توکن GEM برای دارایی خود استفاده کنید و بنابراین ۱۰۰ ویژگی خاص به دارایی خود اضافه کنید.

پاداش سهام‌گذاری توکن‌های سند در قالب توکن‌های GEM ارائه می‌شود. همچنین می‌توانید این توکن‌ها را از بازار سندباکس هم بخرید. توکن GEM پس از استفاده سوزانده می‌شود.

توکن CATALYST

توکن‌ CATALYST هم استاندارد توکن و عملکردی مشابه توکن GEM دارد. سطح و رتبه و میزان کمیاب‌بودن دارایی شما با این توکن مشخص می‌شود. توکن CATALYST در واقع موقعیت را برای اضافه‌کردن توکن‌های GEM فراهم می‌کند. هرچه کیفیت توکن CATALYST بازیکن بیشتر باشد، دارایی او ظرفیت بیشتری برای دریافت GEM و افزایش ارزش پیدا می‌کند.

توکن CATALYST را هم مانند توکن GEM می‌توان از طریق سهام‌گذاری یا خرید از بازار سندباکس به دست آورد. همچنین این توکن هم پس از استفاده سوزانده می‌شود.

نمونه‌ای از توکن ASSET با ویژگی‌های مشخص برای فروش در بازار سندباکس

صندوق بازی‌سازها (Game Makers Fund)

علاوه بر سازوکار تشویقی توکن‌های بازی، راه‌اندازی صندوق ۲ میلیون دلاری بازی‌سازها در اکتبر ۲۰۱۹ هم کمک بزرگی به رشد و توسعه اکوسیستم کرده است. سازندگان بازی با ثبت‌‌نام در این صندوق می‌توانند برای کیفیتی که در بازی‌های خود ارائه می‌دهند، سرمایه دریافت کنند.

این صندوق که با هدف پشتیبانی از اکوسیستم سندباکس ایجاد شده است، پس از راه‌اندازی سازمان خودگردان غیرمتمرکز این شبکه قرار است با مشارکت جامعه سندباکس مدیریت شود. بازی‌های منتخبی که از بودجه این صندوق استفاده می‌کنند، می‌توانند به توسعه بازی خود ادامه دهند و محتوای باکیفیت‌تری تولید کنند.

شیوه خرید توکن سند

همان‌ طور که اشاره کردیم، کاربران سندباکس sandbox با بازی‌کردن و کسب پاداش می‌توانند توکن سند به دست بیاورند. با این حال، اگر تازه قصد ورود به دنیای سندباکس را دارید یا ترجیح می‌دهید آن را خارج از پلتفرم به دست بیاورید، می‌توانید از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال اقدام کنید.

خرید از صرافی ایرانی

اگر داخل ایران سکونت دارید، ایمن‌ترین روش خرید مستقیم سند از صرافی‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی است. برای این کار فقط کافی است عبارت «صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی» یا «خرید سند از صرافی ایرانی» را در گوگل جست‌وجو کنید تا به فهرستی از صرافی‌های ایرانی دست پیدا کنید که توکن سند ارائه می‌کنند. پس از ثبت‌‌نام و احراز هویت در هرکدام از این صرافی‌ها، با استفاده از کارت بانکی خود می‌توانید به‌راحتی توکن سند خریداری کنید.

در حال حاضر، تعداد نسبتاً کمی از صرافی‌های ایرانی توکن سند را ارائه می‌دهند و با توجه به کمبود نقدینگی، احتمال دارد با قیمتی بیشتر از قیمت جهانی آن روبه‌رو شوید؛ بنابراین یکی از جایگزین‌های شما می‌تواند خرید سند از صرافی‌های بین‌المللی باشد.

خرید از صرافی خارجی

ازآنجاکه بنا به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، کاربران ایرانی نمی‌توانند به‌صورت مستقیم پول به حساب صرافی‌های بین‌المللی واریز کنند، بهترین روش این است که مقداری بیت کوین یا استیبل کوین‌هایی مانند تتر را از صرافی‌های ایرانی خریداری کنید و سپس با انتقال آن به حسابی در یک صرافی خارجی مانند کوکوین، توکن سند بخرید.

با استفاده از این لینک می‌توانید فهرستی از معتبرترین صرافی‌های خارجی را که از توکن سند پشتیبانی می‌کنند مشاهده کنید.

توجه داشته باشید که در صرافی موردنظر شما، احراز هویت نباید الزامی باشد. به‌عنوان مثال، صرافی بایننس پلتفرم موردعلاقه بسیاری از کاربران ایرانی برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال بود؛ اما پس از اعلام رسمی بایننس مبنی بر لزوم احراز هویت، این گزینه هم از دسترس ایرانی‌ها خارج شد. در حال حاضر، یکی از صرافی‌های مناسبی که فعلاً شرط احراز هویت را الزامی نکرده است، صرافی کوکوین است.

فراموش نکنید که پیش از ورود به این صرافی‌ها، حتماً از VPN (ترجیحاً با IP ثابت) استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید که حساب کاربران ایرانی همیشه تا حدودی با خطر مسدودشدن مواجه است؛ بنابراین بهتر است پس از خریدوفروش توکن‌ها، آنها را به کیف پول‌های شخصی خود انتقال دهید.

شیوه خرید توکن لند

دو روش برای تهیه توکن لند وجود دارد: خرید از بازار سندباکس sandbox و خرید از بازارهای ثانویه مانند پلتفرم اوپن‌سی (OpenSea).

در روش اول، وب‌سایت رسمی پلتفرم زمان مشخص فروش عمومی زمین‌ها را اعلام می‌کند و بازیکنان می‌توانند به‌طور مستقیم و با پرداخت سند، این توکن‌ها را از بازار سندباکس تهیه کنند. در روش دوم، بازیکنانی که این توکن‌های غیرمثلی را در اختیار دارند، آنها را مانند سایر توکن‌های غیرمثلی در بازارهای ثانویه مانند اوپن‌سی برای فروش عرضه می‌کنند. همان‌ طور که حدس می‌زنید، بهای اغلب این توکن‌ها در بازار ثانویه بیشتر از بازار سندباکس است. همچنین فروشنده می‌تواند مشخص کند که خریدار بهای توکن را در قالب سند یا اتر پرداخت کند.

خرید از پلتفرم سندباکس: ابتدا باید کیف پول پشتیبانی‌شده‌ای مانند متامسک را همراه با مقداری توکن سند به حساب کاربری سندباکس خود متصل کنید. پس از واریز توکن‌ها به حساب کاربری، می‌توانید به‌دنبال قطعه زمین دلخواه خود بگردید و با کلیک روی «Buy LAND» آن را خریداری کنید.

برای یادگیری خرید و فروش در پلتفرم اوپن سی OpenSea این مقاله را مطالعه کنید.

خرید از اوپن‌سی: برای خرید از بازارهای ثانویه‌ای مانند اوپن‌سی، ابتدا باید یک حساب کاربری در پلتفرم اوپن‌سی ایجاد کنید و کیف پولتان را به آن متصل کنید. پیشنهاد می‌کنیم از همان کیف پولی که به پلتفرم سندباکس متصل کرده‌اید استفاده کنید. به این صورت، برای انتقال توکن لند از اوپن‌سی به سندباکس sandbox نیازی به پرداخت کارمزد نخواهید داشت.

حتماً پیش از خرید از پلتفرم اوپن‌سی از اصل‌بودن قطعه زمین مطمئن شوید. برای این کار موقعیت زمین را در نقشه رسمی پلتفرم چک کنید. زمینی که خریداری می‌کنید باید با علامت آبی سندباکس اعتبارسنجی شده باشد. املای نام توکن و پلتفرم را هم بررسی کنید.

توجه داشته باشید که املای انگلیسی صحیح پلتفرم سندباکس «The Sandbox» است، نه «Sandbox».

جزئیاتی که به شما کمک می‌کنند تا از اصل‌بودن توکن لند در پلتفرم اوپن‌سی مطمئن شوید.

علاوه بر این، در گوشه هر تصویر، باید علامت یک دانه برف را مشاهده کنید که نشان‌دهنده ذخیره‌شدن توکن روی یک سرور غیرمتمرکز است. همچنین در صفحه توکن، باید بتوانید به اطلاعات کامل‌تری از توکن دسترسی داشته باشید.

نحوه کسب درآمد از سندباکس

روش‌های مختلفی برای کسب درآمد در اکوسیستم سندباکس وجود دارد که چند مورد از آنها را با هم مرور می‌کنیم:

  • ایجاد دارایی‌های واکسلی: می‌توانید داریی‌هایی در واکس‌ادیت بسازید و آنها را در قالب توکن‌های غیرمثلی با قیمت‌هایی از کمتر از ۱۰ سند تا هزاران سند در بازار سندباکس بفروشید؛
  • ساخت بازی: می‌توانید با استفاده از گیم میکر روی زمین‌‌هایتان بازی طراحی کنید و با تعامل با سایر بازیکنان، از این بازی‌ها درآمد کسب کنید؛
  • بازی‌کردن: با انجام بازی‌های کاربران دیگر و تکمیل ماجراجویی‌ها هم می‌توانید پاداش‌هایی کسب کنید و از این طریق، ارزش اموال و دارایی‌هایتان را افزایش دهید؛
  • خریدوفروش یا اجاره زمین: می‌توانید یک قطعه زمین بخرید، آن را اجاره دهید یا به‌نوعی آن را پر کنید که ارزشش افزایش پیدا کند؛
  • سرمایه‌گذاری روی توکن سند: آخرین روش کسب درآمد از اکوسیستم سندباکس، معامله‌ توکن سند بر اساس نوسانات قیمت این توکن است. می‌دانید که این روش محدود به توکن سند نیست و برای همه کوین‌ها و توکن‌های موجود در بازار صدق می‌کند. جالب است بدانید در سال گذشته، این توکن شاهد رشدی حدوداً ۱۶,۰۰۰ درصدی بود و توانست از حدود ۵ سنت در اوایل سال ۲۰۲۱ به بیش از ۸ دلار در اواخر نوامبر ۲۰۲۱ دست پیدا کند.
نمودار تاریخی توکن سند
ناگفته نماند که رشد حیرت‌انگیز قیمت این توکن در ماه نوامبر مربوط به خبر یک رویداد بازی چندهفته‌ای به نام «آلفا» (Alpha) بود که جامعه این اکوسیستم مدت‌ها منتظرش بود. با توجه به اعلام فصل دوم این رویداد در آینده نزدیک، سرمایه‌گذاری نام‌های بزرگی همچون آتاری، بایننس، آدیداس و اسنوپ داگ و همچنین پویایی و نقشه راه مشخص این پلتفرم، هنوز هم احتمال جهش چشمگیر قیمت این توکن در آینده وجود دارد.

پرسش‌های متداول

در این مطلب تلاش کردیم به اکثر پرسش‌های متداول درمورد پلتفرم سندباکس پاسخ دهیم. با این حال، در این بخش سعی می‌کنیم چند مورد دیگر از پرسش‌هایی را مطرح کنیم که پلتفرم سندباکس در منابع اصلی خود به آنها اشاره کرده است.

میزان پاداش سهام‌گذاری توکن سند چقدر است؟

به‌نسبت درصدی که در استخر نقدینگی سهام‌گذاری می‌کنید، درآمد کسب خواهید کرد. علاوه بر این، تعداد توکن لَندی که در کیف پول سهام‌گذاریتان نگهداری می‌کنید هم می‌تواند پاداش نهایی شما را با ضرایب مشخصی افزایش دهد.

آیا کارمزدی برای خرید زمین و دارایی از بازار سندباکس sandbox تعیین شده است؟

بله. برای تمام تراکنش‌های سند باید ۵ درصد کارمزد بپردازید. این هزینه به‌صورت خودکار به مبلغ سندی که فروشنده دریافت می‌کند، اضافه می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر هنرمندی برای یک دارایی ۵۰۰ دلار سند تعیین کند، دارایی با قیمت ۵۲۵ دلار سند در بازار فهرست می‌شود. از کارمزدهای تراکنش‌ها در نهایت برای پشتیبانی از هنرمندان و سازندگان پروژه‌های برتر و تأمین سرمایه برای آنها استفاده می‌شود.

قیمت زمین در سندباکس sandbox چقدر است؟

قیمت میانگین توکن‌های غیرمثلی در بازار سندباکس حدود ۱۲,۱۰۰ دلار است. رکورد تاریخی گران‌قیمت‌ترین قطعه زمین در این پلتفرم در دست توکنی با بهای ۱۳۲,۹۰۰ دلار است.

جمع‌بندی

سندباکس sandbox یکی از چندین متاورس مبتنی بر بلاک چین است که تلاش می‌کند رابطه بین سازندگان، گیمرها و پلتفرم‌های بازی را تغییر دهد. سندباکس با رویکردی منعطف به کاربر اجازه می‌دهد تا خود خالق بازی باشد و در سود مالی آن شریک باشد. با توجه به اهمیتی که این پلتفرم در پیش‌برد بازی‌های مبتنی بر بلاک چین دارد، لازم دانستیم مرور جامعی بر این اکوسیستم داشته باشیم.

تاریخچه سندباکس، کارکرد و هدف فعلی آن، سه محصول کلیدیِ واکس‌ادیت، بازی‌ساز و بازار سندباکس، سازوکار توکن‌های لند، سند و ASSET و همچنین نحوه خرید توکن سند و لند، برخی از موضوعات بررسی‌شده در این مطلب بودند.

ایده ایجاد جهانی شخصی و توانایی کسب درآمد از طریق بازی و تولید محتوا برای بسیاری از افراد وسوسه‌کننده است. به‌ گزارش مارکتینگ اینتراکتیو، پایگاه کاربری سندباکس sandbox در سال ۲۰۲۱ پنج‌برابر شده است و در حال حاضر بیش از ۳۰,۰۰۰ کاربر فعال ماهانه بیش از نیم ساعت از روز خود را در این پلتفرم سپری می‌کنند. با توجه به اینکه بسیاری از ویژگی‌های اعلام‌شده توسط این پلتفرم هنوز به مرحله اجرا نرسیده‌اند، این میزان جذب مخاطب را می‌توانیم موفقیت چشمگیری برای پلتفرم سندباکس بدانیم.

با این همه، نسخه بلاک چینی سندباکس sandbox هنوز در ابتدای راه است و با توجه به رقبای متاورسی‌‌اش که هرروز بیشتر و گسترده‌تر می‌شوند و قابلیت‌های خود را افزایش می‌دهند، تنها زمان می‌تواند مشخص کند که وعده‌های این پلتفرم تا چه اندازه عملی و امکان‌پذیر هستند.


بخش اول مقاله سندباکس (Sandbox) چیست؟


بیشتر بخوانید:متاورس (Metaverse) چیست و چرا اهمیت دارد؟(بخش اول)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا