ایچیموکو ابزاری قدرتمند برای معامله‌ گران(بخش دوم)

ماهیت ایچیموکو و اعداد ریاضی مهم در آن

همانطور که می‌دانید اندیکاتورها ذات و ماهیت مکانیکی دارند؛ یعنی به یک زبان برنامه‌نویسی نوشته شده‌اند. ایچیموکو نیز یک اندیکاتور بوده و از این قاعده مستثنی نیست.

محاسبات ریاضی ایچیموکو بر پایه سه عدد اصلی یعنی 9، 26، 52 انجام می‌شود.

این سه عدد، اعداد اصلی هستند که به صورت پیش‌فرض در تنظیمات اندیکاتور به کار رفته‌ است. کمپانی Ell Capital و اکثر معامله‌گران حرفه‌ای ایچیموکو معتقدند که این تنظیمات پیش‌فرض، عملکرد قابل تحسینی دارند و نیازی به تغییر آن‌ نیست. آنها معتقدند از آنجاییکه ایچیموکو یک سیستم یکپارچه و تنظیم شده است، تغییر پارامترها به چیزی غیر از استاندارد، می‌تواند سیستم را از تعادل خارج کرده و سیگنال‌های نادرستی به شما بدهد. در نهایت پیشنهاد اکثر معامله‌گران حرفه‌ای ایچیموکو این است که با توجه به اینکه کارایی این اعداد در بازارهای مختلف اثبات شده‌ است، سعی‌کنید این اعداد را تغییر ندهید.

تنکانسن یا خط تبدیل

این عنصر که ویژگی میانگین متحرک را دارد، از حاصل جمع بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت در 9 دوره/کندل گذشته تقسیم بر دو بدست می‌آید.

نکته: در اینجا 9 دوره به تایم فریم شما اشاره دارد؛ مثلا 9 کندل روزانه، 9 کندل یک‌ساعته و…

چگونه می‌توان تنکانسن را محاسبه کرد؟

  1. بالاترین قیمت را در 9 دوره گذشته پیدا کنید.
  2. پایین‌ترین قیمت را در 9 دوره گذشته پیدا کنید.
  3. این مقادیر را باهم جمع‌ کرده و تقسیم بر دو کنید.
  4. با پایان یافتن هر دوره این فرآیند را تکرار کنید.

در تصویر زیر فقط خط تنکانسن نشان داده شده‌ است. به نحوه قرارگیری تنکانسن روی قیمت توجه کنید تا به بررسی دقیق آن بپردازیم.

همانطور که مشاهده می‌کنید تنکانسن به صورت مجزا در چارت، کاملا شبیه یک اندیکاتور میانگین متحرک نمایش داده می‌شود؛ اما تفاوت‌های مهمی با اندیکاتورهای میانگین متحرک دارد. تنکانسن مسیر حرکت قیمت را به ما نشان می‌دهد که در این ویژگی با میانگین متحرک‌ها مشترک هستند؛ اما شناخت تفاوت‌های تنکانسن و میانگین متحرک‌ها نکته مهمی است که شما باید آن‌ها را بدانید تا این دو را شبیه به هم نپندارید.

در جدول زیر تعدادی از تفاوت‌های تنکانسن با میانگین متحرک 9 دوره‌ای، مشخص شده است.

نکته: هدف از این جدول صرفا شناخت تفاوت‌ها است و لزومی به بهتر یا بدتر بودن هیچیک نمی‌باشد. هر کدام از این خطوط می‌توانند بسیار کارا باشند؛ در صورتی که شما از شناخت کافی درمورد نحوه استفاده از آنها برخوردار باشید.

عملکرد تنکانسن میانگین متحرک (کوتاه‌مدت 9 دوره‌ای)
نحوه محاسبه بالاترین و پایین‌ترین قیمت 9 دوره قبل تقسیم بر دو میانگین بسته شدن کندل‌ها در یک دوره مشخص
واکنش نسبت به نوسانات بسیار زیاد (به علت نحوه محاسبه) کمتر نسبت به تنکانسن (به علت نحوه محاسبه)
استفاده به عنوان یک ابزار مستقل بسیار قابل اعتماد به عنوان مشخص‌کننده حمایت و مقاومت‌ها با بیشتر شدن نوسانات بازار کارایی خود را ازدست می‌دهد
گرفتن سیگنال ورود و خروج بسته به موقعیت قرارگیری نسبت به سایر عناصر، می‌تواند سیگنال‌های دقیق کوتاه‌مدت را ارائه بدهد. اگر بازار روند نداشته باشد، سیگنال‌های درستی در کوتاه‌مدت به شما نمی‌دهد.
پیش‌بینی کننده آینده پتانسیل بالا در پیش‌بینی آیندۀ کوتاه‌مدت پتانسیل پیش‌بینی آینده را ندارد

 

ویژگی های تنکانسن

تنکانسن ماهیت کوتاه‌مدت دارد

تنکانسن، همانطور که از نحوه محاسبه‌ی آن پیداست، حرکت کوتاه‌مدت یک دارایی را به ما نشان می‌دهد و به دلیل ماهیت بسیار کوتاه‌مدتی که دارد، معمولا به تنهایی استفاده نمی‌شود. این عنصر به این دلیلکه بسیار نزدیک به قیمت حرکت می‌کند، اطلاعات زیادی در اختیار تحلیل‌گر قرار نمی‌دهد، مگر برای کسانی که دیدگاه کوتاه‌مدتی دارند. از این رو، تنکانسن زمانی بهترین عملکرد را خواهد داشت که در کنار سایر عناصر ایچیموکو قرار بگیرد.

تنکانسن می‌تواند به عنوان حمایت و مقاومت استفاده شود

یکی از ویژگی‌های مهم تنکانسن ماهیت حمایت و مقاومتی آن است. تنکانسن بسته به اینکه در کدام قسمت از نمودار قیمت قرار می‌گیرد، می‌تواند عملکرد مختلفی داشته باشد.

  • اگر تنکانسن در زیر نمودار قیمت و کندل‌ها قرار بگیرد، به عنوان یک خط حمایتی عمل‌کرده و قیمت را به سمت بالا پرتاب و یا از ریزش آن جلوگیری می‌کند.

در تصویر زیر می‌توانید عملکرد حمایتی تنکانسن را به عنوان یک عنصر مجزا مشاهده‌ کنید.

  1. در این نقطه (شماره یک) نمودار قیمت خط کوتاه‌مدت تنکانسن را به سمت پایین شکسته است. اکنون تنکانسن از ماهیت حمایتی قیمت به مقاومت برای رشد تبدیل شده است و تا زمانیکه کندل‌ها زیر این خط باقی بمانند، تنکانسن ویژگی مقاومتی خود را حفظ خواهد کرد.
  2. در این محدوده (شماره دو) تنکانسن چندین بار تغییر ماهیت داده‌ است. در نهایت در آخرین شکست به سمت پایین، مجددا به خط مقاومت تبدیل شده است.
  3. واکنش شدید قیمت به واسطه‌ی مقاومت تنکانسن را در این نقطه ( شماره سه) مشاهده می‌کنید. مقاومت تنکانسن مانع از بسته‌شدن این کندل بالای خط شده و ماهیت تنکانسن همچنان مقاومتی باقی مانده است.
  4. شکسته شدن تنکانسن توسط کندل‌ها رو به بالا و از دست رفتن ماهیت مقاومتی.
  5. شکسته شدن خط تنکانسن به سمت پایین و تغییر ماهیت از حمایت به مقاومت.
  • اگر تنکانسن در بالای نمودار قیمت و کندل‌ها قرار بگیرد؛ خاصیت مقاومتی پیدا می‌کند؛ یعنی هم از رشد قیمت جلوگیری می‌کند و هم می‌تواند قیمت را به سمت پایین پرتاب کند.

در تصویر زیر می‌توانید عملکرد مقاومتی تنکانسن را به عنوان یک عنصر مجزا مشاهده‌ کنید.

 

  1. در این نقطه (شماره یک) نمودار قیمت خط کوتاه‌مدت تنکانسن را به سمت پایین شکسته است. اکنون تنکانسن از ماهیت حمایتی قیمت به مقاومت برای رشد تبدیل شده است و تا زمانیکه کندل‌ها زیر این خط باقی بمانند، تنکانسن ویژگی مقاومتی خود را حفظ خواهد کرد.
  2. در این محدوده (شماره دو)، تنکانسن چندین بار تغییر ماهیت داده‌ است. در نهایت در آخرین شکست به سمت پایین مجددا به خط مقاومتی تبدیل شده است.
  3. واکنش شدید قیمت به واسطه‌ی مقاومت تنکانسن را در این نقطه ( شماره سه) مشاهده می‌کنید. مقاومت تنکانسن مانع از بسته‌شدن این کندل بالای خط شده و ماهیت تنکانسن همچنان مقاومتی باقی مانده است.
  4. شکسته شدن تنکانسن توسط کندل‌ها رو به بالا و از دست رفتن ماهیت مقاومتی.
  5. شکسته شدن خط تنکانسن به سمت پایین و تغییر ماهیت از حمایت به مقاومت.

کیجونسن یا خط پایه

کیجونسن ویژگی‌های بسیار مشابه به تنکانسن دارد. کیجونسن سعی می‌کند میانگین بالاترین و پایین‌ترین قیمت را در 26 دوره قبل محاسبه کند؛ درنتیجه کیجونسن همان اطلاعات تنکانسن را به ما می‌دهد، اما این بار در بازه زمانی بیشتر؛ یعنی 26 دوره به جای 9 دوره.

چگونه می‌توانید کیجونسن را محاسبه کنید؟

  1. بالاترین قیمت را در 26 دوره قبل پیدا کنید.
  2. پایین‌ترین قیمت را در 26 دوره قبل پیدا کنید.
  3. مقادیر به دست آمده را جمع‌ کرده و بر دو تقسیم کنید.
  4. پس از پایان هر دوره محاسبات را به روز کنید.

در تصویر زیر فقط خط کیجونسن روی نمودار قیمت قابل مشاهده است. خوب به آن دقت کنید تا به بررسی دقیق این عنصر مهم بپردازیم.

 

 

نکته: کیجونسن فِلَت (حالت افقی و صاف) مانند زمین، نیروی جاذبه دارد!

شاید کیجونسن در نگاه اول کاملا شبیه تنکانسن به نظر بیاید، اما اینگونه نیست.

اولین تفاوت کیجونسن و تنکانسن در نحوه محاسبه این دو عنصر است و هر دو در ماهیت حمایت و مقاومت مشترک هستند. اما کیجونسن به علت نحوه محاسبه که بازه زمانی طولانی‎‌تری را دربر می‌گیرد، نسبت به تنکانسن در پیش‌بینی آینده، تشکیل حمایت و مقاومت، سیگنال‌های خرید و فروش ایمن‌تر و… بسیار قابل اعتمادتر عمل می‌کند.

نکته مهم‌تر این است که کیجونسن زمانی که صاف می‌شود و حالت افقی می‌گیرد خاصیت جاذبه دارد؛ یعنی کندل‌ها اگر از آن دور شوند، مجددا می‌خواهند به نقطعه تعادلی کیجونسن برسند و نمودار قیمت دائما به سمت کیجونسن فِلَت (صاف) کشیده می‌شود.

همانطور که مشاهده می‌کنید در اعداد فرد (1.3.5.7.9.11)، قیمت هربار که زیر کیجونسن می‌رود و کیجونسن در حالت صاف قرار دارد، مجددا به سمت بالا جذب شده و زیاد از آن فاصله نمی‌گیرد.

در فلش‌های مشخص‌شده بالای نمودار، یعنی در اعداد زوج (2.4.6.8.10)، قیمت هربار که بالای کیجونسن صاف قرار می‌گیرد، مجددا به سمت پایین و به سمت این خط جذب می‌شود.

چند نکته مهم در رابطه به کیجونسن:

  • کیجونسن نیز مانند تنکانسن خاصیت حمایت و مقاومتی دارد، با این تفاوت که حمایت و مقاومت‌های مشخص شده توسط کیجونسن دارای اعتبار بیشتری هستند.
  • کیجونسن هم مانند تنکانسن با میانگین‌های متحرک تفاوت دارد.
  • هرچند که کیجونسن به تنهایی می‌تواند کارکرد خوبی داشته‌ باشد، اما بهترین عملکرد آن در کنار تنکانسن و سایر عناصر ایچیموکو می‌باشد.
  • زمانیکه کیجونسن صاف می‌شود، نشانه‌های مهمی از ایستایی یا بازگشت قیمت به معامله‌گر ارائه می‌دهد که از ترکیب آن با تنکانسن و سایر عناصر، می‌توان معاملات خوبی را ایجاد و مدیریت کرد.

چیکواسپن یا خط تاخیر…

 

ادامه مقاله را در بخش سوم “ ایچیموکو ابزاری قدرتمند برای معامله‌ گران ” میتوانید مطالعه کنید.


بیشتر بخوانید:راهنمای جامع استراتژی معاملاتی خلاف جهت (Contrarian Trading) در فارکس

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا