آشنایی با جلسه معاملاتی توکیو در بازار فارکس

جلسه معاملاتی توکیو (سشن توکیو – Tokyo Session)

برای کسانی که در آمریکا زندگی می‌کنند روز اول معاملات یکشنبه شب ساعت ۵:۰۰ بعد از ظهر (به وقت ایران ۱:۳۰ بامداد روز دوشنبه) شروع می‌شود. هرچند تا زمانی که جلسه معاملاتی توکیو آغاز نشود نقدینگی چندانی در کار نیست.
آغاز به کار جلسه معاملاتی توکیو ساعت ۱۲ به وقت گرینویچ (۰۴:۳۰ به وقت ایران) نشان دهنده‌ی شروع معاملات ارزی آسیاست. بد نیست بدانید که گاهی اوقات از جلسه‌ی توکیو به عنوان جلسه معاملاتی آسیا نیز یاد می‌شود.
نکته‌ی دیگر اینکه ژاپن رتبه‌ی سوم بزرگترین مرکز معاملاتی فارکس در دنیا است. این مسئله خیلی تعجب‌آور نیست زیرا ین نیز رتبه‌ی سوم بیشترین ارز معامله شده را دارد و حدود ۱۶.۸ درصد از کل معاملات فارکس را به خود اختصاص می‌دهد.
به طور کلی، حدود ۲۰ درصد از کل حجم معاملات فارکس در جلسه‌ی معاملاتی آسیا انجام می‌شود.
به جز توکیو مراکز مالی دیگری نیز از جمله سنگاپور و هنگ کنگ مطرح هستند.
نکته‌ی جالب توجه این است که امروزه مراکز سنگاپور و هنگ کنگ حجم معاملات فارکس بیشتری را نسبت به توکیو به خود اختصاص می‌دهند.
سنگاپور و هنگ کنگ هر کدام ۷.۶ درصد از حجم کل معاملات را شامل می‌شوند در حالی که توکیو ۴.۵ درصد است. پس شاید استفاده از ” جلسه آسیا” مناسب تر از ” جلسه توکیو ” باشد.

چند نکته‌ی کلیدی در مورد سشن توکیو:

  • فعالیت معاملاتی تنها محدود به ژاپن نمی‌‌شود بلکه در نقاط دیگری مانند سنگاپور، هنگ کنگ و سیدنی نیز حجم بالایی از معاملات صورت می‌گیرد.
  • فعالین اصلی سشن توکیو شرکت‌های تجاری (صادر کنندگان) و بانک‌های مرکزی هستند. به یاد داشته باشید اقتصاد ژاپن به شدت وابسته به صادرات است و با توجه به اینکه چین نیز در این عرصه بازیگر مهمی است روزانه نقل و انتقالات بسیاری صورت می‌پذیرد.
  • حجم نقدینگی گاهی اوقات می‌تواند بسیار اندک باشد. برای همین ممکن است گاهی اوقات مانند ماهی گرفتن مجبور شوید زمان زیادی صبر کنید.
  • به احتمال زیاد در جفت‌ ارزهای آسیا و اقیانوسیه مانند AUDUSD و NZDUSD در مقایسه با جفت ارزهای غیر آسیا و اقیانوسیه مانند GBPUSD حرکت‌های قوی‌تری را مشاهده خواهید کرد.
  • در مواقعی که نقدینگی کم است ممکن است اکثر جفت ارزها در محدوده‌ای مشخص باقی بمانند. این امر فرصت‌هایی برای معاملات کوتاه مدت و یا معاملات شکست سطوح در ادامه‌ی روز فراهم آورد.
  • بیشتر فعالیت‌ها در اوایل جلسه‌ی معاملاتی، بیشتر زمانی که داده‌های اقتصادی منتشر می‌شود صورت می‌گیرد.
  • حرکات جلسه‌ی توکیو می‌تواند تعیین کننده ادامه‌ی روند در باقی مانده روز باشد. معامله گران جلسات معاملاتی بعد با نگاهی بر آنچه که در جلسه‌ی توکیو رخ داده است به فعالیت می‌پردازند.
  • به طور معمول، پس از حرکاتی قابل توجه در جلسه‌ی قبلی نیویورک ممکن است شاهد ثبات در طول جلسه توکیو باشیم.

در سشن توکیو، کدام جفت ارزها را معامله کنیم؟

از آنجایی که جلسه توکیو با اخبار استرالیا، نیوزیلند و ژاپن هم زمان است این امر فرصت خوبی جهت معامله بر اساس خبری است.
علاوه بر آن هنگامی که شرکت‌های ژاپنی مشغول تجارت هستند این امر می‌تواند به جابجایی بیشتر جفت‌های ین کمک کند.
این نکته را نیز به خاطر داشته باشید چین یک ابر قدرت اقتصادی است از این رو هر وقت اخباری از چین منتشر شود باعث ایجاد نوسان در بازار می‌شود.
با توجه به اتکای شدید استرالیا و ژاپن به تقاضای چین، با انتشار داده‌های چین شاهد جابجایی هر چه بیشتر در جفت ارزهای AUD و JPY هستیم.

 

منبع: Babypips

برای آشنایی با دیگر جلسات معاملاتی فارکس، مقالات زیر را بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا