بررسی و مقایسه انواع حساب معاملاتی و مدل های بروکر در فارکس(بخش اول)

بروکرهای آنلاین مختلف از نام‌های متفاوتی برای توصیف انواع حساب‌های بروکر فارکس (Forex Broker) که در دسترس معامله‌گر قرار می‌دهند، استفاده می‌کنند، اگرچه اکثر آنها خدمات پایه یکسان با مقادیری تغییرات ارائه می‌دهند.

بعضی از حساب‌های معاملاتی و اندازه آنها، مناسب معامله‌گران بخصوصی است، به همین دلیل انتخاب بهترین حساب بروکر فارکس متناسب با نیازها و منابع خاص برای شما معامله‌گران بسیار مهم تلقی می‌شود.

اغلب بروکرهای آنلاین فارکس به مشتری خود اجازه می‌دهند تا یک حساب معاملاتی اسپات (Spot) یا به عبارتی حساب نقدی، باز کند. این حساب یا یک حساب آزمایشی (Demo) است یا یک حساب با پول واقعی که ممکن است بسته به سطح سپرده اولیه، ویژگی‌های متفاوتی را ارائه دهد.

برای بررسی یک کارگزار، معمولا معامله‌گر می‌تواند یک حساب در بروکر با پول مجازی باز کند که به عنوان یک حساب آزمایشی شناخته می‌شود و به معامله‌گر اجازه ارزیابی خدمات بروکر و پلت فرم معاملاتی آن را می‌دهد.

علاوه بر این، حساب دمو به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا استراتژی معاملاتی خود را بدون هیچ گونه تعهد مالی که در حساب معاملاتی واقعی لازم است، آزمایش کند. در واقع، حساب آزمایشی به یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های ارائه شده توسط شرکت‌های بروکر آنلاین تبدیل شده است.

هنگامی که یک معامله‌گر با استفاده از حساب آزمایشی ، یک بروکر را مورد تحقیق و ارزیابی قرار داد، با آسودگی خیال می‌تواند به یک حساب واقعی واریز داشته باشد و با پول واقعی معامله کند.

بروکرهای آنلاین فارکس معمولاً انواع مختلفی از حساب‌های معاملاتی را در اختیار معامله‌گرانی که آماده معامله با یک حساب معاملاتی واقعی هستند، قرار می‌دهند. این حساب‌های واقعی معمولاً به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

در بخش‌های بعدی ویژگی‌هایی را که حساب‌های معاملاتی فارکس ممکن است داشته باشند، شرح داده شده‌ است و در مورد انواع حساب‌های معاملاتی اصلی که در اکثر بروکرهای برتر فارکس موجود هستند، توضیح داده شده است.

دو نوع اصلی حساب فارکس

به راحتی می‌توان انواع حساب‌های فارکس را به دو دسته اصلی تقسیم کرد. دسته اول حساب آزمایشی است که این حساب از پول مجازی استفاده می‌کند تا معامله‌گر در هنگام معامله ریسک پولی نداشته باشد. نوع دوم، حساب واقعی است که در آن پول واقعی واریز می‌شود و معامله با آن منجر به سود و زیان واقعی برای معامله‌گر می‌شود. این دو نوع حساب اصلی در ادامه بیشتر توضیح داده می‌شوند.

حساب آزمایشی فارکس: حساب آزمایشی فارکس به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا عملکرد استراتژی معاملاتی خود را برای سودآوری، افت سرمایه و سایر معیارهای دیگر مورد آزمایش قرار دهد. همچنین معامله‌گر می‌تواند بدون تعهد مالی، کارگزاری که در آن قصد افتتاح حساب را دارد، ارزیابی کند. اکثر بروکرهای‌های آنلاین به معامله‌گر امکان می‌دهند تا با ارائه حداقل اطلاعات شخصی و بدون هیچ گونه تعهد مالی یک حساب آزمایشی باز کند. این حساب‌های تمرینی اغلب محدودیت‌هایی دارند، مثل محدویت پول مجازی و محدودیت زمانی؛ پس از مدتی حساب آزمایشی منقضی می‌شود و معامله‌گر را ملزم به ایجاد یک حساب آزمایشی جدید یا باز کردن یک حساب واقعی می‌کند.

حساب معاملاتی واقعی: در یک حساب واقعی فارکس معمولاً می‌توان از ۵۰ دلار تا هر محدودیتی که بروکر آنلاین فارکس برای سپرده مشتری ایجاد کرده است، پول واریز کرد. بعد از افتتاح حساب واقعی و واریز پول در آن، معامله‌گر می‌تواند معاملات خود را در بازار فارکس انجام دهد و سپس آنها را تسویه کند. بسته به نوع حساب انتخابی و میزان سرمایه آن، معامله‌گر می‌تواند معاملات در جفت ارز مورد نظرش را با حجم‌های لات کامل، لات‌های کوچک یا لات‌های خرد انجام دهد.

اکثر معامله‌گران محتاط در ابتدا یک بروکر آنلاین فارکس، پلت فرم معاملاتی، خدمات اجرای معاملات و سایر مزایای آن بروکر را با استفاده از یک حساب آزمایشی تست می‌کنند و اگر عملکرد بروکر رضایت‌بخش بود یک حساب واقعی در آن بروکر افتتاح می‌کنند.


بیشتر بخوانید:نقش حجم در معاملات فارکس چیست؟


چه تفاوتی بین انواع حساب‌های واقعی فارکس وجود دارد؟

بروکرهای آنلاین تمایل دارند امتیازات و خدمات مختلفی ارائه دهند که ممکن است برای یک معامله‌گر مفید باشد یا نباشد. هنگامی که معامله‌گر به فکر استفاده از یک بروکر خاص است، باید خدمات پیشنهاد شده توسط آن بروکر را بررسی کند و ببیند آیا تمام خدمات مورد نیاز او را ارائه می‌دهد یا خیر، و سپس زمانی را جهت تشخیص اینکه آیا هر یک از این خدمات معرفی شده توسط بروکر، ممکن است در حال حاضر یا آینده برای او کارا باشد یا خیر، اختصاص دهد.

فهرست زیر شامل برخی از مواردی است که در آن حساب‌های واقعی فارکس هم بین بروکرها و هم بین حساب‌های ارائه شده توسط یک بروکر، متفاوت هستند. حتما فهرست خدمات یک بروکر برای افتتاح حساب واقعی را، به طور کامل بررسی و ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که متناسب با نیازهای شما هستند.

مبلغ سپرده اولیه (Deposit): مبلغ سپرده اولیه یکی از عوامل مهمی است که بروکرهای آنلاین فارکس هنگام افتتاح حساب معاملاتی آن را در نظر می‌گیرند. اکثر بروکرها زمانی که سپرده اولیه، مبلغی قابل توجه باشد، حساب های VIP یا ویژه به مشتریان خود پیشنهاد می‌کنند. بر خلاف حساب استاندارد که معمولاً به سپرده اولیه کمتری نیاز دارد و یا یک حساب خرد که معمولاً فقط به مبلغ کمی برای باز کردن احتیاج دارد، حساب‌های VIP ارائه‌کننده خدمات و ویژگی‌های بیشتری به مشتری هستند.

دسترسی به میز معاملاتی (Dealing Desk): دسترسی به میز معامله می‌تواند برای معامله‌گرانی که مایل به دریافت مشاوره از طرف نمایندگان حرفه‌ای بروکر، برای تشخیص روند، جریان و سایر مشاوره‌های معاملاتی هستند، یک مزیت به شمار می‌رود. در دسترس بودن این ویژگی به نوع بروکر و نوع حسابی که باز می‌کنید بستگی دارد و حساب‌های سطح بالاتر احتمال بیشتری دارد که از این ویژگی بهره‌مند شوند. اگر بروکر از نوع ECN (شبکه ارتباطات الکترونیکی) باشد به شما امکان معامله مستقیم با بازار بین بانکی را با استفاده از یک پلتفرم الکترونیکی می‌دهد، البته در این صورت معمولاً میز معامله در دسترس شما قرار نمی‌گیرد، اما می‌توانید برای دریافت مشاوره با متخصصان بازار صحبت کنید. از طرف دیگر، اگر بروکر یک بازارساز باشد که طرف دیگر معاملات شما را در اختیار دارد، ممکن است یک میز معامله با کارکنان فروش داشته باشد که شما می‌توانید مستقیماً با کارکنان صحبت کنید و از طریق تلفن با آنها معامله کنید.

پلتفرم معاملاتی: یک پلتفرم معاملاتی با رابط کاربری ساده و کاربردی برای معامله‌گرانی که به دنبال به حداکثر رساندن سرعت و ظرفیت معاملاتی خود هستند از اهمیت بالایی برخوردار است. در حالی که اکثر بروکرهای آنلاین فارکس متاتریدر ۴ یا ۵ را به عنوان یک گزینه پیشنهاد می‌کنند، بسیاری از بروکرهای فارکس پلتفرم‌های معاملاتی اختصاصی خود را نیز ارائه می‌دهند. تصویر زیر نمایی از صفحه معاملاتی متاتریدر ۴ را نشان می‌دهد که شامل نمودارها، اندیکاتورها و فهرست نمادهای قابل معامله است.


بیشتر بخوانید: معرفی و مقایسه بهترین پلتفرم های معاملاتی فارکس

تصویری از پلتفرم معاملاتی متاتریدر ۴

تجزیه و تحلیل: پلتفرم معاملاتی متاتریدر اندیکاتورهای تکنیکال بسیاری را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. بسیاری از بروکرها علاوه بر این اندیکاتورها، سیگنال‌ها و اشکال دیگری از ابزارهای تحلیلی را به معامله‌گران پشنهاد می‌کنند که در زمان معامله کردن برای آنها مفید واقع می‌شوند.

دسترسی به API برای معامله خودکار: API یا رابط برنامه‌نویسی نرم افزار (Application Programming Interface)، یک برنامه نرم‌افزاری را قادر می‌سازد تا معاملات فارکس را به‌طور خودکار در زمانی که بازار در شرایط از پیش تعیین‌ شده‌ای قرار دارد، انجام دهد و ببندد. چنین برنامه‌های معاملاتی خودکار زمانی که در پلتفرم معاملاتی متاتریدر اجرا می‌شوند، اکسپرت یا ربات معامله‌گر (Expert Advisors) نامیده می‌شوند، اما می‌توانند برای اجرا در بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی اختصاصی دیگر فارکس با استفاده از API کارگزار نیز برنامه‌ریزی شوند. این نوع نرم افزار معمولاً برای برنامه‌نویسی توسط معامله‌گر یا برنامه‌نویس در دسترس است، یا اینکه به عنوان یک جعبه سیاه از پیش برنامه‌ریزی شده از طرف توسعه دهندگان ارائه می‌شود که گاهی اوقات می‌تواند به کاربر اجازه تنظیم و بهینه سازی پارامترهای آن برنامه را بدهد.

سرویس‌های خبری: بسیاری از حساب‌های واقعی فارکس به یک سرویس اخبار تجاری، مانند رویترز دسترسی دارند که می‌تواند به‌عنوان یک بخش متحرک از گزیده اخبار در پلتفرم معاملاتی یا جای دیگری در وب‌سایت بروکر نمایش داده شود. علاوه بر این، پلتفرم معاملاتی متاتریدر یک بخش اختصاصی را برای گزیده اخبار طراحی کرده است.

حداقل حجم معامله: اکثر بروکرهای فارکس دارای حداقل حجم معامله هستند که به عنوان لات سایز (Lot Size) شناخته می‌شود و به طور کلی در واحدهای ارز پایه بیان می‌شود. به عنوان مثال، لات‌های استاندارد معمولاً ۱۰۰ هزار واحد از ارز پایه هستند، لات‌های کوچک معمولاً ۱۰ هزار واحد از ارز پایه و لات‌های میکرو هزار واحد از ارز پایه را تشکیل می‌دهند. بسته به نوع حساب حداقل حجم معامله متفاوت خواهد بود، به طوری که حساب‌هایی که به سپرده اولیه بالاتری نیاز دارند، معمولاً لات سایز استاندارد دارند، اما آنهایی که دارای حداقل سپرده اولیه هستند، لات‌های خرد (micro) را به‌ عنوان کمترین واحد معاملاتی ارائه می‌کنند.

انواع رایج حساب‌های معاملاتی واقعی

اکثر بروکرهای آنلاین فارکس در حال حاضر چهار نوع حساب اصلی پیشنهاد می‌کنند که با توجه به ویژگی‌هایی مانند اندازه سپرده اولیه و حداقل واحدهای معاملاتی، این حسابها متفاوت هستند. یکی از این حساب‌ها معمولاً با نیازهای اکثر معامله‌گران برای حجم معاملات و ریسک پذیری کلی آنها مطابقت دارد.

حساب میکرو: حساب میکرو معمولاً به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا با حداقل سپرده اولیه مانند ۵۰ تا ۱۰۰ دلار حساب باز کنند. علاوه بر این، حداقل حجم معامله معمولاً یک میکرو لات یا هزار واحد از ارز پایه است. این حساب‌ها می‌توانند برای معامله‌گران کوچک یا معامله‌گران تازه کار ایده‌آل باشند.

حساب کوچک (مینی): حساب کوچک نیاز به سپرده اولیه بیشتری دارد و دارای حداقل حجم معامله یک مینی لات یا ۱۰ هزار واحد ارز پایه است. این حساب‌ها می‌توانند برای مبتدیان قدمی رو به جلو باشند، یا مناسب کسانی باشند که نیاز به کنترل بیشتری بر حجم معاملات خود دارند.

حساب کامل: این نوع حساب‌ها معمولاً برای معامله‌گران با تجربه می‌باشند و نیازمند سپرده اولیه بالاتری هستند. حساب کامل معمولا دارای حداقل حجم استاندارد معاملاتی ۱۰۰ هزار واحد ارز پایه است، البته ممکن است معامله‌گران بتوانند در لات‌های کوچک نیز معامله کنند.

حساب VIP: این نوع حساب مناسب معامله‌گران با ‌‌تجربه و حرفه‌ای است که با حجم بالا معامله می‌کنند و نیازمند واریز بیشترین سپرده اولیه است. چنین حساب‌هایی اغلب دارای دسترسی به تجزیه و تحلیل‌های بیشتر، یک مشاور شخصی و کوچکترین اسپرد معاملاتی هستند.

مدیریت حساب‌های فارکس

حساب‌های مدیریت‌ شده معمولاً شامل نوعی فعالیت مدیریت خارجی جدا از معامله‌گر یا صاحب حسابی که معامله‌گر را تأمین مالی می‌کند، می‌شوند. انواع حساب‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند، اغلب نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه قابل توجهی دارند و به افرادی ارائه می‌شوند که نمی‌خواهند درگیر دردسرهای معامله‌گری شوند.

پنج نوع رایج از حساب‌های مدیریت شده که گاهی اوقات توسط بروکرهای آنلاین پیشنهاد می‌شوند عبارتند از:

حساب فردی: نوعی حساب شخصی است که توسط کارکنان یا نرم افزار بروکر فارکس مدیریت می‌شود و ممکن است از سیگنال‌های معاملاتی «جعبه سیاه» اختصاصی بروکر پیروی کند. این نوع حساب از سرمایه مشتری استفاده می‌کند، اما معاملات توسط مدیر حساب اجرا و بسته می‌شوند. به طور معمول، سرمایه‌گذار اهداف و پارامترهای خود را در این نوع حساب تعیین می‌کند.

حساب گروهی: با این نوع حساب، پول سایر سرمایه‌گذاران به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک سپرده می‌شود و سپس سود بین شرکت‌کنندگان تقسیم میشود. حساب‌های گروهی می‌توانند نسبت‌های ریسک به ریوارد متفاوتی را ارائه دهند. حساب‌هایی که نسبت ریسک به ریوارد بالاتری دارند می‌توانند بازده بالاتری بدست بیاورند.

حساب اختیاری: این نوع حساب شامل پرداخت کارمزد یا درصدی از سود به مدیر حساب می‌شود تا برای صاحب حساب معامله انجام دهد. این حساب‌ها به طور کلی نیاز به سپرده اولیه زیادی دارند، و اغلب محدودیت‌هایی برای برداشت دارند.

حساب معاملاتی اجتماعی: این نوع حساب یکی از آخرین نوآوری‌ها در بازار فارکس است. در یک حساب معاملاتی اجتماعی، معامله‌گر می‌تواند به طور انتخابی سایر معامله‌گران با سابقه خوب را دنبال کند. هنگامی که معامله‌گر حرفه‌ای سیگنالی جدید ارائه می‌دهد، معماله‌گر می‌تواند بصورت اختیاری آن را انجام دهد، یا اینکه به طور اتوماتیک تراکنش معامله‌گر حرفه‌ای در جفت ارز و جهت مشابه برای شخص انجام می‌گیرد، اما طبق خواسته صاحب حساب، مقیاس معامله می‌تواند متغیر باشد.

حساب خودکار: این نوع حساب امکان دسترسی به یک API را می‌دهد که برای خودکارسازی فعالیت‌های معاملاتی در دسترس است. حساب‌های خودکار یا مدیریت می‌شوند یا از پارامترهای خود معامله‌گر برای باز کردن و بستن معاملات استفاده می‌کند.

ادامه مقاله را در بخش دوم بررسی و مقایسه انواع حساب معاملاتی مطالعه کنید.


بیشتر بخوانید:مشهورترین پلتفرم‌های سوشیال تریدینگ(بخش اول)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا