همه چیز درباره گزارش COT (بخش دوم)

استفاده از گزارش COT برای پیش‌بینی بازار و پیگیری پول هوشمند

انواع معامله‌گران و نوع معاملات در گزارش Disaggregated COT

  • Processors\Users: این نوع معامله‌گران کسانی هستند که از بازار آتی به عنوان پوشش ریسک (hedge) برای بازار کالا، که در آن به صورت فیزیکی و نقدی معامله می‌شود، استفاده می‌کنند. این نوع معامله گران شامل تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان انبوه کالا، یا معامله‌گران کالا در بازار نقدی هستند. کشاورزان یکی از بزرگترین گروه‌هایی هستند که برای کاهش ریسک خود به بازارهای آتی اتکا می‌کنند. برای کشاورزانی که محصولات خود را در حجم کلان پرورش می‌دهند، قطعیتی وجود ندارد که قیمت محصولات‌شان افزایش می‌یابد.بنابراین اگر برای مثال یک کشاورز که دانه سویا می‌کارد قصد داشته باشد ریسک کاهش قیمت سویا را کم کند، با فروش قرارداد آتی سویا در بورس، این کار را انجام می‌دهد. به طور کلی این گروه انگیزه کمی برای تغییر معامله خود خواهندداشت چرا که حتی اگر در جهت اشتباه بازار قرار بگیرند، نیاز به خروج از قراردادهای آتی خود نخواهند داشت. اگر تولید کننده یا کشاورز قرارداد آتی را بفروشد و قیمت پایه آن قرارداد افزایش یابد، ضررهای آنها از طریق سود فروش کامودیتی‌ها جبران می‌شود.
  • Swap Dealer: طبق تعریف CFTC این نوع معامله‌گران با سواپ (Swap) یک کالا سر و کار دارند و معامله می‌کنند. این معامله‌گران از بازارهای آتی برای مدیریت یا پوشش ریسک که در معاملات سواپ انجام می‌دهند استفاده می‌کنند. به بیان دیگر، Swap Dealers در سمت دیگر و مقابل، معامله‌گران صندوق‌های پوشش ریسک و سفته‌بازان (Speculators) بزرگ هستند.
  • Managed Money: این دسته از معامله‌گران، شامل Commodity Trading Advisor یا به طور خلاصه CTA و Commodity Pool Operatotors یا به طور خلاصه CPO و صندوق‌های پوشش ریسکی هستند که قراردادهای آتی زیادی در اختیار دارند.
  • Other Reportable: این قسمت به آن دسته از معامله‌گران که جزء سه دسته اصلی بالا نیستند اشاره دارد اما چون طبق تعریف CFTC حجم زیادی از معاملات را در اختیار دارند، جزء این دسته محسوب می‌شوند.
  • Non-reportable: در این قسمت منظور معامله‌گرانی هستند که جز ۳ دسته اول نیستند و طبق تعریف CFTC حجم کمی از قراردادها را در اختیار دارند. این گروه از معامله‌گران اقدام به معامله با حجم کم اما به تعداد بالا می‌کنند و به عنوان گروهی شناخته می‌شوند که از آگاهی پایینی برخوردار هستند.
  • Long یا معاملات خرید: تعداد معامله گرانی که در معاملات خرید هستند.
  • Short یا معاملات فروش: تعداد معامله گرانی که در معاملات فروش هستند.
  • Spreading یا اسپرد : بیانگر اختلاف بین معاملات خرید و فروش که در یک طبقه بندی وجود دارد.

چگونه به گزارشات COT دسترسی داشته باشیم؟

معامله گران می‌توانند در سایت CFTC گزارشات COT را پیدا کنید. برای پیدا کردن این گزارشات در داخل سایت بدین ترتیب عمل کنید:

  1.  به سایت www.CFTC.gov بروید.
  2.  نشان‌گر موس را بر روی زبانه Market Data & Economic Analysis نگه‌دارید.
  3.  سپس از پنجره باز شده بر روی Commitments of traders کلیک کنید.

 

نمای اصلی سایت CFTC

در این صفحه شما می‌توانید گزارشات COT را بر اساس فیلترهایی که تعیین می‌کنید، ببینید. همچنین می‌توانید این گزارش را با فرمت کوتاه یا بلند در اختیار داشته‌ باشید. بخش‌های مختلف بازار را می‌توانید به صورت تفکیک‌شده بر اساس قراردادهای آتی، یا تفکیک‌شده بر اساس ترکیبی از قراردادهای آتی و آپشن دریافت کنید.

بر اساس صرافی‌ها نیز می‌توانید فقط معاملات آتی، یا ترکیبی از معاملات آتی و آپشن را دریافت کنید.

معامله‌گران همچنین می‌توانند گزارشات هفته‌های گذشته COT را ببینند.

چگونه از گزارش COT برای انجام معامله استفاده کنیم؟

گزارش COT منبع بسیار خوبی برای معامله‌گران است تا بتوانند به وسیله آن حجم معاملات معامله‌گران اصلی بازار را رصد کنند. بعلاوه این گزارش این امکان را به معامله‌گران می‌دهد تا ببینند، حجم معاملات در طول زمان چقدر تغییر کرده‌ است. درست درک کردن گزارش COT برای معامله‌گران مهم است به این دلیل که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بدانند چه زمانی معامله‌گران مختلف چشم‌انداز مثبت یا منفی نسبت به بازار دارند. این چشم‌انداز به شکل معاملات خرید و فروش که آن گروه از معامله‌گران اصلی در دست دارند مشخص می‌شود. همچنین معامله‌گران می‌توانند ببینند که در هفته‌های مختلف حجم این معاملات چقدر تغییر می‌کند.

برای معامله‌گران، هدف اصلی از خواندن گزارشات COT این است که بتوانند از میزان معاملات خرید و فروش که گروه‌های مختلف معامله‌گران در اختیار دارند آگاه باشند و میزان تغییرات این معاملات را نسبت به هفته‌های قبل بسنجند. برای مثال، مثلا اگر معامله‌گران گروه managed money بیشترین تعداد معاملات خرید ذرت را در اختیار داشته باشند، می‌تواند برای ما سیگنال خرید خوبی باشد چون سفته‌بازان بزرگ بازار عقیده دارند که قیمت ذرت افزایش خواهد یافت. اگر در زمان کوتاهی این خریداران به دلیلی از بازار خارج شوند، می‌تواند سیگنال خوب دیگری برای فروشندگان باشد. راه‌های زیادی برای رمزگشایی گزارش COT وجود دارد که می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا دست بالاتری در بازار داشته باشند.

از آنجایی‌ که گزارش COT به‌صورت هفتگی منتشر می‌شود، کاربرد آن به‌عنوان یک اندیکاتور سنتیمنت بازار، برای معاملات بلندمدت مناسب‌تر خواهد بود. ممکن است سؤال کنید که چگونه از این گزارش به عنوان اندیکاتور سنتیمنت بازار در جهت سودآوری استفاده می‌کنید؟ یافتن قراردادهای خرید یا فروش بزرگ و تحلیل حرکت بزرگان بازار، یکی از راه‌هایی است که می‌توان به وسیله استفاده از گزارش COT در معاملات از آن استفاده کرد.

به طور کلی، سنتیمنت بازار برای زیر نظر گرفتن بازار معاملات آتی بسیار مهم است. هنگامی که بخواهید سنتیمنت بازار در معاملات آتی را مشاهده کنید، باید بر معامله‌گران تجاری، صندوق‌های پوشش ریسک و همچنین معامله‌گران غیرتجاری تمرکز کنید. سفته بازارن کوچک در مورد سنتیمنت بازار تا حدودی اطلاعات دقیقی به شما نمی‌دهند.

این گزارش‌ها اگرچه بسیار مفید هستند اما نمی‌توان به راحتی از این گزارش‌ها استفاده کرد. مشاهده داده‌های کات از طریق نموداری که داده‌های معاملات گذشته را به تصویر می‌کشد بسیار آسان‌تر است. نرم‌افزارهای رایگان زیادی وجود دارند که می‌توانید داده‌های COT را در آنها بارگزاری کنید. همچنین می‌توانید از نمودار‌های کات برای تحلیل تکنیکال استفاده کنید یعنی از گزارش کات مانند اندیکاتور تحلیل تکنیکال استفاده کنید و تحلیل زمانی و قیمتی انجام دهید. این اندیکاتورها در سایت تریدینگ ویو tradingview نیز به صورت رایگان وجود دارند.

بیشتر بخوانید:مارکت سنتیمنت یا انتظارات و تمایلات بازار چیست؟

مثال‌هایی مختلف در مورد استفاده از گزارش COT

مثالی از گزارش COT از Swedish krona (کرون سوئد)

در تصویر بالا، برای خواندن قسمتی از گزارش که در تصویر به صورت کادر مشخص است، در هفته منتهی به ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۶، در قسمت پول مدیریت شده (Managed Money)، معاملات فروش خود در معاملات آتی و آپشن را نزدیک به ۳۸ هزار قرارداد افزایش داده در حالی که معاملات فروش در معاملات آتی و آپشن را کمی بیش از ۱۴ هزار قرارداد کاهش داده بود. بدین ترتیب کل قراردادهای باز خرید برای پول مدیریت شده برابر با ۱۵۱۰۹۴ معامله آتی و آپشن بود و در مقابل ۲۱۶۳۶۲ معامله آتی و آپشن فروش بود.

توضیحات خطوط زیر نمودار: معاملات آتی معامله گران تجاری (Commercial) آبی – معامله گران غیرتجاری بزرگ (Non-commercial) سبز – معامله گران کوچک غیرتجاری (قرمز)

در تصویر بالا، نمودار شاخص یورو را می‌بینید و در نیمه پایینی چارت، داده‌هایی در مورد معاملات خرید و فروش قراردادهای آتی یورو را می‌بینیم که به سه گروه تقسیم‌شده‌اند: معامله گران تجاری (Commercial traders)، معامله گران بزرگ غیرتجاری (Non-commercial) و معامله گران کوچک غیرتجاری

معاملات تجاری را فعلاً نادیده بگیرید زیرا این پوزیشن‌ها اساساً به‌منظور پوشش ریسک به کار می‌روند. همانطور که می‌بینید در اواسط سال ۲۰۰۸ شاخص ارز یورو، روند نزولی ثابتی از ماه ژوئیه تا سپتامبر داشته است. با کاهش ارزش خالص معاملات فروش معامله‌گران غیرتجاری (خط سبز)، شاخص یورو نیز کاهش یافته است.

در اواسط سپتامبر، خالص معاملات فروش به ۴۵۶۵۰ قرارداد رسید. کمی بعد از آن سرمایه‌گذاران شروع به خرید قراردادهای آتی یورو کردند. در همین حین شاخص یورو از حدود ۱۲۴ تا ۱۴۷ افزایش یافته است که موجب یک روند صعودی در جفت ارز EURUSD نیز شده است.

در سال بعد خالص ارزش معاملات قراردادهای آتی یورو به‌تدریج افزایش یافت. همان‌گونه که پیش‌بینی شد، شاخص یورو درنهایت تا ۱۵۱ افزایش یافت. در اوایل اکتبر سال ۲۰۰۹، خالص معاملات خرید قراردادهای آتی یورو تا ۵۱۰۰۰ قرارداد افزایش یافت و سپس بازگشتی داشت. کمی پس‌ از آن شاخص یورو نیز نزولی شد.

در واقع تنها با استفاده از گزارش COT به‌ عنوان یک اندیکاتور می‌توانستید دو روند بزرگ که از اکتبر ۲۰۰۸ تا ژانویه ۲۰۰۹ و از نوامبر ۲۰۰۹ تا مارس ۲۰۱۰ شروع شدند را معامله کنید.

گزارش COT یورو اتحادیه اروپا – مورخ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۱

گزارش بالا مربوط به یورو اتحادیه اروپا در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۱ است. این گزارش در روز جمعه مورخ ۲۵/ژوئن/۲۰۲۱ منتشر شده است. تعداد قراردادهای خرید معامله گران غیر تجاری در این گزارش ۲۰۷،۸۶۳ قرارداد است. یعنی ارزش پوزیشن‌های خرید در هفته مذکور حدود ۲۶ میلیاردیورو بوده‌است. تعداد قراردادهای فروش معامله گران غیر تجاری ۱۱۸،۸۰۶ قرارداد است این یعنی یعنی ارزش پوزیشن های فروش در هفته مذکور حدود ۱۵ میلیاردیورو بوده‌است. بنابراین برایند معاملات معامله گران غیرتجاری بازار آتی در هفته مذکور، ۸۹،۰۵۷ قرارداد خرید است. به عبارت دیگر معامله گران غیر تجاری در هفته گذشته متمایل به عقد قراردادهای آتی در پوزیشن خرید بوده‌اند.

گزارش COT یورو اتحادیه اروپا – مورخ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۱

حال به موارد بیشتری از این گزارش اشاره می‌کنیم. میزان تغییرات در قراردادهای خریدمعاملات آتی معامله گران غیرتجاری در این گزارش ۲،۹۵۳ قرارداد کمتر از گزارش هفته پیش از آن است. میزان تغییرات در قراردادهای فروش معاملات آتی معامله گران غیرتجاری در این گزارش ۲۶،۱۷۶ قرارداد بیشتر از گزارش هفته پیش از آن است. این بدین معنی است که برآیند تغییرات معاملات معامله گران غیرتجاری بازار آتی در قرارداد های یورو در مجموع ۲۹،۱۲۹ قرارداد فروش بیشتر از هفته گذشته بوده‌است.

پس تا اینجا دیدیم که معاملات معامله گران غیرتجاری بازار آتی درهفته یاد شده به میزان ۸۹،۰۵۷ پوزیشن خرید بود اما در بخش تغییرات معاملات دیدیم که تعداد قراردادهای آن‌ها به میزان ۲۹،۱۲۹ پوزیشن فروش بیشتر از هفته قبل بوده‌است.

گزارش COT یورو اتحادیه اروپا – مورخ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۱

حال بپردازیم به سایر اطلاعات مهم این گزارش. برآیند مجموع معاملات هر دو گروه معامله گران تجاری و غیرتجاری بازار آتی (TOTAL) در پوزیشن خرید ۳،۴۰۴ قرارداد بیشتر از برآیند هفته گذشته این گزارش است. برآیند مجموع معاملات هر دو گروه معامله گران تجاری و غیرتجاری بازار آتی در پوزیشن فروش ۴،۹۷۹ قرارداد کمتر از برآیند هفته گذشته این گزارش است و در نتیجه برآیند این دو ۸،۳۸۳ پوزیشن خرید می‌شود که این بدین معنی است که برآیند کل معاملات آتی در یورو اتحادیه اروپا نسبت به هفته گذشته متمایل به معاملات خرید بوده‌است.

همه مواردی که در بالا بدان اشاره شد را به عنوان یک ابزار مکمل در تحلیل خود استفاده کنید و وزن اضافه‌تری به آن‌ها ندهید. بسیاری از معامله گران در دام برداشت‌های غلط از این گزارش و اندیکاتور‌های آن می‌افتند و موجب ضرر و زیان خود می‌شوند. این گزارش را به عنوان یک راهنما در کنار تحلیل‌های میان‌مدت و بلند‌مدت خود قراردهید و برای معاملات کوتاه مدت خود به دنبال توجیه نگردید!!!

منابع: Investopedia – Babypips – danielstrading – Babypips – forextraininggroup

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا