برای ورود به فارکس چقدر سرمایه لازم است؟

یکی از سؤالات رایج در مورد نحوه ورود به فارکس، میزان سرمایه لازم برای ورود به فارکس است. چقدر سرمایه برای شروع کار لازم است؟ جواب این سؤال می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. مهارت و تجربه‌ای که فرد از بازار دارد می‌تواند پاسخ این سؤال را مشخص کند. برای ورود به بازار فارکس به هیچ سرمایه‌ای نیاز نیست. تنها کافی است یک حساب دمو آزمایشی افتتاح کنید و بازار را تجربه کنید. با این حال در این مقاله می‌خواهیم عوامل تأثیرگذار را بررسی کنیم تا معامله گران تازه‌وارد بهتر و منطقی‌تر کار را در بازار فارکس شروع کنند.

آموزش فارکس معامله گری شروع فارکس سرمایه اولیهبرای شروع حرفه معامله گری فارکس نیازی به سرمایه اولیه نیست. هر کسی می تواند با افتتاح حساب آزمایشی معاملات در بازار فارکس را تجربه کند. با این حال سود و زیان حساب های آزمایشی واقعی نیست! به همین دلیل مثل حساب واقعی روحیه فرد را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

پول، احساسات افراد را بر می‌انگیزد

هر کس تفسیر خاص خود از پول را دارد. پول می‌تواند احساسات شدید انسان را برانگیزد. پول می‌تواند به شخص قدرت، امنیت، آزادی، خوشحالی، طمع و ترس بدهد. معمولاً معامله گران خرد رفتار هیجانی بیشتری به پول نشان می‌دهند. یک شخص منطقی هم می‌تواند در مواجه با ضرر خود را ببازد و احساسی رفتار کند. اگر می‌خواهید در بازارهای مالی (فارکس، سهام، اوراق قرضه، کالا و بیت کوین) فعالیت کنید، باید با پولی وارد بازار شوید که روح و روان شما را درگیر خود نکند. باید با موجودی حساب و میزان ریسک معاملات کنار بیایید.
معاملات زیان ده یا پیش‌بینی‌های غلط عامل اصلی اشتباهات بعدی و مهلک معامله گران هستند. معامله‌گر ضرر می‌کند. این یک اتفاق عادی در حرفه معامله‌گری است. همه می‌دانیم که باید برآیند معاملات مثبت باشد و هر معامله باید ریسک به ریوارد بالای یک به دو داشته باشد. یعنی حد سود تعیین شده برای معامله باید دو برابر حد ضرر باشد. اما خیلی از معامله گران تازه‌کار فراموش می‌کنند که زیان قابل تحمل آن‌ها می‌تواند با دیگران تفاوت داشته باشد. به همین دلیل وقتی در معامله‌ای زیان می‌کنند و این زیان خارج از توان تحمل آن هاست، رو به معاملات انتقامی می‌آورند. یعنی سعی می‌کنند در معامله بعدی حتماً زیان را جبران کنند. اگر زیان جبران شود، اعتماد به نفس کاذب باعث معاملات اشتباهی دیگری خواهد شد. اگر زیان جبران نشود، ناامیدی و ترس تمام وجود معامله‌گر را فرا خواهد گرفت و زیان بیشتری را متوجه او خواهد کرد.
معامله گران حرفه‌ای و موفق می‌دانند که اگر در معامله‌ای زیان کرده‌اند و آن معامله هم بر اساس استراتژی معاملاتی انجام شده، زیان ثبت شده تنها یک زیان است و پایان دنیا نیست. آن‌ها می‌دانند که ضرر در معامله بخشی از کار است و به دنبال انتقام یا واکنش احساسی به بازار نیستند.

تجربه

تجربه نقش کلیدی در موفقیت در بازار فارکس دارد. بدون تجربه تشخیص فرصت‌های معاملاتی و مدیریت مؤثر ریسک به یک چالش تبدیل خواهد شد. یکی از کارهای سختی که در حرفه معامله‌گری (حتی در زندگی شخصی) باید انجام داد و مهارت‌های مربوط به آن را تقویت کرد، حفظ آرامش و صبوری است. معامله‌گر باید صبور باشد. معامله‌گر باید بتواند صبر کند و منتظر فرصت‌های خوب بماند. معامله‌گر باید صبر کند تا معامله به حد سود یا حد ضرر برسد و طبق استراتژی آن را مدیریت کند. صبر و تجربه نه‌تنها در انجام معاملات اهمیت دارند، بلکه می‌توانند مقدار سرمایه اولیه برای شروع کار در بازار فارکس را هم مشخص کنند. مسلماً شخصی که تجربه و صبر زیادی دارد، می‌تواند با سرمایه بیشتری وارد بازار شود.

حجم معاملات (لات یا Lot)

درک درست حجم معاملات می‌تواند سبک معامله‌گری و مقدار سرمایه اولیه برای شروع کار را هم مشخص کند. با چه حجمی در حساب آزمایشی معامله کرده‌اید؟ یک لات؟ یک دهم لات؟ یا یک‌صدم لات؟ در بازار فارکس و کارگزاری‌های فارکسی (بروکر – Broker) حساب‌های معاملاتی مختلفی وجود دارند. اما به طور کلی تعاریف حجم معامله یکسان است. در بازار فارکس از لات (Lot) برای اندازه‌گیری حجم معاملات استفاده می‌کنند. هر لات برابر ۱۰۰ هزار واحد از ارز پایه جفت ارز است. حجم استاندارد لات برابر ۱۰۰ هزار واحد، حجم مینی لات (Mini Lot) برابر ۱۰ هزار واحد و میکرو لات (Micro Lot) هم برابر هزار واحد است.
وقتی حجم معاملات را یک لات در نظر می‌گیرید، معمولاً هر یک پیپ تغییر در جفت ارزها تقریباً ۱۰ دلار ارزش دارد. این عدد می‌تواند در جفت ارزهای مختلف متفاوت باشد. وقتی با حجم یک لات معامله می‌زنید و بازار ۲۰۰ پیپ حرکت می‌کند، یعنی ۲۰۰ دلار به موجودی حساب شما اضافه یا از آن کسر خواهد شد. یعنی برای این‌که بتوانید با ۲ درصد حساب معاملاتی ریسک کنید، حداقل سرمایه اولیه شما باید ۱۰ هزار دلار باشد.
اگر با حجم مینی لات یا ۱۰ هزار واحد معامله می‌کنید، ارزش هر پیپ تغییر در نرخ برابری ۱ دلار خواهد بود. یعنی اگر وارد معامله‌ای با حد ضرر ۲۰ پیپی شوید، زیان نهایی شما ۲۰ دلار خواهد بود. در این صورت برای ریسک کردن ۲ درصد اکانت باید حداقل ۱۰۰۰ دلار سرمایه اولیه داشته باشید.
اگر با میکرو لات یا یک‌صدم لات یا همان یک هزار واحد می‌خواهید معامله کنید، ارزش هر پیپ تقریباً ۰٫۱۰ دلار خواهد بود. این اعداد تقریبی هستند و از جفت ارزی به جفت ارز دیگر تغییر می‌کنند. با این حال اگر با این حجم وارد معامله شوید و حد ضرر معامله ۲۰ پیپ باشد، معامله حداکثر می‌تواند ۲ دلار به شما ضرر بزند. یعنی برای این‌که در معامله‌ای تنها ۲ درصد ریسک کنید، باید سرمایه اولیه شما ۱۰۰ دلار باشد.

انتظارات واقعی

معامله گران با تجربه همیشه توصیه می‌کنند که از حساب‌های آزمایشی برای معاملات استفاده کنید. استفاده از حساب آزمایشی یا دمو (Demo) دقیقاً شبیه حساب‌های واقعی است. اما معمولاً معامله‌گر به حساب‌های آزمایشی واکنش احساسی نشان نمی‌دهد. به همین دلیل بسیاری از معامله گران تازه وارد دوست دارند که با حساب‌های کوچک اما واقعی کار کنند تا بتوانند بازار را به خوبی حس کنند. اگر شما هم جزو این گروه از معامله گران هستید، بهتر است که با سرمایه اولیه خیلی کوچک وارد بازار شوید. به احتمال زیاد این سرمایه اولیه به دلیل بی‌تجربگی از بین خواهد رفت.
توصیه می‌شود که افراد تازه‌کار حتماً از حساب‌های آزمایشی کار را شروع کنند. مطالعات برخی از کارگزاری‌ها نشان می‌دهد که تقریباً ۹۰ درصد معامله گران موفق بازار به تدریج و با استفاده از استراتژی معاملاتی شخصی توانسته‌اند برای خود درآمد مستمری بسازند. حرفه معامله‌گری، حرفه‌ای برای زود ثروتمند شدن نیست. معامله‌گری یک شغل جدی است و باید همیشه آن را جدی گرفت.


بیشتر بخوانید : حقیقت فارکس و دروغ‌های معامله‌گری!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا