معرفی نظریه گن (Gann) و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال فارکس

نظریه گن (Gann) برای فعالان بازار و تحلیل‌گران تکنیکال چندان ناآشنا نیست. گن یک سیستم معاملاتی معروف است که توسط ویلیام دلبرت گن (William Delbert Gann) توسعه یافت. گن فعالیت خود در بازار را از سال ۱۹۰۲ آغاز کرد. او در این مسیر موفق به طراحی ابزارهایی نظیر شش‌ضلعی، مربع ۹ تایی و زوایای گن شد. ابزارهایی که از طراحی‌شان ۱۰۰ سال می‌گذرد ولی همچنان معامله‌گران از آن‌ها استفاده می‌کنند. تئوری گن در انواع بازارها نظیر ارزهای دیجیتال، بازار سهام و کامودیتی قابلیت استفاده دارد، چراکه این روش از قوانین مدیریت سرمایه تا روش‌های پیشرفته معاملاتی را پوشش می‌دهد.

جالب است که بدانیم ویلیام دلبرت گن در دوره‌ای زندگی می‌کرد که یکی دیگر از تحلیل‌گران برجسته به نام رابرت الیوت (R.N Elliott) نیز مشغول توسعه روش خود بود، روشی که امروزه آن را به نام تئوری امواج الیوت (Elliot Wave Theory) می‌شناسیم.

گن برای پیش‌بینی ‌قیمت، از روش‌های هندسی استفاده کرد. نظریات او بر پایه زوایای هندسی و ریاضیات باستانی هستند. تحلیل‌گرانی که از روش گن استفاده می‌کنند، معتقدند که قیمت در چرخه‌های هندسی قابل پیش‌بینی حرکت می‌کند. زوایایی که بر اساس قیمت رسم می‌شوند نیز می‌توانند به‌عنوان حمایت و مقاومت عمل کنند. ابزارهایی که گن معرفی کرد در تایم فریم‌های بالاتر کارایی و دقت بیشتری دارند.

نظریه گن چیست؟

گن ادعا می‌کند که زوایا موجب تغییر قیمت دارایی‌ها هستند، زیرا قیمت ممکن است از زوایای مختلفی عبور کند. وی در نظریه خود همبستگی بین قیمت، اشکال هندسی طبیعی و زمان‌بندی را به تصویر می‌کشد، چراکه با این موارد پیش‌بینی قیمت در آینده تسهیل می‌شود. به همین دلیل این نظریه، با عنوان نظریه زوایای گن (Gann Angle theory) نیز شناخته می‌شود.

با وجود گذشت یک قرن از ارائه این نظریه، همچنان در بازارهای امروزی می‌توان از آن استفاده کرد. این نظریه در صورت اجرای درست می‌تواند قیمت دارایی‌ها را با دقت ۹۰ درصد پیش‌بینی کند. طبق نظر گن، بازار از چرخه‌های زمانی طبیعی پیروی می‌کند. نظریه او بر اساس اشکال هندسی طبیعی و ریاضیات است. برای پیش‌بینی حرکات بازار می‌توان از زوایا و الگوهای گن استفاده نمود.

نحوه استفاده از گن در معاملات

به‌عنوان یک معامله‌گر همواره به یاد داشته باشید که بازار همواره بین زوایای مختلف در حال حرکت است، حرکتی که ثابت بوده و تنها جهت آن تغییر می‌کند. طبق قانون “زوایا”، قیمت دارایی‌ها از یک زاویه به زاویه دیگر حرکت می‌کند. زوایای گن در تعیین خطوط مقاومت و حمایت معمولا بسیار مفید هستند. اگر حمایت یا مقاومت شکسته شوند، انتظار می‌رود قیمت کاهش یا افزایش یابد. پس از تعیین تایم فریم مربوطه می‌توان زوایای ۳×۲,۱×۱,۱×۱,۳×۱,۳×۱,۲×۱ و غیره را رسم کرد و بر اساس نیاز از آن‌ها استفاده کرد.

گاهی از ترکیب خطوط افقی و زوایا هم برای تعیین نواحی حمایتی و مقاومتی استفاده می‌شود. سطح ۵۰ درصد موج فعلی یکی از مهم‌ترین نواحی مقاومتی یا حمایتی است که می‌تواند واکنش قیمت را در پی داشته باشد. زوایای ذکر شده در نمودار قیمت، “خوشه‌های قیمتی” نام دارند.

اهمیت روند ۴۵ درجه

گن معتقد بود که روندی که زاویه آن ۴۵ باشد، پایداری و عمر بیشتری دارد. بر همین اساس، خطوط ۴۵ درجه مهم‌ترین پایه و اساس سایر ابزارهای گن است. البته سایر روندها نیز با روش گن قابل‌تحلیل هستند، اما نتایج اعمال آن‌ها روی روندهای ۴۵ درجه دقت بیشتری دارد.

ابزارهای اصلی گن

گن ابزارهای معاملاتی بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها گن فن و گن گرید هستند. در ادامه به بررسی این دو ابزار می‌پردازیم.

گن فن

گن فن (Gann Fan) محبوب‌ترین ابزار گن است که از یک سری خطوط روند مورب با زوایای مختلف تشکیل می‌شود. برای رسم گن فن باید منتظر اتمام یک روند بمانیم. بعد از رسم، زوایایی مختلف می‌توانند به‌عنوان حمایت و مقاومت در آینده عمل کنند. این ابزار از ۹ خط، یک خط وسط و ۴ خط در دو سمت آن تشکیل می‌شود. اگر این ابزار به‌ صورت فرضی بر روی روند ۴۵ درجه اعمال شود، سایر زوایا به این صورت خواهند بود:

درجه ۷.۱ = ۱×۸

درجه ۱۵ = ۱×۴

درجه ۱۸.۷۵ = ۱×۳

درجه ۲۶.۲۵ = ۱×۲

درجه ۴۵ = ۱×۱

درجه ۶۵.۷۵ = ۲×۱

درجه ۷۱.۲۵ = ۳×۱

درجه ۷۵ = ۴×۱

درجه ۸۲.۵ = ۸×۱

 

تصویر زیر مثالی از رسم گن فن بر روی یک روند ۴۵ درجه نزولی است:

در نمودار هفتگی USDJPY، خط مشکی زاویه اصلی ۱×۱ است که برای رسم روند نزولی از آن استفاده می‌شود. سایر سطوح به‌ صورت خودکار رسم می‌شوند. فلش‌های آبی نقاطی هستند که قیمت به زوایای رسم شده واکنش نشان داده است. این زوایا به‌صورت حمایت یا مقاومت عمل کرده‌اند، اما گاهی نیز قیمت از آن‌ها عبور کرده است. هرگاه قیمت از یک زاویه عبور کند، می‌توان انتظار داشت که به زاویه بعدی در مسیرش برسد. این مساله نیز در تصویر فوق قابل‌ مشاهده است.

گن گرید

با استفاده از ابزار گن گرید (Gann Grid)، می‌توان نمودار را شبکه‌بندی کرد. خطوط این شبکه می‌توانند خاصیت حمایتی یا مقاومتی داشته باشند. برای ترسیم گن گرید، باید دو نقطه پایه از نمودار را انتخاب کنید. با کشیدن این ابزار بر روی این دو نقطه، سایر خطوط به‌صورت خودکار رسم می‌شوند. اگر گن گرید را به‌ درستی رسم کنید، تصویری همانند تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد:

نحوه واکنش AUDUSD به گن گرید را در شکل فوق می‌بینید. خط مشکی ضخیم، حرکت پایه برای رسم را نشان می‌دهد. طول این خط مشکی با هر یک از اضلاع مستطیل آبی برابر است. فلش‌های آبی نقاطی هستند که قیمت به شبکه رسم شده واکنش نشان داده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید؛ واکنش قیمت به گن گرید همانند گن فن است. همچنین در صورت شکست یک سطح، حرکت به‌ احتمال‌قوی تا سطح بعدی ادامه خواهد داشت.

حال که با این دو ابزار آشنا شدید، در ادامه به نحوه استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

ادامه مقاله را در بخش دوم معرفی نظریه گن (Gann) مطالعه نمایید.


بیشتر بخوانید:۲۷ قانون برای ساخت یک بنیان قوی در معامله گران تازه کار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا