همه چیز در مورد پونددلار GBPUSD

راهنمای معامله جفت ارز پوند دلار

جفت ارز پونددلار GBPUSD یکی از محبوب‌ترین و پر‌معامله‌ترین ابزارهای معاملاتی فارکس است. به دلیل نقدشوندگی بالا و نوسان زیاد، فرصت‌های زیادی ‌را برای معامله روزانه و نوسان‌گیری فراهم می‌کند. در این مقاله، یک نمای کلی از جفت GBPUSD ارائه خواهیم داد و برخی از نکات ریز و ارزشمند برای موفقیت در معامله آن را ارائه خواهیم کرد.

بررسی اجمالی جفت ارز پونددلار GBPUSD

GBP‌USD یک جفت ارز اصلی است که نرخ پوند انگلیس به دلار آمریکا را نشان می‌دهد. این جفت ارز از جمله جفت ارزهایی است که بیشتر معامله می‌شود و بسیار نقدشونده است زیرا پوند دلار نماد پول بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان یعنی انگلیس و ایالات متحده است. در اینجا دلار آمریکا ارز مظنه‌ای (Quote) است و پوند انگلیس ارز پایه (Base) است. به طور خلاصه آنچه نرخ ارز پونددلار GBPUSD به ما می‌گوید این است که چند دلار آمریکا برای خرید یک پوند انگلیس موردنیاز است.

به عنوان مثال، اگر پوند دلار در حال حاضر با قیمت ۱.۴۰۰۰ معامله شود، به معنی آن است که هر ۱.۴ دلار معادل یک پوند انگلیس است. به این ترتیب، هنگامی که ما در حال مشاهده نمودار قیمت جفت GBP‌USD هستیم و قیمت بالاتر می‌رود، این حرکت رو به بالا به معنای افزایش ارزش پوند انگلیس نسبت به دلار آمریکا است و برعکس، وقتی قیمت در حال کاهش است، این حرکت رو به پایین به معنای ازدست‌دادن ارزش پوند انگلیس در مقابل دلار آمریکا است. یا می‌توان گفت، دلار آمریکا در مقایسه با پوند انگلیس در حال افزایش است. بسیاری از معامله‌گران فارکس از جفت دلار پوند به عنوان Cable (کابْل) یاد می‌کنند. نگاهی به نمودار پوند دلار زیر بیندازید تا درک کنید که حرکت قیمت‌ها به چه معناست:

جفت GBPUSD تحت تأثیر برخی گزارش‌های اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی GDP‌، گزارش‌های اشتغال، تورم و موارد دیگر قرار دارد. با این حال، فعالیت بانک مرکزی یکی از بزرگ‌ترین عوامل نوسانی شدن و جهت گیری قیمت در جفت ارز GBP‌USD است و این امر هم به تصمیمات بانک مرکزی انگلیس و هم به FOMC (کمیته بازار آزاد فدرال) مربوط می‌شود که شاخه‌ای از FED (بانک مرکزی آمریکا) است و وظیفه تصمیم گیری در مورد نرخ بهره را دارد. از منظر تاریخی، جفت پوند دلار از اوایل دهه ۱۹۷۰ معامله می‌شود. در آن زمان هم انگلیس و هم ایالات متحده به سمت نرخ ارز شناور آزاد حرکت کردند. در حالی که پیش از آن، این دو ارز به طلا متصل شده بودند. (پشتوانه آنها طلا بود)

بهترین زمان خرید و فروش جفت ارز فارکس پوند دلار

GBP‌USD یک جفت ارز عالی برای معاملات روزانه و سوئینگ است. متوسط ​​دامنه روزانه کابل به‌اندازه کافی بزرگ است که بتوان از روند کوتاه مدت قیمت آن استفاده کرد. دامنه متوسط ​​روزانه یا ADR، نوسانات قیمت یک روز جفت ارز را اندازه می‌گیرد.

علاوه بر این، به جز افزایش شدید قیمت‌های ناشی از وقایع خبری غیرمنتظره یا اظهارات نرخ بانک مرکزی، جفت ارز پونددلار GBP‌USD بسیار پایدار است و ارز مطمئنی هم برای معامله‌گران تکنیکال و هم بنیادی است. تحلیلگران تکنیکال با استفاده از تحلیل نمودار و اندیکاتورها، یا هر رویکرد تکنیکالی دیگری، فرصت‌های معامله زیادی را پیدا می‌کنند. تحلیلگران بنیادی نیز با استفاده از گزارش‌های اقتصادی و اطلاعیه‌های خبری که می‌تواند برای این جفت خاص مورد مطالعه و تحلیل قرار گیرد می‌توانند از پوند دلار سود ببرند.

اگر شما یک معامله‌گر کوتاه مدت هستید و می‌خواهید از نوسانات قیمت روزانه پونددلار GBP‌USD استفاده کنید، باید در هنگام معامله از زمان‌هایی که بهترین فرصت‌ها را دارند، آگاه باشید. شما باید اطمینان حاصل کنید که سودی که می‌توانید از حرکات روزانه کسب کنید بیش از هزینه‌های مربوط به معامله است. از این رو، شما باید در زمان‌هایی که بیشترین نقدینگی در بازار وجود دارد معامله کنید تا با کمترین میزان اسپرد و هزینه‌های اسلیپیج مواجه شوید. گذشته از مزایای واضح ذکر شده، معامله GPB‌USD در بازه‌هایی که نقدینگی روز بالاتر است، به شما کمک می‌کند تا بیشترین نوسانات قیمت را در آن جلسه معاملاتی به دست آورید.

بیایید بیشتر به جزئیات بهترین زمان برای معامله روزانه جفت ارز فارکس پوند دلار بپردازیم. زمان ایده‌آل برای معامله جفت ارزی GBP‌USD زمانی است که هم جلسه لندن و هم جلسه نیویورک با هم هم‌پوشانی داشته باشند. این زمانی است که بیشترین حجم مشاهده شده در جفت ارز وجود دارد. اسپرد قیمت و اسلیپیج در این دوره کمتر خواهد بود.

پنجره زمانی واقعی که جلسه لندن و جلسه نیویورک با هم تداخل دارند بین ساعت ۸ صبح ET (به وقت ساحل شرقی UTC -5:00) تا ۱۲  ظهر ET (16:30 تا ۲۰:۳۰ به وقت تهران) است. دومین زمان مناسب برای انجام معاملات در جفت ارزی GBP‌USD در ساعات آغازین جلسه لندن است که در بازه زمانی ۳ صبح ET تا ۴ صبح ET است (۱۱:۳۰ تا ۱۲:۳۰ به وقت تهران). این زمانی است که بیشتر بازارهای اروپا در حال معامله هستند از این رو حجم مناسبی در جفت ارزها وجود دارد. غالباً در این بازه زمانی شکست‌های  بزرگی را خواهیم دید که تا پایان روز معاملات در جلسه نیویورک ادامه خواهد داشت.

در زیر عکسی از اسپرد در زمان‌های مختلف برای جفت ارز GBP/USD بر اساس جلسات بازار مشاهده خواهید کرد. به بازتر شدن اسپرد در جلسه آسیا توجه کنید.

اسپرد جفت ارز GBPUSD در بروکرهای مختلف

 

گزارش‌های کلیدی برای دنبال کردن GBPUSD

مهم‌ترین گزارش‌های اقتصادی هنگام معامله جفت ارز پونددلار GBP‌USD کدامند؟ تعداد زیادی اطلاعات اقتصادی وجود دارد که می‌تواند بر نوسانات جفت GBP‌USD تأثیر بگذارد، با این حال پنج مورد وجود دارد که معامله‌گران فارکس باید به طور ویژه‌ای از آنها آگاه باشند.

اولین گزارش، گزارش تولید ناخالص داخلی GDP هم برای انگلستان و هم برای ایالات متحده است. تولید ناخالص داخلی یک گزارش سه ماهه است که سطح فعالیت اقتصادی یک کشور خاص را برای مدت زمانی مشخص اندازه گیری می‌کند. به طور معمول برآورد اولیه تولید ناخالص داخلی بیشترین تأثیر را بر قیمت جفت ارز می‌گذارد، زیرا اولین نسخه منتشر شده است و ارزیابی اولیه سلامت اقتصادی کشور را به معامله‌گر ارائه می‌دهد.

دومین گزارشی که معامله گران کابل باید از آن مطلع شوند، هر گزارشی است که مربوط به سیاست‌های پولی هستند. به ویژه اظهارات و تصمیمات مربوط به نرخ بهره که توسط BOE بانک مرکزی انگلیس و بانک مرکزی ایالات متحده ارائه می‌شود. کمیته سیاست‌های پولی یا MPC وظیفه تصمیمات مهم مربوط به نرخ بهره را در انگلیس دارند. در ایالات متحده، از سوی دیگر FOMC از بانک فدرال مسئول چنین سیاست‌هایی است. این اطلاعیه‌ها در رابطه با جفت ارز پونددلار GBP‌USD از پر نوسان‌ترین رویدادهای بازار است.

بیشتر بخوانید: قوانین و اصول معامله‌گری اد سیکوتا (Ed Seykota)

یکی دیگر از نکات مهم اقتصادی ارقام تراز تجاری است. به طور کلی، تراز تجاری نشان می‌دهد که چه میزان پول از نظر فعالیت‌های صادرات و واردات به کشور وارد و خارج می‌شود. به عنوان یک قاعده کلی، افزایش مازاد تجاری به عنوان نشانه‌ای از یک اقتصاد سالم در نظر گرفته می‌شود، در حالی که کسری تراز تجاری وضعیت ایده آلی نیست. آنچه که باید به طور ویژه به آن توجه کنید، ارقام تراز تجاری سه ماهه است که اطلاعات دقیق صادرات واردات را ارائه می‌دهد.

معامله‌گران پونددلار GBP‌USD باید هر دو رقم نرخ بیکاریِ ایالات متحده و انگلیس را تحت نظر داشته باشند. همان‌طور که اغلب به دنبال تصمیمات BOE یا FED افزایش نوسانات شدید مشاهده می‌شود، داده‌های استخدام نیز می‌تواند یک گزارش اقتصادی بسیار تأثیرگذار باشد. اساساً نرخ بیکاری درصد کل نیروی کار را که بیکار است (و در حال حاضر به دنبال کار می‌گردد)، اندازه گیری می‌کند.

بدیهی است که هرچه نرخ بیکاری بیشتر باشد، خسارت آن برای کل اقتصاد بیشتر است. از این رو، هر جهش ناگهانی در آمار بیکاری گزارش شده توسط BLS یا همان اداره آمار کار در ایالات متحده و دفتر آمار ملی در انگلستان به صورت ماهانه می‌تواند باعث نوسانات شدید این جفت ارز شود.

اگرچه آمار بیکاری هر دو کشور مهم هستند، اما آمار مربوط به گزارش اشتغال NFP  (گزارش دستمزد بخش غیرکشاورزی برای ایالات متحده) مهم‌تر به نظر می‌رسد. هرگونه انحراف قابل ملاحظه و غیرمنتظره از انتظارات تحلیلگران می‌تواند در یک چشم بر هم زدن قیمت‌ها را در جفت پونددلار GBP‌USD بالا یا پایین ببرد. این نوسانات بالا می‌تواند فرصت و ریسک بیشتری را در این جفت فارکس ایجاد کند.

نکته مهم بعدی این است که معامله‌گران، باید توجه زیادی به ارقام تورمی داشته باشند که هم شامل CPI که شاخص قیمت مصرف کننده می‌شود و هم PPI‌ که شاخص قیمت تولیدکننده است. CPI تورم یک سبد کالایی را در سطح مصرف‌کننده اندازه‌گیری می‌کند و PPI تورم را در سطح تولیدکننده یا عمده فروشی اندازه گیری می‌کند. هر دوی این معیارهای تورمی، سرنخ‌های مهمی را از روند بالقوه قیمت‌ها در بلندمدت ارائه می‌دهند. با این حال، شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) به عنوان شاخص پیشرو در نظر گرفته می‌شود و بنابراین می‌تواند برای پیش‌بینی روند قیمت‌های آینده مفیدتر باشد.


ادامه مقاله را در بخش دوم راهنمای معامله جفت ارز پوند دلار مطالعه کنید.

منبع: ForexTrainingGroup


بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری خلاف جهت (Contrarian) چیست و چه مبنایی دارد؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا