آموزش پرایس اکشن آر تی ام (RTM) (بخش پنجم)

الگوی فشردگی یا CP

کلمه Compression به معنای فشردگی است و در این الگو حرکات قیمتی به صورت فشرده هستند. CP در سبک RTM مانند الگوی wedge در تحلیل تکنیکال کلاسیک عمل می کند. همانطور که می دانید در الگوی wedge حرکات قیمتی بین دو خط روند صعودی یا نزولی محدود می شوند و یک الگوی بازگشتی است. بدین معنی که اگر الگوی wedge نزولی تشکیل شود، حرکت بعدی بازار پس از شکست الگو، صعودی خواهد بود.

شماتیک الگوی Wedge 50 پرایس اکشن آر تی ام آموزش پرایس اکشنآموزش پرایس اکشن آر تی ام: الگوی wedge نزولی و صعودی

الگوی فشردگی زون تقاضا

در الگوی فشردگی در سبک RTM، قیمت بین دو ناحیه اصلی عرضه و تقاضا حرکت می کند. بدین منظور یک حرکت صعودی را در نظر بگیرد که قیمت به صورت پلکانی رالی صعودی تشکیل می دهد. در طول این حرکت، زون های تقاضا به صورت متوالی شکل می گیرند. در CP قیمت به ناحیه های تقاضای شکل گرفته نفوذ می کند و سپس به حرکت قبلی خود ادامه می دهد یا به عبارتی قیمت به حریم SR قبلی وارد می شود. در واقع می توان گفت که زون ها خاصیت فِرش بودن خود را از دست می دهند و FTB (برخورد اول) به تمام زون ها اتفاق می افتد. به این فشردگی، فشردگی زون تقاضا گفته می شود.

شماتیک فشردگی زون تقاضا 51 پرایس اکشن آر تی ام آموزش پرایس اکشنآموزش پرایس اکشن آر تی ام: الگوی CP تقاضا. نواحی تقاضا خیلی نزدیک به هم تشکل شده اند و در برخی موارد با سطوح SR هم انطباق داشته اند. در این الگو باید منتظر رسیدن بازار به ناحیه عرضه ماند و بعد از آن وارد معامله فروش تا ناحیه تقاضای اصلی شویم.

در تصویر فوق، الگوی CP تقاضا آورده شده است. همانطور که می بینید، قیمت بعد از برخورد به ناحیه زون عرضه، به سمت پایین حرکت کرده و در برخورد اول (FTB) به ناحیه تقاضای اصلی، رالی صعودی به راه انداخته است. این حرکت به صورت پلکانی بوده است. قیمت به زیر سطوح SR بازگشته و با تشکیل زون های تقاضای جدید به حرکت خود ادامه داده است. از آنجایی که بازار به زون های تقاضای قبلی برخورد کرده و یا به حریم سطوح SR وارد شده است، می توان گفت که تمام سفارشات خریداران جمع آوری شده است و انتظار می رود که در برخورد قیمت به ناحیه عرضه اصلی، شاهد حرکت شارپ قیمت و شروع حرکت نزولی قوی باشیم.

بنابراین این نکته را به خاطر بسپارید: در صورتی که فشردگی وجود داشته باشد و تمام سفارشات جمع آوری شده باشد، احتمال حرکت شارپ در جهت مخالف الگوی CP وجود دارد. یه به عبارتی، از آنجایی که قیمت با فشردگی حرکت کرده است، رالی بعدی بازار شارپ خواهد بود.

الگوی فشردگی زون عرضه

فشردگی عرضه نیز عکس فشردگی تقاضا است که در زیر ساختار آن آورده شده است:

شماتیک فشردگی زون عرضه 52 پرایس اکشن آر تی ام آموزش پرایس اکشنآموزش پرایس اکشن آر تی ام: الگوی CP عرضه

نکته: زمانی که الگوی CP اتفاق می افتد، هدف قیمتی بازار همان زونی خواهد بود که فشردگی از آن آغاز شده است.

شناسایی الگوی CP

اگر بخواهید الگوی CP را به راحتی در بازار تشخیص دهید، می توانید از مراحل زیر استفاده کنید:

  1. اگر ساختارهای عرضه و تقاضا (RBR، DBD، RBD و DBR) را در بازار مشاهده کردید، زون ها را در مسیر حرکت قیمت رسم کنید و منتظر بمانید که این زون ها توسط قیمت تست شوند. (بهترین روش)
  2. اگر بیس های متوالی تشکیل شده باشند، می توان گفت که الگوی فشردگی شکل گرفته است.
  3. وجود حرکت زیگزاگی یا پلکانی در بازار نیز نشانگر شکل گیری الگوی فشردگی است.

الگوی CP ناقص!

فرض کنید که یک رالی صعودی از زون تقاضا شروع شده باشد، اما الگوی فشردگی در قسمتی از رالی صعودی شکل گرفته باشد. بنابراین زمانی که قیمت به به زون عرضه اصلی برسد، به آن واکنش نشان می دهد و به سمت پایین باز می گردد. اما از آنجایی که فشردگی در قسمتی از حرکت بازار تشکیل نشده بود، بنابراین در بین راه ناحیه تقاضایی (کادر بنفش رنگ) خواهیم داشت که سفارشات در آن جمع آوری نشده است. بدین ترتیب قیمت به این زون تقاضا واکنش نشان خواهد داد و می تواند مجدداً به سمت زون عرضه اصلی جهش کند.

شماتیک وجود ون تقاضا قبلی از الگوی فشردگی 53 پرایس اکشن آر تی ام آموزش پرایس اکشنآموزش پرایس اکشن آر تی ام: اگر در بخشی از حرکت بازار به سمت ناحیه عرضه، فشردگی ایجاد نشود، یعنی بخشی از سفارشات خرید فعال نشده اند، به همین دلیل اگر بازار به ناحیه عرضه صعود کند، هدف اول نزولی همان ناحیه تقاضایی خواهد بود که قبلا لمس نشده است. همان ناحیه تقاضای بنفش رنگ.

مثال از الگوی CP

در تصویر زیر نمودار یکساعته اتریوم آورده شده است. ابتدا قیمت یک ناحیه عرضه پیش رو داشته است که بعد از برخورد اول به آن، به سمت پایین حرکت کرده است. در برخورد مجدد بازار به ناحیه عرضه، قیمت با کندل مومنتوم صعودی به بالای آن عبور کرده و در نتیجه زون عرضه به زون تقاضا تبدیل شده است. اتریوم جهش کرده و ناحیه زون جدید بر اساس ساختار RBD تشکیل داده است.

رمز ارز بعد از شکل گیری زون عرضه به سمت پایین بازگشته و زون تقاضا رسیده است. بعد از برخورد به این زون، قیمت به صورت فشرده تا زون عرضه حرکت کرده و بعد از شکست خط روند صعودی، بازار سقوط کرده است.

نمودار یکساعته اتریوم نمودار یکساعته 54 پرایس اکشن آر تی ام آموزش پرایس اکشنآموزش پرایس اکشن آر تی ام: الگوی CP در نمودار یکساعته اتریوم عمل کرده است

الگوی ۳DRIVE

الگوی ۳DRIVE نیز مانند الگوی فشردگی نحوه حرکت قیمت به سمت نواحی زون را مشخص می کند. در این الگو، قیمت با سه موج یا سه حرکت همسو به سمت زون حرکت می کند. اگر یک ناحیه زون داشته باشیم و قیمت با الگوی ۳D به آن نزدیک شود، حرکت بعدی بازار حتما شارپ خواهد بود.

ساختار الگوی ۳Drive

الگوی 3DRIVE 1 55 پرایس اکشن آر تی ام آموزش پرایس اکشنآموزش پرایس اکشن آر تی ام: الگوی ۳Drive
نمودار یکساعته بیت کوین 56 پرایس اکشن آر تی ام آموزش پرایس اکشنقیمت با الگوی ۳DRIVE از ناحیه تقاضا به سمت محدوده عرضه حرکت کرده است

به تصویر فوق نگاه کنید، به عنوان مثال قیمت بعد از تشکیل زون تقاضا با سه موج صعودی به سمت زون عرضه حرکت کرده است. واکنش قیمت به زون عرضه منفی بوده و در ادامه بازار با حرکت شارپ نزولی تا زون تقاضا اولیه سقوط کرده است.

الگوی LQ

واژه Liqudity به معنای نقدینگی و Spike نشانگر جهش قیمتی در بازار است. در واقع الگوی LQ نشان دهنده افزایش نقدینگی در بازار است و هم چنین آخرین قدرت فروشندگان/خریداران قبل از یک حرکت بزرگ بر اساس این الگو مشخص می شود. یا به عبارتی می توان گفت که در الگوی LQ قیمت قبل از اینکه تغییر مسیر دهد، یک حرکت شارپ نزولی/ جهش صعودی در بازار اتفاق می افتد.

الگوی LQ آخرین تلاش بازار برای رسیدن سریع به زون تقاضا/عرضه است!

به عنوان مثال، یک حرکت نزولی را در نظر بگیرید که در بین راه الگوی فشردگی رخ می دهد اما قیمت با یک حرکت شارپ نزولی تا زون تقاضا سقوط می کند. در واقع این حرکت شارپ نشانگر آخرین تلاش فروشندگان در بازار است و قیمت بعد از برخورد به زون تقاضا، به سمت بالا جهش می کند.

شماتیک ساختار LQ 57 پرایس اکشن آر تی ام آموزش پرایس اکشنآموزش پرایس اکشن آر تی ام: الگوی LQ نشان می دهد که فروشندگان با تمام توان خود به سمت ناحیه تقاضا حمله کرده اند! این آخرین تلاش فروشندگان است و بعد از آن دیگر قدرتی برای پایین کشیدن قیمت نخواهند داشت.
نمودار یکساعته بیت کوین2 58 پرایس اکشن آر تی ام آموزش پرایس اکشن

در تصویر فوق، ابتدا قیمت ساختار الگوی فشردگی یا CP تشکیل داده و سپس با یک حرکت صعودی قوی به سمت زون عرضه حرکت کرده است. حرکت صعودی نشان دهنده LQ در بازار است و در واقع می توان گفت که خریداران آخرین قدرت های خود را برای افزایش قیمت در بازار به کار گرفته اند. بعد از برخورد قیمت به ناحیه تقاضا، بازار حرکت نزولی به راه انداخته است.

بنابراین در سبک RTM قیمت می تواند با سه نوع حرکت (تصویر زیر) به سمت نواحی زون حرکت کند. اما پیشنهاد می شود که ذهن خود را به این سه مدل محدود نکنید. سعی کنید که زون ها را رسم کنید، سپس به گذشته بازار نگاه کنید و در نهایت به نحوه حرکت قیمت تا زون دقت کنید، شاید بتوانید الگوی جدیدی به دست آورید.

شماتیک انواع حرکات قیمتی 59 پرایس اکشن آر تی ام آموزش پرایس اکشنآموزش پرایس اکشن آر تی ام: هر سه الگوی بالایی یک ایده و فلسفه مشترک دارند! صعود به ناحیه عرضه تا فراهم شدن فرصت فروش و یا سقوط به ناحیه تقاضا تا فراهم شدن فرصت خرید! هر سه الگو نشانگر یک حرکت مشابه هستند!

ادامه مقاله را در بخش ششم مطالعه کنید.



بخش اول آموزش پرایس اکشن آر تی ام (RTM)

بخش دوم آموزش پرایس اکشن آر تی ام (RTM)

بخش سوم آموزش پرایس اکشن آر تی ام (RTM)

بخش چهارم آموزش پرایس اکشن آر تی ام (RTM)



 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا