سه استراتژی موفق برای معامله با خط روند (Trendline)

خط روند یا ترندلاین (Trendline) بهترین و رایج‌ترین ابزار تحلیل تکنیکال است و اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند عملکرد معامله‌گر را ارتقا دهد. در این مقاله می‌خواهیم با سه استراتژی قدرتمند معامله با خطوط روندی آشنا شویم. اما قبل از این‌که استراتژی‌ها را شروع کنیم، به خاطر بسپارید که خطوط روندی دو ویژگی کلیدی دارند: اولاً حداقل بازار سه بار به آن‌ها برخورد کرده و واکنش نشان داده، ثانیاً خط روندی هیچ وقت از بدنه کندل عبور نمی‌کند. خط روندی می‌تواند از روی دنباله کندل عبور کند، اما نباید از روی بدنه کندل عبور کرده باشد.

استراتژی شکست و برخورد مجدد (Retest)

استراتژی شکست و برخورد مجدد یکی از استراتژی‌های محبوب و رایج میان معامله گران بازارهای فارکس و سهام است. با این حال از این استراتژی می‌توان برای سایر بازارها مثل بازار ارز دیجیتال و معاملات بیت کوین استفاده کرد.
در این استراتژی بعد از این‌که خط روند فعال بازار را پیدا کردید، منتظر شکست خط روندی می‌مانید. گاهی اوقات شاید بازار بعد از شکست خط روندی دیگر هیچ‌گاه به آن برخورد نکند. اما در اکثر مواقع بازار بعد از شکست خط روندی دوباره به آن برخورد می‌کند. زمانی که بازار برخورد مجدد به خط روندی را انجام داد، بهترین زمان برای ورود به معامله است و باید در تایم فریم‌های پایین‌تر به دنبال سیگنال بود. خط روندی می‌تواند هم سیگنالی برای ورود به معامله باشد و هم محلی برای تعیین حد ضرر. معمولاً حد ضرر را در طرف دیگر خط روندی قرار می‌دهیم و خط روندی هم به عنوان مانعی عمل می‌کند که نمی‌گذارد حد ضرر فعال شود.

استراتژی معامله با شکست و برخورد مجدد به خط روندی Retest

 

هر چقدر تعداد برخوردها به یک خط روندی بیشتر باشد، استراتژی شکست و برخورد مجدد هم بهتر عمل خواهد کرد. در نمودار پایینی بازار حداقل سه تا چهار بار به این خط روندی برخورد کرده است. در زمان شکست خط روندی، نوسانات زیادی را در بازار شاهد بودیم و قیمت در اطراف خط روندی نوسان می‌کرد. شدت نوسانات بازار در اطراف خط روندی می‌تواند نشان دهد که چقدر زودتر باید وارد بازار شد. اگر نوسانات زیاد باشد، معامله گران ریسک‌پذیر می‌توانند با اولین برخورد مجدد (Retest) به خط روند شکسته شده وارد بازار شوند. اما معامله گران محافظه‌کار بهتر است که منتظر تائید سیگنال بمانند. به طور مثال وقتی خط روند مقاومتی یا نزولی شکسته می‌شود، بهتر است که پیش از ورود به معامله خرید منتظر شکست اولین مقاومت جزئی و نزدیک بمانید.

سیگنال یابی به کمک استراتژی شکست خط روندی و برخورد مجدود به آن یا Retest

 

استراتژی خط روند پرچم (Trendline Flag)

استراتژی شکست و برخورد مجدد به خط روندی که در بخش قبلی بررسی کردیم، معمولاً برای موقعیت‌هایی مثل تغییر روند استفاده می‌شود. اما استراتژی خط روند پرچم برای معاملات پیرو روندی استفاده می‌شود. در این استراتژی شما باید برای اصلاح بازار خط روندی کوتاه رسم کنید و سپس مثل الگوی پرچم در جهت روند غالب بر بازار وارد معامله شوید. در اینجا بایستی توجه داشت که خط روندی رسم شده، همان خطی است که برای الگوی پرچم رسم می‌شود و منظور از روند غالب هم روند بازار پیش از تشکیل الگوی پرچم است.
در تصویر زیر بازار ابتدا در یک روند نزولی (روند غالب) قرار داشت و سپس بازار وارد فاز اصلاحی شده و الگویی شبیه به پرچم را تشکیل داده است. در اینجا هدف ما رسم خط روندی برای این الگوی شبیه به پرچم است و اگر الگوی پرچم هم نباشد ایرادی ندارد. مهم این است که خط روند کوتاهی را برای این حرکت اصلاحی رسم کنیم. شکست این خط روندی کوتاه مانند الگوی پرچم یا Flag عمل می‌کند. یعنی با شکست آن، بازار در جهت روند غالب حرکت خواهد کرد.

استراتژی خط روند پرچم در واقع همان خط روند کوتاهی است که برای حرکت اصلاحی و بازگشتی یک روند بزرگ رسم می شود.

شما می‌توانید در استفاده از این استراتژی از میانگین متحرک ۵۰ هم برای تشخیص روند غالب بر بازار استفاده کنید. در این استراتژی شما تنها در جهت روند غالب بر بازار باید معامله کنید. یعنی اگر روند بازار نزولی بوده و سپس حرکت اصلاحی شروع شده، خط روندی برای این حرکت اصلاحی رسم کنید و با شکست خط روندی وارد معامله فروش شوید. در مثال زیر، میانگین متحرک نشانگر روند نزولی است، چون‌که بازار در زیر میانگین متحرک نوسان می‌کند.

استراتژی معامله با جهش از خط روندی (Trendline Bounce)

این استراتژی هم در جهت روند غالب بازار است. با این حال در این استراتژی از خود خط روندی برای ورود به معامله استفاده نمی‌شود، بلکه خط روندی در قالب حمایت یا مقاومت رفتار می‌کند.
در سناریوی زیر، قیمت از خط روندی برای سومین بار متوالی جهش می‌کند و قدرت خط روندی را تائید می‌کند. بعد از آن، معامله‌گر باید به دنبال سایر الگوی های تکنیکال در اطراف این جهش باشد. در این سناریو یک خط مقاومت افقی بعد از جهش بازار از خط روندی ظاهر شده است. شکست این خط روندی برای ورود به بازار کافی است. در این استراتژی معامله گران محافظه‌کار می‌توانند حد ضرر یا استاپ لاس (Stop Loss) را در زیر خط روندی قرار دهند و یا حد ضرر را به زیر خط مقاومتی ببرند.

استراتژی معامله با جهش بازار از خط روندی

می‌توان از استراتژی جهش از خط روندی در تایم فریم‌های مختلف هم استفاده کرد. وقتی‌که خط روند بلندمدت تائید شده، معامله‌گر می‌تواند به تایم فریم پایین‌تر نگاه کند و از سایر سطوح تکنیکال مثل حمایت برای زمان‌بندی ورود به معامله فروش استفاده کند. یعنی در نمودار روزانه خط روندی را تشخیص داده و در نمودار یک‌ساعته با شکست الگو یا خط حمایتی وارد بازار شده است.

در استراتژی جهش از خط روندی می توان ابتدا خط روند بلند مدت را در تایم فریم های بالاتر مثل روزانه رسم کرد و سپس در تایم فریم های پایین تر به دنبال سیگنال همسو با خط روندی بود.

در نمودار ۶۰ دقیقه یا یک‌ساعته اولین جهش از خط روند نزولی و روزانه در AUDUSD مشاهده می‌شود. در اینجا نوسانات بازار شدید بودند و به همین دلیل شاید ورود به معامله کار سختی باشد. اما در نمودار سمت راستی (نمودار دوساعته)، الگوی سر و شانه تشکیل شده و به کمک این الگوی تکنیکال می‌توان زمان ورود به معامله را پیدا کرد.

سیگنال یابی در تایم فریم های کوتاه مدت خیلی ساده است. باید سیگنالی که در جهت خط روند نزولی و بلند مدت ظاهر می شود را پیدا کنید.
سیگنال یابی در تایم فریم های کوتاه مدت خیلی ساده است. باید سیگنالی که در جهت خط روند نزولی و بلند مدت ظاهر می شود را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا