سندباکس (Sandbox) چیست؟ آموزش خرید و کارکردن با سندباکس

از اواخر اکتبر ۲۰۲۱ که فیسبوک اعلام کرد نام خود را به متا (Meta) تغییر خواهد داد، هنوز هیاهوها پیرامون اصطلاح «متاورس» و کاربردهای آن ادامه دارد. متاورس یا همان دنیای مجازی به افراد اجازه می‌دهد جهان‌های موازی سفارشی ایجاد کنند و با آواتارهای طراحی‌شده در این جهان‌ها فعالیت کنند. در این بین، یکی از برترین و شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌های متاورس، پلتفرم سندباکس (SandBox) است.
سندباکس یک بازی مبتنی بر اتریوم و توکن‌های غیرمثلی (NFT) است که تجربه منحصربه‌فردی از مالکیت به بازیکنان ارائه می‌دهد. این بازی که در دسته‌بندی «بازی‌های با هدف کسب درآمد» قرار دارد، خلاقیت بازیکنان را به کار می‌گیرد و به آنها اجازه می‌دهد هم در ایجاد آیتم‌های بازی و هم در خود بازی‌ها مشارکت کنند. بازیکنان می‌توانند از ابزارهای رایگان طراحی برای ایجاد بازی‌ها و دارایی‌های دیجیتال خود استفاده کنند و سپس این دارایی‌ها را در بازار سندباکس بفروشند و درآمد کسب کنند.در این مطلب، ابتدا نگاهی به تاریخچه پلتفرم سندباکس و سازندگان آن داریم و سپس سه محصول کلیدی و توکن‌های مختلف این بازی را مرور می‌کنیم. بخش‌های بعدی این مطلب به نحوه خرید زمین در پلتفرم سندباکس و همچنین شیوه کسب درآمد از آن اختصاص دارند. در پایان هم سعی می‌کنیم به برخی از متداول‌ترین پرسش‌هایی که درباره متاورس سندباکس مطرح می‌شوند پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

سندباکس چیست؟

سندباکس یک بازی برای کسب درآمد است که طراحی جامعه‌محور دارد و به بازیکنان اجازه می‌دهد با استفاده از توکن‌های غیرمثلی، دنیای مجازی خود را طراحی و ایجاد کنند.

در واقع متاورس سندباکس یکی از جهان‌های مجازی مبتنی بر بلاک چین است که تلاش می‌کند با ایجاد تحول در صنعت بازی، به بازیکنان در ازای ارزشی که طراحی و تولید می‌کنند، پاداش دهد.

این پلتفرم دیفای که روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است، ابزارهایی رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بازی‌ها و دارایی‌های دیجیتال خود را بسازند و سپس آنها را در بازار بازی، با توکن بومی پلتفرم که سند (SAND) نام دارد مبادله کنند. همچنین، بازیکنان در این اکوسیستم می‌توانند آواتارهای خود را طراحی کنند تا به بازی‌ها، مراکز و محیط‌های مختلف دسترسی داشته باشند و تعامل خود را با سایر بازیکنان حفظ کنند.

به هر قطعه زمین دیجیتالی در متاورس سندباکس، توکن لند (LAND) گفته می‌شود که یک توکن غیرمثلی با استاندارد ERC721 روی بلاک چین اتریوم است. برای خرید این زمین‌ها به توکن بومی پلتفرم یعنی سند احتیاج دارید. علاوه بر این، عرضه دارایی‌های شخصی و خرید دارایی‌های دیگر در این پلتفرم هم با استفاده از این توکن امکان‌پذیر است. در واقع، سند توکن حاکمیتی سندباکس است که علاوه بر کاربرد اقتصادی، حق رأی هم در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد.

تاریخچه و تیم سازنده سندباکس

اگرچه سندباکس در حال حاضر به‌عنوان یکی از پیشتازان فضای متاورس شناخته می‌شود، این پلتفرم‌ سال‌ها پیش از مشهورشدن ایده متاورس کنونی، حیات خود را آغاز کرد. استودیوی بازی پیکسول (Pixowl) با سرپرستی سباستین بورگت (Sebastien Borget) و آرتور مادرید (Arthur Madrid) در سال ۲۰۱۲ این بازی را برای نسخه‌های موبایل و سپس در سال ۲۰۱۵ آن را برای رایانه عرضه کرد.

بنیان‌گذاران پیکسول؛ سباستین بورگت (سمت راست) و آرتور مادرید (سمت چپ)

این بازی در ابتدا یک بازی موبایلی دوبعدی بود که به بازیکنان اجازه می‌داد جهان خود را بسازند و مواد و عناصر این جهان را دستکاری کنند. سندباکس پس از مدتی به موفقیت بسیار زیادی دست یافت و به بیش از ۴۰ میلیون دانلود در سرتاسر جهان رسید. با شهرت روزافزونی که این بازی پیدا کرد، نسخه بعدی آن در سال ۲۰۱۶ با نام «سندباکس ایولوشن» (The Sandbox Evolution) عرضه شد تا چالشی برای سایر همتایان خود ایجاد کند.

اواسط سال ۲۰۱۸، شرکت بلاک چینی انیموکا برندز (Animoca Brands) استودیوی پیکسول را با رقمی نزدیک به ۵ میلیون دلار خریداری کرد تا استراتژی‌های رشد و توسعه این بازی هرچه بیشتر با فناوری بلاک چین ادغام شود. در نهایت، می‌توانیم انقلاب توکن‌های غیرمثلی را نقطه عطف سندباکس بدانیم که در سال ۲۰۲۰ کارکرد این بازی را به سطح جذاب‌تری ارتقا داد.

نسخه بلاک چینی این بازی به نام «سندباکس متاورس» (The Sandbox Metaverse) با استفاده از مفهوم و کارکرد NFTها، به بازیکنان اجازه می‌دهد مالک زمین‌ها و آیتم‌هایی که ایجاد می‌کنند باشند و حتی از این راه درآمد کسب کنند. این نسخه برخلاف نسخه‌های پیشین، کاملاً سه‌بعدی است؛ اما همچنان سبک هنری جهان اولیه را با اشکال و نورپردازی‌های ویژه خود حفظ کرده است.

پروژه جدید سندباکس نیز همچون پلتفرم‌های بازی دیگری مانند اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) و دیسنترالند (Decentraland) رشد خیره‌‌کننده‌ای را تجربه کرد و به یکی از مطرح‌ترین پلتفرم‌های خریدوفروش زمین‌های مجازی تبدیل شد.

این بازی تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است. در بین سرمایه‌گذاران سندباکس، نام شرکت‌های بزرگی از جمله شرکت سرمایه‌گذاری ژاپنی سافت‌بنک (SoftBank) به چشم می‌خورد. علاوه بر این، سندباکس بیش از ۵۰ شریک و حامی مالی مختلف دارد که از میان آنها می‌توان به شرکت‌ بازی مشهور آتاری، آدیداس، سامسونگ و همچنین ستاره هیپ‌هاپ اسنوپ داگ (Snoop Dogg) اشاره کرد.

بازی سندباکس چگونه کار می‌کند؟

سندباکس به‌واسطه سه محصول به بازیکنان اجازه می‌دهد تا نه‌تنها طراح و تولیدکننده محتوای درون‌ بازی باشند، بلکه نسبت به محتوای تولیدشده مالکیت تام داشته باشند و بتوانند از دارایی‌های درون‌ بازی درآمد کسب کنند. در سندباکس، کاربران می‌توانند آواتارهای سفارشی ایجاد کنند، سازه‌ها و ساختمان‌های مختلف بسازند و حتی سازنده بازی خود باشند. مالکیت و کسب درآمد از همه این موارد به‌لطف فناوری توکن‌های غیرمثلی و سه محصول زیر امکان‌پذیر شده است:

واکس‌ادیت (VoxEdit)

واکس ادیت ابزاری رایگان برای ساخت و متحرک‌سازی اشیا و آیتم‌های سه‌بعدی، مانند شخصیت‌ها، حیوانات و ابزارها در متاورس سندباکس است. این اشیا تحت‌عنوان دارایی‌ها (ASSETS) شناخته می‌شوند و مبتنی بر استاندارد توکن ERC1155 هستند. این استاندارد از فناوری نوینی در ایجاد توکن‌های غیرمثلی استفاده می‌کند.

در واقع، واکس‌ادیت یک نرم افزار کاربرپسند برای ایجاد آیتم‌های واکسلی در جهان سندباکس است. واکسل‌ها پیکسل‌های سه‌بعدی مربع‌شکلی هستند که می‌توان آنها را نسخه مجازی لِگوها نامید. این واکسل‌ها را می‌توان به‌سرعت در واکس‌ادیت ویرایش کرد تا به اشکال مختلفی از جمله اشیا، آیتم‌های تزیینی، آواتارها و شخصیت‌ها، حیوانات، لباس، سلاح و سایر ابزارهای بازی تبدیل شوند. سپس این کالاهای مجازی را می‌توان به‌عنوان توکن‌های غیرمثلی در بازار سندباکس عرضه و معامله کرد.

گیم‌ میکر سندباکس (Game Maker)

بازی‌ساز یا همان گیم میکر سندباکس هم ابزار رایگان دیگری است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بازی‌های سه‌بعدی منحصربه‌فرد خود را در متاورس سندباکس بسازند و آزمایش کنند. گیم میکر اپلیکیشن ساده‌ای است که برای استفاده از آن نیازی به دانش کدنویسی نیست. با استفاده از این ابزار، کاربران می‌توانند عناصر مختلف درون‌ بازی و توکن‌های غیرمثلی را در محیطی به‌نام لَند (LAND) که به‌معنای «زمین» است، طراحی و سازمان‌دهی کنند.

به‌عنوان مثال، بازیکنان می‌توانند زمین‌ها را ویرایش‌ کنند، روی آنها شخصیت‌ها و ساختمان‌هایی قرار دهند و مراحل مختلف بازی را مدیریت کنند. آنها همچنین می‌توانند سازه‌های خود را از طریق بازار سندباکس عرضه کنند و به فروش برسانند.

بازار سندباکس (The Sandbox Marketplace)

بازار سندباکس مکانی مناسب برای خرید و فروش همه‌چیز در سندباکس است؛ از قطعات زمین گرفته تا اشیا، حیوانات، وسایل تزیینی، سلاح و هرچه که بازیکنان طراحی و ایجاد کرده باشند.

بازار به سازندگان (تولیدکنندگان محتوا در بازی) اجازه می‌دهد آثار خود را بفروشند تا سایر سازندگان یا بازیکنان از این محتوا برای ایجاد و توسعه زمین‌های خود استفاده کنند. برای مثال، سازنده‌ای ممکن است شیء خاصی را عرضه کند و بازیکنی فکر کند که این شیء به سایر دارایی‌هایش می‌آید. در این حالت، خریدار باید مبلغ مشخص‌شده برای خرید شیء موردنظر را در قالب توکن سَند بپردازد تا بتواند آن را در قطعه زمین خود قرار دهد.

بنابراین همان طور که متوجه شده‌اید، واسط مبادله در این بازار، توکن بومی سند است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شوید.

توکن سند و اقتصاد توکنی پلتفرم سندباکس

تقریباً هر امکانی در پلتفرم سندباکس مبتنی بر اقتصاد توکنی مشخصی است که به کاربران اجازه می‌دهد از زمانی که در این پلتفرم سپری می‌کنند، نهایت بهره را ببرند. اصلی‌ترین توکن این پلتفرم که سوخت اغلب تعاملات و تراکنش‌های درون‌ بازی محسوب می‌شود، توکن سند است.

بیشتر بخوانید: توکن چیست و چه تفاوتی با کوین دارد؟

توکن سند (SAND) چیست؟

سند توکن بومی پلتفرم سندباکس است و تمام تراکنش‌ها و تعاملات اکوسیستم را ممکن می‌کند. این توکن روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده و مبتنی بر استاندارد ERC۲۰ است. بازیکنان سندباکس برای انجام بازی‌ها، خرید تجهیزات یا شخصی‌سازی آواتارها به توکن سند احتیاج دارند.

علاوه بر کاربرد به‌عنوان واسطه مبادلات، سند یک توکن حاکمیتی هم قلمداد می‌شود و دارندگان این توکن می‌توانند در تغییرات اکوسیستم حق رأی داشته باشند. این قابلیت پس از راه‌اندازی سازمان خودگردان غیرمتمرکز (دائو) سندباکس به این توکن اضافه می‌شود. بر اساس نقشه راه سندباکس، این دائو در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی خواهد شد. همچنین، این اکوسیستم امکان سهام‌گذاری و کسب پاداش را از طریق توکن سند مهیا کرده است.

گفتنی است سقف عرضه توکن سند ۳ میلیارد واحد است که در زمان نگارش این مقاله، ۹۲۵ میلیون واحد آن (۳۱ درصد) عرضه شده است و تا سال ۲۰۲۵ عرضه آن تکمیل می‌شود. ارزش فعلی بازار توکن سند حدود ۳ میلیارد دلار است. قیمت سندباکس هم در زمان نوشتن این مطلب 1.5 دلار است.

توکن سند را می‌توانید از طریق انجام بازی‌ها و مسابقات مختلف در سندباکس به دست بیاورید یا از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال آن را خریداری کنید.

علاوه بر توکن سند که سوخت اصلی پلتفرم محسوب می‌شود، توکن‌های دیگری هم در اکوسیستم سندباکس به کار گرفته می‌شوند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

توکن لند (LAND)

توکن لند به هر قطعه زمین دیجیتال در متاورس سندباکس گفته می‌شود که در واقع یک توکن غیرمثلی مبتنی بر استاندارد ERC721 روی بلاک چین اتریوم است. طراحان بازی‌ها از لند برای ایجاد تجربه‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند و آنها را با توکن‌های ASSET پر می‌کنند (ASSET یکی دیگر از توکن‌های اکوسیستم سندباکس است که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم).

مفهوم «زمین» و توکن‌های لند را می‌توانیم اصلی‌ترین بخش سندباکس بدانیم؛ تا جایی که برخی این پلتفرم بازی را به‌عنوان فرصتی برای سرمایه‌گذاری روی زمین‌های مجازی و متاورسی در نظر می‌گیرند.

در مجموع، ۱۶۶,۴۶۴ عدد توکن لند موجود هستند که نقشه مجازی آنها را می‌توانید از طریق وب‌سایت رسمی سندباکس پیدا کنید. داشتن هر کدام از این قطعات به شما حق رأی و مشارکت در حاکمیت پلتفرم را می‌دهد.

تصویری از نقشه زمین‌ها در پلتفرم سندباکس

ترکیب چند لند با هم، یک ESTATE (مجموعه املاک) را شکل می‌دهد و اگر نوع خاصی از املاک بیش از یک مالک داشته باشد، به آن DISTRICT (منطقه) گفته می‌شود. محل قرارگیری لند در قیمت، تعداد بازدیدکننده و اقتصاد آن زمین تأثیرگذار است.

مالک هر لند می‌تواند از سایر بازیکنانی که از «زمین» او بازدید می‌کنند یا باز‌ی‌هایش را انجام می‌دهند، هزینه دریافت کند؛ با میزبانی محتوا و رویدادها، جوایزی در قالب سند کسب کند؛ زمین سفارشی خود را بفروشد یا آن را اجاره دهد. برخی از سازندگان بازی، به‌جای خرید زمین، آن را اجاره می‌کنند تا با استفاده از نرم‌افزار بازی‌ساز (گیم میکر) نسخه‌ای از بازی‌های خود را روی آنها بسازند.


برای آشنایی با توکن های دیگر اکوسیستم سندباکس ، همچنین آموزش خرید توکن ها و کسب درآمد از سندباکس قسمت دوم مقاله سندباکس (Sandbox) را مطالعه کنید.


بیشتر بخوانید:چهار تصور غلط درباره توکن‌های غیرمثلی؛ NFTها را بهتر بشناسیم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا