آموزش معامله اونس طلا (بخش سوم)

نسبت طلا به نقره چگونه عمل می‌کند؟

آیا بازار نقره دستکاری می‌شود؟

با بخش سوم آموزش معامله اونس طلا همراه شما هستم، در این بخش به بررسی نسبت طلا و نقره و استراتژی های معاملاتی آن میپردازیم.

یک باور رایج، به ویژه در میان سرمایه‌گذاران شمش، این است که قیمت نقره به صورت دستوری پایین نگه داشته می‌شود. احتمالاً شایعاتی مبنی بر دستکاری فدرال رزرو همراه با بانک‌های دارای ذخایر شمش، در قیمت نقره برای حفظ جذابیت دلار آمریکا شنیده‌اید. اما آیا واقعا این موضوع حقیقت دارد؟

دستکاری بازار به تلاشی هدفمند برای کنترل یا تأثیر مصنوعی بر قیمت یک ابزار مالی اشاره دارد. این کار شامل تقلب در قیمت‌ها یا معاملات برای ایجاد تصویری فریبنده از عرضه یا تقاضا برای یک دارایی است.

طرفداران دستکاری در بازار نقره اغلب به پوزیشن‌های فروش سنگین در بازار اشاره می‌کنند.

برخی از آنها بانک‌های مرکزی را مقصر می‌دانند، در حالی که برخی دیگر می‌گویند که بانک‌های بزرگ از روش‌های فروش استقراضی برای فروش نقره بدون استقراض واقعی استفاده می‌کنند. آنها همچنین می‌گویند که با توجه به ارزش بازار نقره، دستکاری آن بسیار راحت‌تر از بازار طلا است.

یک شایعه رایج این بود که جی پی مورگان در بازار نقره پوزیشن فروش بسیار بالایی دارد. با این حال، هیچ مدرک واقعی وجود ندارد که نشان دهد این بانک (یکی از بزرگترین بانک‌های جهان) در بازار نقره فروش استقراضی انجام می‌دهد.

از این گذشته، جی پی مورگان یک بانک LBMA (انجمن بازار شمش لندن) است و علاقه دارد در بازار نقره به عنوان یک بانک دارای ذخایر شمش مشارکت داشته باشد. بانک همچنین مسئول تسویه معاملات نقره است، بنابراین مشارکت در بازار نقره برای بانک الزامی است.

در نهایت، گروهی موسوم به WallStreetBets در شبکه اجتماعی Reddit  سعی کردند با ایجاد شورت اسکوئیز (Short Squeez) در ژانویه ۲۰۲۱ بازار نقره را به هم بریزند، آن‌ها که پیشتر با سهام GameStop چنین کاری انجام دادند، در گروه خود در شبکه اجتماعی ردیت، پروژه‌ای به نام «مادر تمام شورت اسکوئیز‌ها» را شروع کردند، قیمت نقره به بالاترین سطح در طی چند سال‌ رسید، اما اندکی بعد به سطح قبل از این جنبش سقوط کرد.

نقره بیشتر به عنوان محصول جانبی طلا، روی و مس استخراج می‌شود. استخراج‌کنندگان بین‌المللی قراردادهای آتی نقره را می‌فروشند تا سود خود را قفل و قطعی کنند، در حالی که بانک‌های دارنده ذخایر شمش عمدتاً بزرگترین خریداران این قراردادها هستند.

با این حال، بانکداران دارنده ذخایر شمش از تغییرات قیمت در هر دو جهت سود نمی‌برند، بلکه از خدماتی که برای خریداران و فروشندگان مشابه در بازار ارائه می‌کنند سود می‌برند. این بدان معناست که به محض اینکه یک بانک دارنده ذخایر شمش، نقره را در بازار آتی خریداری می‌کند، یک موقعیت فروش نیز باز می‌کند تا در برابر کاهش قیمت‌ها ریسک را پوشش بدهند. چنانچه قیمت نقره افزایش یابد، زیان موقعیت فروش با قیمت‌های بالاتر نقره‌های خریداری شده آنها جبران می‌شود، بنابراین چه قیمت بالا و چه پایین برود، از آنجا که بانک‌های دارنده شمش (بالیون بانک‌ها) معاملات خود را قفل کرده‌اند، سود و زیانی متحمل نمی‌شوند.

نسبت طلا به نقره چگونه عمل می‌کند؟

  • وقتی قیمت طلا سریعتر از قیمت نقره افزایش یابد، این نسبت افزایش می‌یابد.
  • وقتی قیمت نقره سریعتر از قیمت طلا افزایش یابد، این نسبت کاهش می‌یابد.
  • هنگامی که قیمت طلا سریعتر از قیمت نقره کاهش می‌یابد، این نسبت کاهش می‌یابد.
  • هنگامی که قیمت نقره سریعتر از قیمت طلا کاهش می‌یابد، این نسبت افزایش می‌یابد.
نسبت طلا به نقره از سال ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۸

نمودار بالا نسبت طلا به نقره در چند دهه گذشته را نشان می‌دهد. در سال ۱۹۹۱ نقره با قیمتهای بسیار پایینی معامله می‌شده است و باعث ایجاد یک قله در نسبت طلا به نقره شده است که در نمودار بالا با دایره آبی نشان داده شده است. همچنین شایان ذکر است که افزایش این نسبت در طول بحران مسکن در سال ۲۰۰۸، ناشی از افزایش قیمت طلا و عملکرد بد نقره بوده است. این مورد با دایره قرمز در نمودار بالا مشخص شده است.

چگونه می‌توان بر اساس نسبت طلا به نقره معامله کرد؟

روش‌های زیادی برای استفاده از این نسبت جهت کسب سود وجود دارد. در ادامه دو استراتژی برتر در زمینه معامله با استفاده از نسبت طلا به نقره را معرفی کرده‌ایم:

  1. استفاده از نسبت طلا-نقره برای تعیین قوی‌ترین روند بین این دو فلز و معامله آن:

معامله‌گران می‌توانند از نسبت طلا به نقره برای تعیین اینکه کدام فلز ممکن است از فلز دیگر بهتر عمل کند استفاده کرده و سپس بر اساس آن معامله کنند.

یک معامله‌گر می‌تواند از این پنج مرحله برای ورود به معاملات طلا یا نقره با استفاده از این نسبت استفاده کند:

  1. با افزودن خطوط روند به نمودار، روند را در نمودار نسبت طلا به نقره تعیین کنید. در تریدینگ ویو نماد XAUUSD/XAGUSD نسبت طلا به نقره را نشان می‌دهد.
  1. با استفاده از تایم فریم انتخابی خود، روند طلا و نقره را به صورت جداگانه تعیین کنید.
  2. از این جدول برای دریافت سیگنال استفاده کنید:
روند نسبت طلا-نقره روند طلا و نقره سیگنال
صعودی صعودی خرید طلا
صعودی نزولی فروش نقره
نزولی صعودی خرید نقره
نزولی نزولی فروش طلا

 

  1. شناسایی فرصت‌های معاملاتی با استفاده از پرایس اکشن یا اندیکاتورهای تکنیکالی برای تعیین زمان ورود در جهت روند
  2. حجم معاملات را متناسب با بالانس حساب مشخص کرده و حد سود و ضرر را تعیین کرده و معامله را انجام دهید.

در اینجا یک مثال با استفاده از این پنج مرحله آورده شده است:

  1. فرض می‌کنیم نمودار نسبت طلا به نقره را در ۸ فوریه ۲۰۱۶ باز می‌کنیم. سپس خطوط روند خود را ترسیم می‌کنیم و همانطور که در نمودار زیر در یک بازه زمانی چهار ساعته نشان داده شده است، خطوط روند حاکی از آن است که  این نسبت در حال حاضر روند صعودی دارد.نسبت طلا به نقره
  2. گام بعدی ما تعیین روند طلا و نقره به صورت جداگانه است. بنابراین، نمودار هریک را باز می‌کنیم و خطوط روند خود را ترسیم می‌کنیم و همانطور که در نمودارهای زیر نشان داده شده است متوجه می‌شویم که طلا و نقره هر دو روند صعودی دارند.
  3. جدول بالا نشان می‌دهد که وقتی نسبت طلا به نقره صعودی است و طلا و نقره هر دو در یک روند صعودی قرار دارند، ما باید طلا بخریم زیرا از نقره بهتر عمل کرده است.
  4. از ابتدای فوریه، قیمت طلا به شدت افزایش یافته است. قبل از تلاش برای ورود به بازار باید منتظر یک پول‌بک باشیم. هنگامی که وارد بازار شدیم، می‌توانیم حد ضرر خود را در زیر خط روند قرار دهیم و حد سود خود را بالاتر از قله قبلی قرار دهیم تا نسبت ریسک به ریوارد مناسب در معامله برقرار شود.
  5. ما حجم معاملاتی مناسب برای حساب خود تعیین می‌کنیم، معامله را انجام می‌دهیم و حد ضرر و سود خود را تعیین می‌کنیم.
  1. معامله در سقف و کف نسبت طلا به نقره:

ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که این نسبت به اوج تاریخی خود برسد. وقتی نزدیک این نقاط باشد، ریسک بازگشت روند وجود دارد. به عنوان مثال، هنگامی که نسبت طلا به نقره به بالاترین حد تاریخی (از ۸۰ تا ۱۰۰) می‌رسد، این ایده وجود دارد که قیمت طلا نسبت به قیمت نقره گران است. هنگامی که نسبت طلا به نقره به پایین‌ترین حد (از ۶۰ تا ۴۰) می‌رسد، طلا نسبت به نقره ارزان‌تر به نظر می‌رسد.

از آنجایی که فلزات به واسطه عوامل مختلف با یکدیگر همبستگی دارند، تمایل آنها برای فراتر رفتن از سقف نسبت طلا به نقره یعنی محدوده ۸۰-۱۰۰ یا زیر محدوده ۶۰-۴۰ تقریبا غیر قابل انتظار است؛ از این رو، این نسبت‌های بسیار بالا یا پایین، به نوعی نقاط بازگشت تبدیل می‌شوند.

نمودار زیر زمان‌هایی را نشان می‌دهد که این نسبت در بالاترین مقدار (دایره‌های قرمز) و پایین‌ترین مقدار (دایره‌های آبی) قرار گرفته است.

طلا و نقره

معامله‌گران می‌توانند از جدول زیر به عنوان راهنمای معامله این دو فلز درصورتی استفاده کنند که نسبت طلا به نقره در معرض ریسک برگشت روند (Reversal) قرار دارند:

حداکثر/حداقل نسبت طلا-نقره روند طلا و نقره سیگنال معاملاتی
سقف تاریخی صعودی خرید نقره
سقف تاریخی نزولی فروش طلا
کف تاریخی نزولی فروش نقره
کف تاریخی صعودی خرید طلا

 

از نسبت طلا به نقره برای محاسبه سنتیمنت بازار استفاده کنید

طلا یک دارایی بسیار محبوب در زمان آشفتگی‌های سیاسی و اقتصادی، رکود اقتصادی و افزایش نرخ تورم است. به عنوان مثال همه‌گیری کووید-۱۹ را در نظر بگیرید، زمانی که طلا برای مدت کوتاهی به بالای ۲۰۰۰ دلار رسید و نسبت طلا به نقره را به بالاترین سطح خود در تاریخ رساند.

افزایش نسبت طلا به نقره اغلب نشانگر رکود اقتصادی در آینده یا انتظارات تورمی بالاتر است. نقره نیز به عنوان پوششی برای تورم استفاده می‌شود، اما نه به اندازه طلا، به همین دلیل است که قیمت طلا در هنگام افزایش نرخ تورم یا کاهش تولید اقتصادی، به طور قابل توجهی بهتر از قیمت نقره است.

هنگام معامله بر اساس نسبت طلا به نقره، معامله‌گران می‌توانند از این رابطه برای انتقال سرمایه خود به دارایی‌های امن مانند طلا، اوراق خزانه ایالات متحده، دلار آمریکا، ین ژاپن یا فرانک سوئیس استفاده کنند و سرمایه‌گذاری‌های پرخطر خود مانند سهام را کاهش دهند.

از نسبت طلا به نقره نیز می‌توان برای اندازه‌گیری سنتیمنت فعلی بازار استفاده کرد. افزایش نسبت اغلب نشان می‌دهد که بازارها نسبت به نرخ تورم یا رکودهای آینده بازار نگران هستند، که به معامله‌گرانی که از این نسبت پیروی می‌کنند اجازه می‌دهد تا پرتفوی خود را مجدداً متعادل کنند.

بسیار نادر است که نسبت طلا به نقره به این اوج و کف تاریخی برسد، با این حال، وقتی این اتفاق بیفتد، می‌تواند فرصت‌های معاملاتی خوبی را ارائه دهد. ‌با این وجود، مدیریت سرمایه شما بسیار مهم است زیرا به صورت تاریخی چندین و چند بار این سطوح تاریخی شاهد شکست بوده‌اند.

منبع: dailyfx

 


بیشتر بخوانید:تفاوت واقعی معامله ‌گران موفق و ناموفق در چیست؟

بیشتر بخوانید: تحلیل های هفتگی اونس طلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا