مشهورترین پلتفرم‌های سوشیال تریدینگ(بخش سوم)

همه چیز درباره شبکه‌های معاملات اجتماعی

شبکه معامله اجتماعی Stocktwits

Stocktwits در سال ۲۰۰۸ توسط هوارد لیندزون (Howard Lindzon) بنیان گذاری شد. این شبکه با هدف به اشتراک گذاری معاملات و ایده‌های‌ سرمایه‌گذاری به صورت زنده (Real Time) ایجاد شده است. این پلتفرم معاملات اجتماعی از لحاظ چیدمان بسیار شبیه توییتر است. کاربران Stocktwits می‌توانند پیام‌های کوتاه را در مورد ابزارهای مختلف معاملاتی به اشتراک بگذارند. هرچند در ابتدا، این یک مفهوم نسبتاً انقلابی بود اما اکنون همه به آن عادت کرده‌اند.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد پلتفرم Stocktwits استفاده از هشتگ است. هشتگ‌های موجود در Stocktwits در ترکیب با نماد سهام ها و سایر نماد های مالی استفاده می‌شوند. پس از ورود به حساب Stocktwits خود، به مجموعه گسترده‌ای از Streamها دسترسی خواهید داشت. این Streamها اساساً در دسته‌بندی‌های خاصی برای جست‌وجوی کارآمد درست شده‌اند. Streamهای فعلی شامل موارد روبرو است: پیشنهادها، روندها، سهام، آتی، فارکس و نمودارها.

علاوه بر نمایش پیام‌های مختلف، کاربران می‌توانند از طریق پیام با سایر معامله‌گران نیز ارتباط برقرار کنند. ویژگی دیگری که در بستر معامله اجتماعی Stocktwits کاملاً مفید است، درج نقشه‌های حرارتی (heat maps) می‌باشد. نقشه‌های حرارتی برای تجزیه و تحلیل بخش‌های مختلف در بورس اوراق بهادار مفید هستند. این نقشه‌ها به درک بهتر اینکه حجم معاملات چگونه در دارایی‌ها تقسیم شده است، کمک می کند.

استفاده از Stocktwits کاملاً رایگان است. یک حس قوی اجتماعی در Stocktwits وجود دارد و معامله‌گران باتجربه‌تر به اغلب سؤالات یا نظرات دنبال کنندگان خود پاسخ می‌دهند و ارتباط گرفتن با آن‌ها، آسان‌تر است.

از آنجا که Stocktwits، بیشتر در مورد به اشتراک گذاری ایده‌های معاملاتی طراحی شده است، هیچ روش خاصی برای کپی کردن معاملات از سایر معامله‌گران را ندارد. در عوض، شما معامله‌گرانی را که بیشتر از همه به آنها علاقه‌مند هستند را باید از طریق روندشان دنبال کرده و به صورت دستی، هرگونه معامله‌ای را که در حساب خود مناسب می‌بینید باز کنید.

در بیشتر موارد، Stocktwits یک وب سایت معامله اجتماعی است که به خوبی اداره می‌شود و ماهانه میلیون‌ها برداشت را به خود اختصاص می‌دهد. اگر شما بیشتر به تولید ایده برای معاملات علاقه دارید تا اینکه صرفاً از معامله‌گران دیگر در شبکه کپی کنید، Stocktwits موارد دلخواه شما را ارائه می‌دهد.


 

Trade360 شبکه معامله اجتماعی (سوشیال تریدینگ)

Trade360 در قبرس مستقر است و در سال ۲۰۱۳ تأسیس شده است و توسط CySec (کمیسیون تبادل اوراق بهادار قبرس) رگوله می‌شود. Trade360‌ یک پلتفرم اختصاصی معامله جمعی را ارائه می‌دهد که Crowd Trader نام دارد. بستر ‌Crowd Trader ابزارها و اندیکاتورهای مختلفی را برای کمک به کاربران در اختیارشان می‌گذارد.

یکی از شناخته‌شده‌ترین ابزارهای انحصاری که آن‌ها ارائه می‌دهند، اندیکاتور مبتنی بر احساسات بازار (sentiment) است که سابقه نسبتاً خوبی در پیش بینی حرکت‌های آینده در بازار دارد.

حداقل سپرده حساب موردنیاز برای افتتاح حساب در Trade360‌ صد دلار است و کاربران این امکان را دارند که برای تست پلتفرم با یک حساب آزمایشی شروع کنند. در پلتفرم Crowd Trader‌، یک معامله‌گر به بیش از ۱۰۰ ابزار مختلف معاملاتی از جمله جفت ارز، شاخص سهام، CFDها و کالاها(کامودیتی) دسترسی دارد.

پلتفرم Trade360’s Crowd Trader هشدارهای داخلی دارد که در صورت تغییر مسیر احتمالی بازار یا شرایط جدید، کاربران می‌توانند آن‌ها را دریافت کنند.

یک ویژگی منحصر به فرد پلتفرم اجتماعی Trade360‌، ارائه سیگنال های معاملاتی خودکار مبتنی بر الگوریتم اختصاصی به کاربران خود است، که در نهایت تصمیم گیری در مورد نحوه استفاده از هرکدام از این سیگنال‌ها را به عهده معامله‌گر می‌گذارد.

Trade360، هم به‌صورت برنامه دسکتاپ و هم برنامه موبایل در دسترس است. به طور کلی Trade360 ویژگی‌های کمتری را نسبت به بسیاری از شبکه‌های معاملاتی مشابه ارائه می‌دهد. با این حال برای کسانی که علاقه‌مند به سیگنال‌های مبتنی بر احساسات بازار هستند، ممکن است ارزشمند باشد.


SwypeStox شبکه معامله اجتماعی

SwipeStox یک برنامه موبایل خلاقانه است. این شرکت در صدد ساخت بهترین برنامه معامله اجتماعی است که بتواند معامله‌گران را به یکدیگر متصل کند. SwipeStox محصول گروه Naga است. آن‌ها به دنبال گستردش دادن و کاربرپسندتر کردن معامله‌گری، برای مشتریان جدید هستند.

در داخل برنامه، کاربران می‌توانند با کشیدن انگشت به چپ یا راست به ایده‌های مختلف معاملاتی رأی دهند. همچنین کاربران می‌توانند گزینه، “کپی معامله” را انتخاب کنند که به طور خودکار یک ایده معاملاتی را کپی می‌کند و امکان شخصی سازی‌های خاص مانند تنظیم حجم معامله را هم فراهم می‌کند.

یک ویژگی خوب در پلتفرم نشان دادن ریسک به ریوارد است. اساساً این ویژگی به یک معامله‌گر اجازه می‌دهد تا پارامترهای سود و ضرر را برای ایده معاملاتی، قبل از اجرای آن در حساب خود ارزیابی کند. مزیت اصلی‌ SwipeStox رابط کاربری ساده و فرایند آسان برای انتخاب و ارزیابی معامله بالقوه است.


Myfxbook شبکه معامله اجتماعی

Myfxbook یک پلتفرم محبوب معاملات اجتماعی فارکس است. محصول اصلی آن یک سرویس معامله خودکار است که در آن می‌توانید سیگنال‌های یکی از ارائه دهندگان را کپی کنید. این کار را می‌توان با اتصال حساب خود به یکی از شرکت‌های کارگزاری شریک آن‌ها انجام داد.

Myfxbook معمولاً از طریق تخفیف کمیسیون (commission rebates) از کارگزاران شریک، کسب درآمد می‌کند. Myfxbook در مقایسه با سایر شبکه‌های معاملات اجتماعی آنلاین، بیشترین “حداقل سپرده موردنیاز” را دارد. برای شرکت در شبکه Myfxbook، باید حداقل ۱۰۰۰ دلار واریز کنید.

پس از ثبت نام و تأمین اعتبار حساب خود، می‌توانید با اشتراک در یکی از سیستم‌هایی(معامله‌گر یا ربات معامله‌گر) که در شبکه MyFXbook لیست شده‌اند، شروع کنید. آن‌ها یک سیاست بررسی کاملاً دقیق دارند تا اطمینان حاصل کنید که هر یک از سیستم‌های تبلیغ شده در شبکه آن‌ها دارای سابقه‌ی معاملاتی قوی با پارامترهای ریسک قابل قبول هستند.

به عنوان مثال، برای اینکه یک سیستم صلاحیت داشته باشد، باید حداقل برای مدت سه ماه در یک حساب با سرمایه واقعی معامله شود و حداقل ۱۰۰ معامله در آن انجام شود. علاوه بر این، سیستم نباید بیش از ۵۰ درصد افت تاریخی داشته باشد و متوسط ​​مدت زمان معامله باید حداقل پنج دقیقه باشد و میانگین سود در هر معامله باید حداقل ۱۰ پیپ باشد.

این الزامات، ورود سیستم‌های نامناسب را در لیست بسیار دشوار کرده است و سیستم‌های موجود را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد تا در حساب‌های خودشان از آن‌ها استفاده کنند. این موانع اضافی، مزیتی آشکار برای استفاده کنندگان از سیگنال‌های معاملاتی است، زیرا کار را برای انتخاب سیستم مناسب آسان‌تر می‌کند و به کاربران آن‌ها اطمینان بیشتری می‌دهد که از معامله‌گران موفق فارکس کپی کنند.

Myfxbook ‌درآمد خود از شرکای کارگزارش را با ارائه دهندگان سیستم به اشتراک می‌گذارد. ساختار پاداش ارائه دهندگان سیستم، نصف پیپ در هر معامله برنده‌ای است که برای هر کاربر مشترک در سیستم انجام می‌شود.

Myfxbook یکی از بهترین داشبوردهای ردیابی عملکرد را در بازار معاملات اجتماعی ارائه می‌دهد. شما می‌توانید میانگین سود ماهیانه سیستم، حداکثر افت حساب، نوع سیستم، تعداد مشترکان، بازده مادام‌العمر، ضریب سود و ده‌ها معیار مرتبط دیگر را تجزیه و تحلیل کنید.

وقتی سیستمی را انتخاب کردید که می‌خواهید کپی کنید، می‌توانید پارامترهای بی شماری از مدیریت ریسک را اعمال کنید و تنظیمات حجم معامله را نیز تعیین کنید و به عنوان نکته آخر، وب سایت Myfxbook دارای یک انجمن بسیار فعال است که می‌تواند منبع ارزشمندی برای معامله‌گران مبتدی و باتجربه باشد.


خلاصه

ما پلتفرم‌های معاملات اجتماعی را بررسی کردیم و برخی از شبکه‌های عمده معامله اجتماعی را به تفصیل شرح داده‌ایم. این پلتفرم‌ها، معامله‌گران و سرمایه گذاران علاقه‌مند به تولید ایده‌های معاملاتی را به دنبال‌کنندگان خود متصل کرده و کپی کردن سیگنال‌های معاملاتی را از معامله‌گرانِ با تجربه فراهم می‌کنند.

هر یک از این پلتفرم‌های معاملات اجتماعی دارای مزایا و معایبی هستند. بررسی‌های مربوط به “کپی معامله” در بالا می‌تواند درک درستی از انواع مختلف محصولات ارائه شده را به شما بدهد. اما در نهایت هر معامله‌گری می‌تواند یک برنامه مشخص برای معامله اجتماعی انتخاب کند و مناسب‌ترین پلتفرم را بر اساس نیازها و تنظیمات خاص خود پیدا کند.

پلتفرم‌های سوشیال تریدینگ غالبا در تبلیغات خود، تصویری را از معامله‌گری ارائه می‌دهند که برای مخاطبین، کسب درآمد بالا بسیار آسان و زودرس به نظر برسد. چیزی شبیه به یک شبه پول دار شدن. این برنامه‌ها برای کسب درآمد بالاتر، به تعداد مشترکین بیشتر نیاز دارند و نکته حائز اهمیت این است که سود و زیان حاصل از این معاملات، تاثیر عمده‌ای در روند درآمدی آنان ندارد.

متاسفانه اکثر پلتفرم‌های مطرح جهانی، خدمات خود را برای ما ایرانیان محدود‌ساخته‌اند و معامله‌گران ایرانی امکان استفاده از آنها را ندارند. با این وجود، می‌توان از خدمات رایگان این پلتفرم‌ها در جهت استفاده از تحلیل دیگر معامله‌گران استفاده کرد. لازم به ذکر است که اخیرا، برخی از بروکرها و کارگزارانی که به ایرانیان خدمات می‌دهند، به دنبال گسترش این خدمت برای مشترکین خود هستند.

به تحلیل‌گران و معامله‌گرانی که قصد استفاده از این پلتفرم‌ها را دارند توصیه می‌شود که اگر قصد استفاده از چنین پلتفرم‌هایی را دارند، حتما فاکتورهای لازم برای آنالیز استیتمنت و سابقه معاملاتی معامله‌گران حاضر در این پلتفرم‌ها را یاد بگیرند، تا صرفا بر اساس سودهای کوتاه مدت یا حتی شانسی و بی پایه و اساس که می‌بینند، معامله‌گر نامناسبی را انتخاب نکنند چراکه هرگونه انتخاب نادرست می‌تواند کل حساب و موجودی آنها را نابود کند بدون اینکه حقی برای اعتراض داشته باشند. بنابراین نیاز است که در تحلیل استیتمنت‌ها حتما به مواردی که به مدیریت ریسک در بلندمدت اشاره دارند توجه بیشتری شود.

منبع: Forex Training Group

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا